Katások maradhatnak az ételfutárok egy jogi trükközéssel?

origo.hu • 2022. július 25., hétfő •
A nagy ételkiszállító cégek berkeiben már kidolgoztak egy jogi konstrukciót arra, hogy futáraik a jogszabály szeptemberi változása után is katázhassanak – értesült adószakmai körökből a Mediaworks Hírcentruma.
Katások maradhatnak az ételfutárok egy jogi trükközéssel?

Az információ több kérdést is felvet. Például azt, hogy ha a kiszállítók ezután is katázhatnak, akkor miért tüntetnek. A megélhetésüket féltő futárok egyébként hétfőre is demonstrációt hirdettek, csakhogy az a megélhetés nem is olyan rossz. Szintén szakmai körökből származó információk szerint nyolcszázezertől másfél millió forintig terjedhet a teljes állásban dolgozó futárok havi bevétele.

Meglepő információkról szerzett tudomást adószakmai berkekből a Mediaworks Hírcentruma. Forrásaink állítása szerint a nagy ételkiszállító cégek egyike, vagy több is közülük már kidolgozott egy jogi formulát ahhoz, hogy futáraik szeptember után is a kisadózó vállalkozások tételes adója, vagyis a kata szabályai szerint adózzanak.

Ki kinek számláz?

Az információ némi magyarázatot igényel. Önmagában nem lenne hírértéke annak, hogy egy-egy vállalkozás milyen keretek között szerződik beosztottjaival, üzletfeleivel. Csakhogy az elmúlt napokban az ételfutárok, elsősorban a Wolt és a Foodpanda egyes emberei álltak a kormányellenes tüntetések élére. Az érintettek amiatt vonultak az utóbbi időben többször utcára, s amiatt hirdettek hétfőre is – bizonyára a fővárosi forgalom megbénításának szándékával – újabb megmozdulást, mert szerintük ellehetetleníti őket a kata szabályainak megváltoztatása.

Itt érdemes részleteiben is kitérni a Mediaworks Hírcentrumának birtokába jutott információra. Elöljáróban érdemes rögzíteni: a napokban megszavazott új szabályok értelmében szeptembertől – a taxisok kivételével – csak azok a kisvállalkozások katázhatnak, amelyek kizárólag a lakosságnak nyújtanak szolgáltatást, adnak el árut. Vagyis a katások nem számlázhatnak vállalkozásnak. A Mediaworks Hírcentruma úgy tudja, a nagy ételkiszállító cégek jogi megoldása szerint futáraik ezentúl kizárólag az ennivalót megrendelő magánszemélyekkel állnak majd szerződéses kapcsolatban, a kiszállító céggel magával nem. A futárok így szeptembertől is katázhatnának.

Mit lép erre az adóhivatal?

Felmerül ugyanakkor néhány kérdés. Az egyik, hogy ha információnk igaz, s a nagy cégek egyenruháját viselő kiszállítók ezentúl is katáznak majd, tétlen marad-e az adóhivatal. Az állam ugyanis a kormányzati közlések szerint minden, a bújtatott foglalkoztatás gyanúját felvető esetkörtől meg akarja tisztítani a katát, visszaadva ezzel az adónemet a valóban kis és a valóban vállalkozó rétegnek. Kérdés, hogy az ételkiszállításnak ez a módja nem kelt-e majd a hatóságban gyanút.

Másrészt erős politikai töltete is van az ügynek. Némely futárok az utóbbi napokban meglehetős vehemenciával vetették bele magukat a tüntetésbe, így részesei, alakítói lettek a belpolitikai viszonyoknak. Ha azonban az adószakmában beszédtéma az új jogi konstrukció léte, akkor beszédtémának kell lennie azok körében is, akik ebből élnek. Elképzelhetetlennek tűnik, hogy a futárok, vagy legalább meghatározott részük nem tud arról, ami az adószakmában nyílt titok, vagyis arról, hogy ezentúl is a katában maradhatnak. Ha viszont ez így van, adódik a kérdés: miért tüntetnek?

Mennyit lehet keresni?

Mivel a sajtónak mostanában nyilatkozó elégedetlen futárok többsége szerint a megélhetésük is veszélybe kerül, ha ezentúl nem katázhatnak, a Mediaworks Hírcentruma hatósági és piaci berkekből igyekezett arról is tájékozódni, milyen bevételt garantál manapság ily módon. – Egyik futár haverom most vett új kocsit – mondta korábban a helyzetről egy, csupán az egyetem mellett, napi egy-két órában futárkodó fiatalember. De mit is jelent ez a gyakorlatban?

A Mediaworks Hírcentrumának értesülései szerint ha valaki teljes munkaidőben biciklivel szállít ki ételt a nagy futárcégek kötelékében, és igyekszik ezalatt minél több megrendelést teljesíteni, akár havi nyolcszázezer forinthoz is juthat. A költségek és az adó persze őt terhelik, de a kerékpár fenntartása általában nem túl nagy összeg, s bár szóba jöhet az iparűzési adó, de a kata csak ötvenezer forint.

HA VALAKI ROBOGÓT, MOTORKERÉKPÁRT HASZNÁL, AZ ELÉRHETŐ RENDSZERES BEVÉTEL MEGKÖZELÍTHETI A HAVI 1,2 MILLIÓ FORINTOT. AZ ÜZEMANYAGKÖLTSÉG ITT MÁR FELMERÜL, DE A KATA – MOST MÉG EGYMILLIÓS HATÁRIG – EKKOR IS ÖTVENEZER FORINT. A LEGHATÉKONYABB UGYANAKKOR AZ AUTÓ: NÉGY KERÉKEN AKÁR MÁSFÉL MILLIÓ FORINT IS ÖSSZEHOZHATÓ ÉTELKISZÁLLÍTÁSSAL. TERMÉSZETESEN HAVONTA.

S itt a csavar. Eddig évi 12 millió forintig, vagyis havi egymilliós rendszeres bevételig lehetett katázni, a befolyó összeg ezt meghaladó része után 40 százalék pluszadót kellett leróni. Szeptembertől viszont változik a szabály. Akkortól 18 millióra emelkedik a plafon, vagyis az ételkiszállítóknak akkor is csak havi ötvenezer forint katát kell majd fizetniük, ha történetesen másfél milliót szednek össze egy hónapban. Vajon ebben az esetben is elégedetlenek lesznek az új kata-szabályokkal?

Mik a reakciók?

Kerestük a Woltot és a Foodpandát. Egyrészt arról érdeklődtünk, hogy róluk van-e szó a piaci híresztelésekben, azaz kialakítottak-e olyan adózási konstrukciót, amellyel az új szabályok mellett is katázhatnak majd a futáraik. Másrészt azt is megkérdeztük: nem zavarja-e a vállalkozásokat, hogy a tüntetők a cégek hivatalos ruházatában és ételhordó hátizsákjaival jelentek meg az utóbbi idők politikai demonstrációin. A cégek válaszait természetesen közzétesszük.

közösség

további frisss

lap tetejére