Az ügyeskedő üzletek, webshopok a továbbiakban tehát nem kerekíthetik mutatósabbra kedvezményeiket úgy, hogy az akció előtt rövid időre feltornázzák áraikat.
A fogyasztók hiteles tájékoztatása érdekében uniós irányelv alapján módosul az árfeltüntetés részletes szabályairól szóló rendelet. A 2022. május 28-ától alkalmazandó előírások egyértelműsítik, hogyan jelezhetik a kereskedők a leértékelések mértékét hirdetéseikben, a kirakatban, polcokon, katalógusokban, honlapjukon.
Az árcsökkentés bejelentésekor forintban meg kell jelölni a korábbi, kiinduló árat.
A bázisérték kötelezően a vállalkozás által az akció indítása előtti, harminc napnál nem rövidebb időszakban alkalmazott legalacsonyabb ár.
Az új szabályok megszüntetik azt a gyakorlatot, hogy a kereskedő egy-egy akció előtt átmenetileg megemeli a termék árát, majd ebből a feltupírozott összegből biztosít feltűnően sok százalékos engedményt.
Az előírás a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre, tehát például élelmiszerekre nem vonatkozik.
Jövőre több szabályváltozással erősödnek a vásárlók jogai a jótállás-szavatosságban. Bírságolási lehetőséggel bővülnek a hatóságok jogosítványai a kettős minőség elleni küzdelemben. Ez a sor egészül ki az alibi akciózás kiszűrésére alkalmas új rendelkezéssel.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: az év végi vizsgálat első három hetében közel 500 vizsgált üzlet hat százalékánál talált kifogásolnivalót az akciós egységárak feltüntetésében.
A fogyasztóvédelem az újévben új területekre terjeszti ki vizsgálati programját:
alapos ellenőrzésekre számíthatnak egyebek mellett a gyorséttermek, esküvői ruhaszalonok és zálogházak is.
Forrás: vg.hu
Fotó: Shutterstock