A Népszava megírta: az Országos Mentőszolgálaton (OMSZ) belül július eleje óta az állomásvezetők feladata felmérni, hogy a mentőápolók közül kik vállalnának többletbérezés ellenében szolgálatokat egy új kerékpáros mentőegységben.
A bringás mentőket elsősorban városokban vetnék be,
írják, különösen azokon a területeken, ahonnan az átlagosnál is több a hívás. A főváros, illetve a Közép-Magyarországi Régió éppen ilyen. Naponta akár 3 ezer feladatot is kaphatnak országszerte a mentők, a hívások egyharmada pedig Budapestről és a környékéről érkezik. A régióban szolgálatot teljesítő mentők nem is győzik, ezért naponta 10-15 autót vezényelnek az ország más pontjairól a fővárosba. De még ezzel együtt is előfordul, hogy torlódnak a hívások, a mentőre jóval több mint 15 percet kell várni - írják.
Hozzátették: az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője, Győrfi Pál megerősítette a lap információját. Mint kérdéseikre válaszolva Győrfi írta:
a fővárosban jövő tavasszal indul ez a program,
jelenleg a kerékpáros mentés feltételeinek kialakítása zajlik. A tesztüzem pedig heteken belül megkezdődhet. Terveik szerint a főváros belső, forgalmas területein találkozhatnak majd az emberek a kerékpáros elsősegélynyújtókkal. Hozzátette: kedvező tapasztalatok esetén ezt a mentési módszert akár más városokra is kiterjeszthetik.
A kommunikációs vezető válaszából az még kiderült, hogy a kerékpáros mentésről nemzetközi tapasztalatokat is begyűjtötte az OMSZ. Így
tanulmányozták a nagy-britanniai, az amerikai és a kanadai hasonló szolgálatok gyakorlatát.
Norvégiában például csak alkalomszerűen, a nagyobb tömegrendezvényeken, fesztiválokon, koncerteken, utcai futóversenyeken vetik be a kerékpáros mentőket – tudták meg egy ottani egészségügyi szakembertől. A feladatuk elsősorban az elsősegélynyújtás, a sérült állapotának stabilizálása, amíg odaér a mentőautó. Franciaországban főként Párizs szűk utcáin dolgoznak a mentők sürgősségi kerékpárokon, amelyek gyakorlatilag mobil orvosi rendelőként műkösnek. Ott a forgalmi torlódások, vagy a sűrű gyalogos forgalom miatt mentőautóval megközelíthetetlen városrészekbe küldik a segítőket – írja a Népszava.
A betegekhez ott is
mentőápoló, mentőtiszt illetve jól képzett önkéntes elsősegélynyújtók érkezhetnek
az elektromos kerékpárokon.
Kiemelt kép: MTI/Balázs Attila
Forrás: mandiner.hu