Háború dúl, az elektromos autók okozták

• 2022. augusztus 10., szerda •
Az évtized hátralévő részében az elektromos járművek gyártásának felpörgetéséhez szükséges lítiumért az autógyártók egymással fognak versengeni, mivel a kereslet sokkal nagyobbnak ígérkezik a kínálatnál – figyelmeztetett az egyik legnagyobb lítiumkitermelő vállalat.
Háború dúl, az elektromos autók okozták

A lítium iránti megnövekedett kereslet a nyersanyagokat helyezte a globális verseny középpontjába. A kereslet felfutása annak köszönhető, hogy az elektromos autók akkumulátorainak előállításához lítiumra van szükség. A világ legnagyobb autógyártói pedig elkezdtek versengeni a kulcsfontosságú nyersanyagért, bevonva ehhez különböző országok kormányait. Minden autógyártó abban érdekelt, hogy a lítiumkínálat mennyisége növekedjen – írta meg a Financial Times.

Már előre utalnak érte, hogy lefoglalják

Idén a Stellantistól a BMW-ig több autógyártó is lítiumkitermeléssel foglalkozó startupokba fektetett. Az előző héten a General Motors közzétette, hogy a Livent lítiumkitermelő vállalat számára előre elutal 200 millió dollárt, hogy a GM számára ezután is rendelkezésre álljon elegendő mennyiségű nyersanyag.

Kent Masters, a legnagyobb tőzsdén jegyzett lítiumgyártó, az Albemarle vállalat vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy a piac a kitermelésük növelése ellenére is túlkeresletes maradhat.

A helyzet 7-8 évig is így maradhat

– mondta Masters az iparág előtt álló kihívásról.

Az észak-karolinai charlotte-i székhelyű Albemarle-nek a Tesla és több nagy autógyártó is a vásárlója.

A lítium ára áprilisban érte el a tonnánkénti 70 ezer dolláros rekordot, azaz 2020 eleje óta több mint nyolcszorosára emelkedett. Amíg az ára ennek közelében maradt, lehetővé tette a lítium akkumulátorokban történő felhasználása, hogy elkerülje a recesszió okozta árfolyamesést, amely az elmúlt hónapokban sok nyersanyagot sújtott.

Jól megy nekik

Az Albemarle idén már háromszor emelte meg a vállalati eredményre vonatkozó előrejelzését, mivel várakozása szerint a vártnál gyorsabban tudja növelni termelését, és pozitív pénzáramot (cash flow-t) tud termelni.

Bizonyos bankok és kutatóintézetek azonban kevésbé optimisták a lítium árfolyamának kilátásait illetően. A Goldman Sachs elemzői olyan technológiai fejlődésre számítanak, amely néhány éven belül nagyobb kínálatot eredményezhet.

Az elektromos akkumulátorok kulcsfontosságú anyaga a nikkel és a kobalt mellett a lítium, amely sóoldatból, kemény kőzetből és agyagból nyerhető ki. Az egyik technológia a közvetlen lítiumextrakció, ez a technológia a fémet anélkül távolítja el a sóoldatból, hogy az elpárologna.

Nem tudnak megfelelni

Eric Norris, az Albemarle vállalat lítiumüzletágának vezetője azonban azt mondta, hogy a kitermelők nem tudnak megfelelni az autógyártók által egyre csak növekvő lítiumkeresleti igényeknek, amely egyre szélesebb, mélyebb és biztosabb lítiumkínálati hiányt okoz a világon.

A tőkeprojektek végrehajtásának képessége nem terjedt el széles körben. A lítiumipari vállalatok esetében megszokottnak számít, hogy az egy-egy évre ígértnél a krónikus késések és műszaki hibák miatt a gyakorlatban akár 25 százalékkal is kevesebbet szállítanak

– mondta Norris.

A Nemzetközi Energiaügynökség múlt havi jelentése szerint a lítiumbányászati projektek a kezdeti megvalósíthatósági tanulmány elkészítésétől kezdve a tényleges gyártásig általában 6–19 évig tartanak.

A világnak 2030-ig további 60 lítiumbányára van szüksége, hogy a nemzeti kormányok szén-dioxid-kibocsátás-csökkentésére és az elektromos járművek gyártására vonatkozó tervét teljesíteni tudja – közölte az IEA.

Maradhat a 70 ezer dollár feletti ár

Az autógyártók számára az előző 18 hónapban a chiphiány jelentette a legnagyobb problémát, de az elektromos járművek gyártásának felfutása egyre inkább megnehezíti a gyártók igényeinek megfelelő lítiummennyiség beszerzését.

Komoly kihívást jelent a lítium elérhetősége. A lítium árfolyama a tonnánkénti 70 ezer dolláros ár felett maradhat

– mondta Chris Berry, a House Mountain Partners, az akkumulátorfémekkel foglalkozó vállalat alapítója.

(Borítókép:  Johannes Simon / Getty Images)
Forrás: index.hu

közösség

további frisss

lap tetejére