Néhány hete csak úgy jönnek-mennek tucatszám a 20-25 tonnás teherautók a szombathelyi Százhold városrészen, egész pontosan a Felsőbüki Nagy Pál és a Muraszombat utcán, a Szent Gellért utcáról lekanyarodva ugyanis ezeken keresztül közelíthető meg a környék új lakóparkja, a Jászai Mari utcai Mira Garden építési területe.
Por lepi a házakat
A bejárat a Hajdú utcáról nyílik, miközben erre az utcára kikerült egy súlykorlátozó tábla, az itt lakók tehát megúszták a dolgot. A kapu, amely egyébként a Hajdú utcára merőleges út torkolatában van, a hatalmas járművekkel csak szemből használható, ezért is jelölték ki közlekedési útvonalként az egymás folytatását képező két utcát, a Felsőbükit és a Muraszombatot. Itt hordják ki a bontási törmeléket, és itt szállítják be az építési anyagot. Nem örül ennek, aki itt lakik, a háztulajdonosok a hangjukat most Francsics Péter segítségével hallatják, aki megkereste a Frisss.hu-t, és elpanaszolta a helyzetüket. – Csupa por az út, ami a forró, száraz időben csak úgy száll be az ablakokon. Kint volt a közterület-felügyelet is, de amíg nincs sár, nem tudnak mit tenni – mesélte ottjártunkkor a férfi, aki
naponta húsz fordulót is megszámol, és maga locsolja le az utat a nyerges vontatók után, hogy – mint fogalmazott – három hónappal a friss színezés után is megismerje a házát.
Tény, hogy az útburkolat eleve rossz állapotú, ezt a laikus is látja, de nyilván finoman szólva sem tesz jót neki az újabb terhelés. Francsics Péter attól tart, hogy a kivitelező levonulása után ott maradnak a romos utcákkal, és már nem hozza helyre senki azokat. A környéken lakók számára az is rejtély, hogy hány ház épül még, és meddig tart a kivitelezés.
A környék kérte az átminősítést
Ezt a kérdést gyorsan megválaszolta a Frisss.hu megkeresésére a Belvárosi Lakópark Kft. ügyvezetője. A Mira Garden házait építő cég vezetője, Komlósi Ferenc elmondta, hogy összesen 229 lakás épül a Jászai Mari utcai területen, ebből most, az utolsó ütemben már csak közel száz, és a munkálatok zöme jövő tavaszra le is zárul. Miután szerkezetkészek lesznek a házak, már csak kisebb járművek közlekedésére lehet számítani, de 2022 végén ez is megszűnik. A megközelítés már csak a Hajdú utca felől lehetséges. – Korábban asztalosüzemtől kezdve teherautó-telephelyig bezárólag sok minden volt ezen az ipari területen, és
éppen a környékbeliek nyomására, a néhai Gyebrovszky János képviselő közbenjárására minősítette át a város lakóövezetté. Az akkori kérés most teljesül, ami értelemszerűen építkezéssel, közlekedéssel jár
– mutatott rá érdeklődésünkre a kivitelező, aki ugyanakkor maximálisan megérti, hogy a lakóknak hiányzik a csend és a nyugalom. Türelmet kért, és ígéretet tett rá, hogy esős időben letakarítják a felhordott sarat az útról. Ami az útburkolat állapotát illeti, szerinte ennél rosszabb az már nem lehet, az utcák nem most mennek tönkre. Hozzátette: a környéken élők hosszú távon csak jól járnak azzal, hogy megszűnt az ipartelep és a gondozatlan dzsungel. – Még pár hónap, ezt ki kellene bírni, és végül mindenki elégedett lesz – tette hozzá. Megjegyezte még: több mint száz főnek biztosít munkát a kivitelezéssel, alvállalkozóknak ad megbízást, adót fizet, ezt is érdemes nézni.
A közterület-felügyelet is figyel
Németh Ákos tanácsnok, a körzet képviselője is képben van az üggyel kapcsolatban. A Frisss.hu-nak elmondta, hogy kezdetek óta figyelemmel kíséri az építkezést, és tud a lakók panaszáról is. – Sajnos az önkormányzatnak a jelenlegi jogszabályok nem adnak arra lehetőséget, hogy a beruházót a környező úthálózat rekonstrukciójára kötelezze, jóllehet ez lenne a legmegfelelőbb megoldás – fejtette ki a képviselő. Szerinte már múlt ősszel világosan látszott, hogy komoly közlekedési problémák jelentkezhetnek a nevezett utcákban, és meglátása szerint az sem szerencsés, hogy ipari létesítmény mellé épült a lakópark. – Megegyeztünk a beruházóval, hogy az esősebb időszakban naponta kétszer letakarítja az utat, ezenkívül
felhívtuk a rendőrség és a közterület-felügyelet figyelmét is arra, hogy fokozottan tartassák be a közlekedésbiztonsági szabályokat
– fogalmazott megkeresésünkre Németh Ákos.
Úgy tűnik, mindennek ára van, hol kisebb, hol nagyobb. Az különösen érzékenyen érinti a régi lakóközösségeket, ha a környéküket feldúlják az ilyen építkezések. A negyven fokban befelé áramló port beszippantva nehéz valakit meggyőzni arról, hogy gondoljon a távolabbi jövőre, a járulékos haszonra, és legyen türelmes. A szabályok betartása és betartatása talán észszerű keretek között tartja a „felfordulást”, amely valószínűleg elkerülhetetlen, ha a város fejlődni akar.