Elszálltak az üzemanyagárak
Tavaly ősz óta rendkívüli üzemanyagár emelkedés sújtja Európát. Míg a koronavírus járvány alatt a lezárások következtében visszaesett kereslet miatt rendkívül lecsökkent a benzin és a gázolaj ára, addig 2021 második felétől kezdve drasztikus áremelkedést tapasztalhattak az európai autósok a töltőállomásokon.
A hirtelen áremelkedés elsődleges oka a piaci bizonytalanság. Már tavaly ősszel folyamatosan nőtt a feszültség az orosz-ukrán határon, az Európai Unió pedig súlyos szankciókkal fenyegetőzőtt arra az esetre nézve, ha Oroszország megtámadja Ukrajnát.
Az ebből fakadó kockázatokat gyorsan beárazta a piac és emelkedni kezdtek az árak.
Magyarországon végül a kormány annak érdekében, hogy megóvja a lakosságot az áremelkedéstől, ársapkát vezetett be a dízelre és a 95-ös benzinre.
Mivel idén február 24-én megtörtént az, amitől mindenki félt, tehát
az oroszok lerohanták Ukrajnát, az EU pedig később valóban bevezette az orosz kőolajra és üzemanyagokra az embargót,
az üzemanyag árak soha nem látott magasságokba szöktek. A hazai hatósági 480 forintos üzemanyagár így valóban nagyon kedvezőnek mondható.
Azóta a magyar ársapkát kétszer kellett szigorítani.
Először a külföldi autósokat zárták ki a kedvezményezettek köréből.
Ennek oka az volt, hogy miután a környező országokban az üzemanyagárak drasztikusan elszakadtak a hazai 480 forintban limitált ártól, sokan átjártak tankolni hazánkba, ezt viszont nem bírta a hazai ellátás, amit amúgy is szűkített, hogy a nagykereskedelmi üzemanyagár maximálása után az OMV kivételével eltűntek az üzemanyag importőrök a hazai piacról.
Másodjára pedig július végén szigorítottak a szabályozáson. Mivel a MOL százhalombattai finomítóját le kellett állítani tervezett karbantartás miatt, így
annak érdekében, hogy biztosított legyen az ellátás, a céges tulajdonban lévő autók számára megszüntették a kedvezményes tankolást.
Így több százezer magyar rendszámos személyautó mostmár piaci áron tankol, a magánszemélyek azonban továbbra is 480 forintos kedvezményes áron juthatnak üzemanyaghoz.
Drágább a gázolaj
Hogy lássuk ez mekkora kedvezményt is jelent valójában más európai országok áraihoz képest, megnéztük, mennyibe kerül a gázolaj és a benzin az egyes európai országokban.
Az alapvetően elmondható, hogy az esetek többségében a gázolaj drágább mint a 95-ös benzin.
Ennek oka, hogy az iparban, mezőgazdaságban és a fuvarozásban használt járművek jellemzően gázolajat használnak
és a Covid-19 után a gazdaság újraindulásával felpörgött a dízel iránti kereslet.
Olcsók a belorusz kutak
Érdemes kiemelni, hogy mindkét üzemanyag típus esetén Fehéroroszországban a legalacsonyabbak az árak.
Fontos kiemelni, hogy a belorusz árak egyáltalán nem tükrözik az európai piaci viszonyokat, mivel ők rendkívül kedvezményes áron kapnak orosz kőolajat és üzemanyagot.
Emiatt jelenleg körülbelül 378 - 380 forint körüli összegnek azaz 95 euró centnek megfelelő belorusz rubelért lehet egy liter üzemanyagot venni a fehérorosz kutakon.
Máltán is csökkentette a kormány az árakat
Ha a fehéroroszokat nem számoljuk, akkor
a gázolaj, -az ársapkás hazai árat nézve- Magyarországon és Máltán a legolcsóbb.
A hazai hatósági ár megközelítőleg azonos a máltai árakkal.
Ugyanez a helyzet a benzinnel is, bár jelenleg egy liter 95-ös egy picivel drágább Máltán.
Máltán azért olcsó az üzemanyag, mert a máltai kormány mesterségesen alacsonyan tartja azt.
A magyar piaci ár átlagosnak számít
Ha viszont nem a hatósági, hanem a piaci magyar árat nézzük, akkor a középmezőnyben foglalunk helyet,
nagyságrendileg megfelel a magyar piaci ár a környező országok árszínvonalának.
Ez azt jelenti, hogy piaci áron egy liter benzin átlagosan 694 forint 10 fillérbe, egy liter gázolaj pedig 747 forint 50 fillérérbe került hazánkban augusztus 2-án, ez pedig hasonló a szomszédos országok áraihoz, bár
az osztrák ár még a piaci magyar árnál is magasabb körülbelül 20-30 centtel,
azaz körülbelül 80-120 forinttal literenként.
A legmagasabb árak a nyugati és az északi országokban vannak.
A gázolaj Svédországban a legdrágább, 2 euró 44 centbe, azaz több mint 970 forintba kerül belőle egy liter a skandináv országban.
A benzint Izlandon adják a legmagasabb áron. Egy liter 95-ös 2 euró 45 centbe kerül az izlandi kutakon, tehát szintén közelíti az ezer forintos literenkénti árat.
Velünk maradhatnak a magas árak
Rendkívül magasak tehát az európai árak, amihez képest a magyar hatósági árak valóban nagyon kedvezményesek.
Az árszínvonal csökkenésére sajnos reálisan csak két esetben számíthatunk.
Az egyik ilyen eset az, ha véget érne a háború ukrajnában, erre azonban sajnos igen kicsi az esély pillanatnyilag, sokkal inkább a háború elhúzódására lehet számítani.
A másik ilyen eset pedig az, ha komolyabb recesszióba süpped az európai gazdaság,
ami miatt jelentősen visszaesne a kereslet az üzemanyagok iránt, ami szintént árcsökkenéshez vezethet. Ez utóbbi opció azonban egy elég rossz forgatókönyv, amit jobb lenne elkerülni. Pillanatnyilag tehát maradnak a magas európai üzemanyagárak, itthon pedig októberig még biztosan érvényben lesz a hatósági árazás.
Forrás: novekedes.hu