Drágán spórolnak az elektromos autók

• 2021. augusztus 22., vasárnap •
Érdekes megállapításra jutott a Deutsche Bank, amely azt vizsgálta, hogyan hasznosul az elektromos meghajtásra való átmenet támogatására fordított közpénz. Ha már megvette, a tulajdonos tényleg olcsón autózik az árammal, ám összességében drágán spórolnak a villanyautók – vélekednek a szakértők.
Drágán spórolnak az elektromos autók

Komoly megrázkódtatáson esik át a világ autóipara, különösen Európában kell a gyártóknak egyre szigorúbb feltételeknek megfelelniük. Az eredmény máris kézzelfogható: az új gépkocsik ára elszabadult, függetlenül attól, hogy belső égésű, hibrid vagy villanymotoros hajtású. A villanyautók az akkumulátorok hatótávja és a töltőhálózat korlátai miatt még mindig kevéssé elfogadottak. A Check24.de teszteléseket végző cég megbízásából készített reprezentatív felmérés szerint 

a hagyományos motorral szerelt autók ma is sokkal népszerűbbek, mint az elektromos járművek.

A több mint 2030 válaszadó közül, akik az elmúlt tizenkét hónapban autót vásároltak vagy terveznek vásárolni, mindössze tíz százalék mondta azt, hogy a villanyautót választja.

Mindez annak ellenére így van, hogy a villanyautók üzemben tartása jóval olcsóbb. A Check24.de portál számításai szerint 

az elektromos autók üzemanyagköltsége például lényegesen kedvezőbb, mint egy hagyományos benzines járműé.

Az éves átlagos fogyasztás (7,8 liter/100 kilométer) és az átlagosan megtett távolság (11 ezer kilométer) alapján a portál 1385 euróra (484 ezer forintra) taksálta az éves átlagos benzinköltséget. Az elektromos autó töltési költsége azonos futásteljesítmény mellett ezzel szemben csak 730 euróba (255 ezer forintba) kerül, ami azt jelenti, hogy a benzines járművek tankolása mintegy 90 százalékkal drágább. A Check24.de fogyasztóvédelmi szempontból vizsgálja az egyes, nagyközönségnek szóló termékek, szolgáltatások minőségét. 

Hiába olcsó az áram a benzinhez képest, az elektromos autók használatára való áttérés társadalmi szinten nagyon drága. A Deutsche Bank elemzői azt vizsgálták, hogy mennyibe kerül egy tonna szén-dioxid megspórolása azáltal, hogy az utcán nem belső égésű, hanem villanyos-akkumulátoros járművek közlekednek.  Az elemzés során beleszámolták mindazokat a támogatásokat, amit a fejlesztők, a gyártók és a vásárlók kapnak részben kedvezményekben, részben juttatásokban. Arra jutottak, hogy 

egy tonna szén-dioxid kibocsátásának a megelőzése az e-autók révén 800-1000 eurójába kerül az adófizetőknek jelenleg. Márpedig okosabban felhasználva ezt az összeget 16-20 tonna szén-dioxid-kibocsátást lehetne megakadályozni az ipar más területein – ugyanennyi pénzből.

A tanulmány szerzői úgy fogalmaztak, hogy a szén-dioxid-kibocsátás elkerülésének költsége meghaladhatja a tonnánkénti ezer eurót, miközben az emissziókereskedelemben csak 50 euró a költség jelenleg tonnánként.  Azt a következtetést vonták le, hogy az aktuális szabályozás nem felel meg sem az ökológia, sem az ökonómia kritériumainak. 

A fentiekből az következik, hogy a Németországban és ezzel együtt az Európai Unióban uralkodó zöld világszemlélet nem a szén-dioxid-kibocsátást tekinti a legnagyobb ellenfelének, hanem a személyautó-közlekedést. Egyetlen más kontinensen sem kívánják betiltani a belső égésű motorok gyártását, emiatt az európai gyártók versenyhátrányba kerülnek a világpiacon az olyan cégekkel szemben, amelyek több lábon állnak. Az elektromos meghajtásnak van létjogosultsága a nagyvárosi közlekedésben, de a nagy távolságokra való személy- és áruszállítás területén még hosszú ideig hátrányban lesz a belső égésű motorokkal szemben. 

Az elektromos átállás költségeit pedig máris fizetik az adózók és a gépjárművet vásárlók, fenntartók.

A Deutsche Bank elemzésében arra is rámutatott, hogy a támogatások és kedvezmények rendszere jelenleg a kis jövedelmű autófenntartóktól áramoltatja át a pénzt a jómódúaknak, akik megengedhetik maguknak, hogy elektromos autót (is) vásároljanak. Mások, például egyes gyártók vezetői arra hívták fel a figyelmet, hogy az autók drágulása előidézheti, hogy a középosztály széles köre nem lesz képes személygépkocsit fenntartani.

Forrás: magyarnemzet.hu
Fotó: Kurucz Árpád

közösség

további frisss

lap tetejére