Javaslata szerint 30.000 alkalmazottat, a német munkaerő negyedét kellene elbocsátaniuk.
Nem lesz jó vége
Ha az ember csak a számokat nézi, elsőre érthetetlen Diess pánik szerű előremenekülése. A VW csoport az idei első félévben 2,5 millió járművet adott el, és 8,5 milliárd EUR adózott eredményt mutatott fel. Mi a fenéért kongatja a vezérigazgató a vészharangot?! A válasz valószínűleg abban keresendő, hogy a cég első embere nem a következő pár negyedév, hanem a közép és hosszútávú jövő miatt aggódik, és úgy érzi, most még nem túl késő cselekedni.
A német sajtóban megjelent információk szerint szeptember 24-én a Volkswagen AG igazgatótanácsa előtt prezentált Diess, és azt mondta, hogy a vállalat versenyképességének megőrzése céljából meg kellene válniuk 30 ezer munkatárstól. A felvetés állítólag nagy felháborodást keltett a résztvevők, illetve érthető módon különösképpen a szakszervezet képviselői között. A beszámolók szerint a vezérigazgató minden oldalról teljes ellenállásba ütközött.
Már megint a Tesla
Diess a kiszivárgott információk szerint ismét a Teslával példálózott, amikor az okokat taglalta. Emlékeztetett rá, hogy a Giga Berlin-Brandenburg első fázisa a tervek szerint 12 ezer alkalmazottal fog évi 500.000 autót gyártani, míg a wolfsburgi központban tavaly ugyanennyi autó legyártásához 60 ezres stáb kellett. A cég saját becslése szerint egy Model 3 10 óra alatt készül el a Teslánál, míg az ID.3 gyártása háromszor ennyi időt vesz igénybe. A vezérigazgató minden üzemben évi 5% hatékonyságnövekedést várna el, de a német üzem ettől elmarad.
A cég központjából származó információk szerint ezzel Diess azt az 1994-es tervet vehette elő, amikor az akkori CEO, Fredinand Piëch szintén 30 ezer ember elbocsátását tervezte, de végül 4 napos munkahét és egy ezzel járó fizetéscsökkentés segítségével elkerülték a tömeges leépítést. Az üzemi tanács vezetője Diess kijelentésére reagálva elmondta: ekkora elbocsátás elképzelhetetlen, abszurd, és nélkülöz minden alapot, ráadásul elbizonytalanítja az alkalmazottakat.
A Tagesspiegel emlékeztet rá, hogy a részben állami tulajdonú VW csoportban még a német viszonyokhoz képest is rendkívüli befolyása van a szakszervezetnek, és évek óta nehezményezik Diess – szerintük – arrogáns stílusát.
Diess nem uralkodó, hanem CEO, és mindenki antipatikusnak tartja – így a felügyelőbizottsági forrás.
A lap azt is feleleveníti, hogy idén tavasszal komolyan felmerült Diess leváltása, de aztán végül bizalmat szavaztak neki 2025-ig (Ekkor az igazgató 67 éves lesz és a cég belső szabályzata szerint nyugdíjba kell vonulnia a CEO pozícióból – bár nyilván más, kevésbé operatív tisztséget elvállalhat). A szerződés meghosszabbításának egyik feltétele azonban az volt, hogy a vezérigazgató elkötelezte magát amellett, hogy minden német gyáregységet fejleszteni fognak – 30 ezres elbocsátásról szó sem volt, a szakszervezet azonnal megvétózta volna a kinevezését. A leépítés Wolfsburgban például már csak azért is lehetetlen, mert 2029-ig garantálták a jelenlegi létszám foglalkoztatását.
Nagyjából egy hónap múlva dőlhet el, milyen irányba mennek tovább az elképzelések, november 12-én szavaz ugyanis a felügyelőbizottság a cég fejlesztési terveiről, ekkor dől el, a globális hálózat melyik gyáregységében milyen modelleket készítenek majd a jövőben.
Forrás: villanyautosok.hu