A légi közlekedés szeretné elérni, hogy a klímasemleges szintetikus üzemanyagok (e-üzemanyag) használata az ágazatban kedvezményesebb megítélés alá kerüljön, mint az autóiparban – közölte a német repülőgépipari szakmai képviseleti szervezete, a BDLI csütörtökön. Egyben jelezte, hogy üdvözöl minden kezdeményezést a szintetikus üzemanyagok termelésének növelésére - írja a Világgazdaság.
Elengedhetetlenül szükséges lenne – ahogy az a koalíciós szerződésben is szerepel – minden olyan ágazatnak prioritást adni, amelyeknél nincs alternatívája a folyékony szénhidrogén-üzemanyagok használatának
– mondta Volker Thum, a BDLI (Bundesverband der Deutschen Luft- und Raumfahrtindustrie e. V.) vezérigazgatója.
A BDLI nyilatkozatának hátterében az a német kormány által Brüsszelben indított kezdeményezés áll, hogy engedélyezzék a megújuló energiaforrásokból származó üzemanyagok használatát a gépkocsikban.
Volker Wissing német közlekedési miniszter ugyanis kijelentette, hogy az uniós bizottság e-üzemanyagokra adott határozott jóváhagyása nélkül
Németország nem fogadja el azt az uniós törvényt, hogy 2035-től kizárólag zéró emissziós új autókat lehessen forgalomba helyezni.
Hasonló ellenállás tapasztalható Olaszország és a kelet-európai országok részéről is.
A VDA (Verband der Automobilindustrie) autóipari szakmai képviseleti szervezet is támogatja Volker Wissing kezdeményezését. A meglévő gépjárműállomány tankolása e-üzemanyagokkal ugyanis szintén hozzájárulhat a klímavédelemhez. A VDA szerint Brüsszelnek ezt a megoldást is konkrétan szabályoznia kellene, nem pedig – ahogy a tervezetben áll – „mérlegelnie”. A VDA hangsúlyozta, hogy az e-üzemanyagok használatára tett engedmény semennyiben nem lassítaná az ágazat technológiai átállását az elektromobilitásra.
A német autógyárak közül a BMW és a Volkswagen dolgozik kiegészítő jelleggel e-üzemanyagok kifejlesztésén a meglévő járműflotta számára. A Volkswagen leányvállalata,
a Porsche kísérleti jelleggel már állít elő autókban, hajókban és repülőgépekben használható szintetikus üzemanyagot chilei leányvállalatában.
A BMW összes motorja fel van már készítve szintetikus üzemanyagok bekeverésére – jelentette be a müncheni konszern.
A Mercedes-Benz is kivitelezhető opciónak tartja az e-üzemanyagok használatát a meglévő belső égésű motoros járműállományban. A stuttgarti autógyár ugyanakkor jelezte:
Energiahatékonyság szempontjából észszerűbb az elektromos áramot közvetlenül akkumulátorban tárolni, mint szintetikus üzemanyag előállítására használni.
Forrás: vg.hu
Fotó: AFP