- Kifejezetten elektromos teher- és haszonkerékpárokhoz kifejlesztett hajtás a városi áruszállításhoz
- Az innovatív bike-by-wire koncepció megnyitja az utat a városi mikromobilitás új üzleti modelljei előtt
Az elektromos teher- és haszonkerékpárok egyre gyakoribbak a nagyvárosokban, ahol ideális megoldást jelentenek az élelmiszerek, postai küldemények, gyógyszerek és egyebek gyors, klímabarát szállítására és kézbesítésére. Ennek a tendenciának az erősítése érdekében a Schaeffler a kétkerekű elektromos hajtásokra specializálódott Heinzmann GmbH & Co. KG-vel együttműködve kifejlesztett egy innovatív, lánc nélküli hajtásrendszert, a Free Drive-t. Az első ilyen hajtást használó flották már megjelentek a városi forgalomban. „Újra kell gondolnunk a mobilitást a holnap városaiban” – mondta Matthias Zink, a Schaeffler AG Autóipari Technológiák üzletágának vezérigazgatója. „Az elektromos teherkerékpárok egy fontos elemet pótolnak, különösen az áruszállítás utolsó fázisát tekintve.” A Schaeffler úgy véli, ez a terület növekedési piac. 2021-ben az elektromos teherkerékpárok globális piacának értéke 630 millió USD volt, kilenc százalékkal több, mint az előző évben, és az előrejelzések szerint 2032-re 2,14 milliárd USD-ra nő (forrás: Persistence Market Research).
A Schaeffler és a Heinzmann először 2021 augusztusában mutatta be a nagyközönségnek innovatív lánc nélküli hajtásrendszert, és azóta arra használták az időt, hogy előkészítsék azt a flottagyártásra. A múlt havi helyszíni teszteket követően most kezdik el a gyártást, és a tervek szerint a következő néhány évben folyamatosan növelni fogják a kapacitást. Az első vevő, aki megrendelte a Free Drive-ot - amely rendkívül hatékony erőátvitelt valósít meg - a CIP Mobility GmbH. A CIP mocci Smart Pedal Vehicles új mércét állít fel a hatékony, kevés karbantartást igénylő és fenntartható kereskedelmi mobilitás terén a városokban és ipari övezetekben. Az innovatív mikromobilitási platformként kifejlesztett mocci teherkerékpárok szakítanak a kerékpáripar számos bevett konvenciójával, az intelligens hardvert intelligens szoftverrel és élvonalbeli anyagokkal kombinálva. „A Schaeffler és a CIP közötti partnerség kihasználja az innovatív erőt és teljesítményt, hogy megerősítse Németország pozícióját kutatás-fejlesztési és gyártási helyszínként” – mondta Dimitrios Bachadakis, a CIP társalapítója.
Nincs lánc, nincs kopás
A Free Drive egy optimális rendszer, amely pedálgenerátorból, hajtómotorból, akkumulátormegoldásból és ember-gép interfészből (HMI) áll. A Heinzmann kerékpárgyártóknak és flottaüzemeltetőknek értékesíti. A rendszer központi eleme a Schaeffler által kifejlesztett pedálgenerátor. Állandó pedálellenállást produkál, és a hátsó kerékagyban árammal látja el a motort. Úgy tervezték, hogy a pedálnyomás lényegesen kisebb izomerőt igényel, mint a hagyományos e-bike hajtások esetében – ez jelentős előny a teherkerékpárosok számára, különösen hosszú szállítási utakon. A felesleges elektromos energia a kerékpár akkumulátorában tárolódik későbbi felhasználásra. Ily módon a Free Drive 250 watt összteljesítményt képes leadni.
Ennek a kerékpárokhoz készült soros hibrid hajtásnak az egyik legfontosabb előnye, hogy nincs benne lánc, ékszíj, fogaskerekek, lánckerekek vagy egyéb mechanikus hajtáselemek, így sokkal kevésbé hajlamos a mechanikai kopásra, mint a hagyományos e-kerékpárok. „A Free Drive-val az elhasználódott hajtóláncok cseréje a múlté” – mondta Dr. Jochen Schröder, a Schaeffler E-Mobility divíziójának vezetője. Ez a robusztus kialakítás csökkenti a karbantartási igényt, ami nagy előnyt jelent a teherkerékpár-flották üzemeltetői számára, mivel eszközeik több időt töltenek az úton és kevesebb időt a szervizben. A kerékpározók pedig azt is értékelni fogják, hogy nem kell aggódniuk amiatt, hogy a lánc kenőanyaga rákerül a ruhájukra.
Nagyobb tervezési szabadság az elektromos erőátvitelnek köszönhetően
Míg a hagyományos e-bike hajtások architektúráját nagyrészt a pedálok és a motor közötti mechanikus kapcsolat szükségessége diktálja, a Free Drive – ahogy a neve is sugallja – jelentős szabadságot tesz lehetővé. „A lánc nélküli hajtásrendszer teljesen új lehetőségeket nyit meg a kerékpár kialakításában és a pedálkonfigurációban – beleértve a két-, három- vagy négykerekű verziót, tetővel ellátott vagy anélküli kiviteleket” – magyarázta Jochen Schröder. A digitális bike-by-wire koncepció azt is jelenti, hogy a sebességváltást és az üzemmódok közötti váltást szoftver végzi. Ennek érdekében a Heinzmann által forgalmazott rendszer összes alkatrésze CAN-kapcsolaton keresztül kommunikál egymással.
mocci & Free Drive
A mocci Smart Pedal Vehicles innovatív és fenntartható megoldást biztosítanak azoknak a vállalatoknak, amelyek városi működésüket rugalmassá, gyorssá és környezetbaráttá szeretnék tenni. A Free Drive rendszernek köszönhetően teljesen új vezetési élményt kínálnak, amely személyre szabható, biztonságos és összekapcsolható. Egy másik innovatív tulajdonság, hogy a mocci szerkezeti elemei, például a keretek, a kerekek és a villakeretek újrahasznosítható, nagy teljesítményű műanyagokból készülnek, nem pedig acélból vagy alumíniumból. A klasszikus küllős kerékhez képest az első és a hátsó kerekek egyetlen szerkezeti elemből állnak, ami kevésbé sérülékennyé teszi őket. A keret méretezhető fröccsöntési eljárással készül, amely körülbelül 68 százalékkal kevesebb CO2-t bocsát ki, mint a hagyományos alumíniumkeretek előállításához használt eljárások. „2023-ban a B2B ügyfelek széles körét ellátjuk majd ezekkel a járművekkel – ami azt jelenti, hogy döntő hatással leszünk a belvárosi mobilitás alakulására” – mondta Dimitrios Bachadakis, a CIP társalapítója.
Közzétevő: Schaeffler Magyarország
Ország: Magyarország
Fotó: Schaeffler (Daniel Karmann)