A Pfizer csak a tavalyi évben közel 37 milliárd dollár bevételt könyvelhetett el a koronavírus elleni oltóanyagából, mely nevezetesen a történelem egyik legjövedelmezőbb termékévé is vált. A gyógyszergyártó azonban az idei évre is hihetetlen mértékű keresletet jósol a vakcinára, melyhez egy további löketet adhat az újonnan kifejlesztett, szájon át alkalmazható koronavírus elleni készítmény, a Paxlovid.
Az amerikai gyógyszergyártó a tavalyi évben megduplázta bevételét, mely 2021-ben 81,3 milliárd dollárra rúgott, és előrejelzései alapján idén is igen tetemes mennyiségű bevételre számít: valahol 98 és 102 milliárd dollár közötti összegre. A történelmi eladások okán azonban egyre többen kritizálják a Pfizert, a világszerte kampányolók szerint ugyanis vegytiszta nyerészkedés, amit a vállalat művel a globális koronavírus-járvány megjelenése óta.
A Global Justice Now elnevezésű csoport például azzal vádolja a Pfizert, hogy “lenyúlja a közegészségügyi rendszereket”, és erősen kifogásolták, hogy a 2021-es, 81,3 milliárd dolláros bevétel konkrétan több, mint a legtöbb ország GDP-je. A Pfizer és a nála jóval kisebb német BioNTech által kifejlesztett mRNS-alapú oltóanyag, a Comirnaty csak 2021 utolsó negyedévében hozott 12,5 milliárd dolláros bevételt, így az éves summa bevétel 36,8 milliárd dollárra duzzadt.
A Pfizer azt is elárulta, hogy a tavalyi évben túlteljesítette a 3 milliárd adag vakcina előállítására kitűzött célt. A bevétel mellett azonban fontos megemlíteni a tiszta, nettó nyereséget is: a gyógyszergyártó 2021-ben közel 22 milliárd dolláros nettó nyereséget könyvelhetett el, szemben az előző évben jegyzett 9,1 milliárd dollárral. Előrejelzésében a vállalat azt jósolta, hogy a Comirnaty oltóanyag 2022-ben 32 milliárd dollárt, míg a Paxlovid koronavírus elleni készítmény 22 milliárd dolláros nyereséget fog hozni a konyhára – írja a Guardian.
Forrás: liner.hu
Fotó: Twenty20