A jövő hónap végéig, azaz október 31-ig teljes körű átvilágításon kell átesnie a bankszámlával, illetve önkéntes pénztári, befektetési szolgáltatói vagy életbiztosítási szerződéssel rendelkező ügyfeleknek. A Magyar Nemzeti Bank egyeztetései nyomán a legjelentősebb bankok bővített ügyintézői létszámmal végzik el az ügyfél-átvilágítást a fölösleges várakozás elkerülése érdekében.
A korábbi banki tapasztalatok szerint akár még mindig milliós nagyságrendű lehet azoknak az ügyfeleknek a száma, akik az eredeti, június végi határidőig nem tettek eleget a Magyarországon 2017. június 26-án életbe lépett jogszabály, a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni törvény (Pmt.) előírásainak.
Vagyis még nem egyeztették adataikat a bankszámlájukat vezető, az önkéntes pénztári, befektetési szolgáltatói vagy életbiztosítási terméküket kezelő pénzügyi intézményekkel.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) tájékoztatása szerint a teljes körű azonosításra csak azoknak az ügyfeleknek van szükségük, akik 2017. június 26. előtt kötöttek pénzügyi szerződést, és akikről a pénzügyi intézmények időközben nem szerezték be a hiányzó adatokat. Számukra – a lakossági és vállalati ügyfeleknek egyaránt – a bank vagy biztosító 2019. június végétől írásban, bizonyos esetekben elektronikus levélben vagy netbanki üzenetben tájékoztatást küldött.
Az utóbbi időszakban kizárólag a szóban forgó ügyfelek kaptak értesítést, a többieknek nincs teendőjük. Számos intézménynél az azonosítási adatok nemcsak személyesen, de intézménytől függően postán, elektronikus levélben, esetleg netbankon vagy videóbankon keresztül is megadhatók. Érdemes előzetesen tájékozódni az adott pénzügyi intézmény honlapjain, telefonos ügyfélszolgálatain az azonosítás lehetséges módjairól.
Mint ismert, hiába volt a törvény hatályba lépése után két évük az érintetteknek a teljes körű azonosításra, sokan kifutottak volna az időből. Ezért a pénzügyminiszter és a Magyar Bankszövetség javaslatán is túllépve végül október 31-ig hosszabbította meg az Országgyűlés az eredeti június 26-i határidőt. Az ügyintézést azonban így sem érdemes az utolsó pillanatra hagyni.
Amíg a teljes körű azonosításra nem kerül sor, az ügyfél nem kezdeményezhet pénzügyi tranzakciót. Igaz, e korlátozás – amely nem érinti a hiteltörlesztéseket, hatósági átutalásokat és az inkasszót – később is azonnal feloldható, amint a számla tulajdonosa megadja a hiányzó adatait.
Az ügyfélnek a szükséges dokumentumok bemutatása mellett írásban nyilatkoznia is kell arról, hogy kiemelt közszereplőnek – vagy közeli hozzátartozójának, vele közeli kapcsolatban álló személynek – minősül-e.