Csúszásban a tavaszra ígért akadálymentesítési koncepció

há • 2020. szeptember 18., péntek •
Töredezett járdák, merőleges szegélyek a zebránál, megállítótáblák az útban, oszlopok és ilyen-olyan akadályok: még mindig nem megoldott Szombathelyen (sem), hogy nagyjából a többséggel egyenlő esélyekkel közlekedjenek a városban a fogyatékkal élők. Készülőben van egy javaslatcsomag.
Csúszásban a tavaszra ígért akadálymentesítési koncepció

Átfogó, hároméves akadálymentesítési koncepció elkészítéséről döntött – utolsó határozatai között – az előző ciklus közgyűlése. A testület akkor, 2019 szeptemberében Balassa Péter korábbi képviselő javaslatára napirendre vette, majd egyhangúlag megszavazta, hogy a hivatal 2020 márciusára elkészíti a dokumentumot, amelyben körzetenként – a megválasztott önkormányzati képviselők bevonásával – áttekintik az ezzel kapcsolatos teendőket: hogy például ne legyen feltétlenül nyaktörő mutatvány a városban közlekedni babakocsival, kerekesszékkel, vagy éppen fehér bottal. Hogy ott legyen zebra, ahol a legnagyobb szükség van rá, és hogy egyenlőek legyenek az esélyek mindenki számára, ha közlekedésről, a hivatalos ügyek intézéséről, vagy a legegyszerűbb szükségletekről van szó.

Aztán jött a járvány, igaz, a hivatal munkája nem állt le. A közgyűlés által szabott határidő azonban lejárt. Régen, épp a tavaszi karanténidőszak legelején. Az anyagnak ugyanis a március végi közgyűlés elé kellett volna kerülnie, ha lett volna ilyen. A határozat úgy szól egyébként, hogy a koncepciót „a kerületek megválasztott önkormányzati képviselői javaslatainak figyelembevételével” kell elkészíteni.

Tény, hogy például Horváth Gábor, Herény és Kámon képviselője kapott egy ezzel kapcsolatos levelet. – A hivatal közlekedési ügyintézőjén keresztül érkezett egy e-mail, amelyben az észrevételeimet kérték. Írtam is egy válaszlevelet, ebben jeleztem néhány fontos dolgot, és a megadott határidőn belül visszaküldtem. Erre már nem válaszolt ezután senki, tehát nem tudni, mi lett a javaslataim sorsa: megvizsgálta-e valaki, vagy van-e szándék arra, hogy egyeztessünk róluk – részletezte megkeresésünkre Szombathely 1. választókerületének képviselője. Hozzátette, hogy később a kommunális iroda vezetőjével is bejárta a körzetet, akkor a járdákat és a hidakat vették szemügyre. Nem volt nehéz megállapítaniuk, hogy nagyon sok helyen nincs, vagy rossz állapotú a járda. A képviselő megjegyezte: a koncepció jó ötlet, de tisztán látszik, hogy a SZOVA Zrt.-nek nincs meg a kapacitása arra, hogy mindent rendbe tegyen. Körzetében többek között a Maros és Szófia utca sarkán álló posta bejárata sem akadálymentes, de megoldatlan a Minerva utca felől az áruházak és a patika felé közlekedő kisgyerekes anyukák átkelése is az úton. A képviselő ide gyalogátkelőket sürget. A Metro és az Aldi között is nehézkes a közlekedés – lejtős szegély és zebra híján, és még sorolni lehetne a kritikus pontokat. Ilyenek a buszmegállók is, amelyeket akadálymentesíteni kellene.

Ha a járdaburkolatokat, felületeket nem is, talán a járdaszegélyeket tényleg prioritásként kezelik a városházán: erről tanúskodik a belváros képviselőjének nyáron küldött hivatali levél. Takátsné Tenki Mária maga kérte meg az illetékes irodát, hogy az a szakembereivel járja be a körzetet, és fogalmazza meg javaslatait. Kérésére tehát tételesen felsoroltak néhány útkereszteződést, a hivatal e helyszíneken javasolja az akadálymentesítést, a körzet önkormányzati képviselője pedig ezeket jóvá is hagyta. Ezek között szerepelt többek között a Március 15. tér és a Karinthy utca, az Ady tér és a Brutscher utca, vagy éppen a Deák és Paragvári utca kereszteződése. Feltételezhetően a járdaszegély lejtős kiképzése a terv e pontokon, tegyük hozzá, hogy ettől még csak az úttesten való áthaladás segítésében történik előrelépés, a töredezett járdán való közlekedésben nem.

Az akadálymentesítés megvalósítása tehát más kérdés. Előbb a koncepciónak kell elkészülnie. S hogy ideális esetben mi lenne benne? Legalább a korábban megkezdett akadálymentesítő programot jó lenne befejezni – ezt reméli az új ciklusban Bősze György, a Vakok és Gyengénlátók Vas Megyei Egyesületének elnöke, aki szerint a közlekedés áttekintése lenne a legsürgetőbb feladat. A Frisss.hu megkeresésére elmondta, hogy vannak kereszteződések, ahol az út egyik oldalán van útburkolati taktilis vezető sáv, a másikon nincs. - A minimum az lenne, hogy ezt befejezik. Ha egy vak ember lelép a zebrára az egyik oldalon, biztosan keresni fogja a másik oldalon is a segítséget, de több helyen nincs – mutatott rá a látássérültek életét nehezítő körülményekre az elnök. Ami a járdák állapotát illeti, így fogalmazott: - Sokszor becsukódik a botom, olyan hibás a felületük. Szerencse, hogy a kutyám kikerüli ezeket az úthibákat, de legtöbbször így is beleütközök ezekbe a teleszkópos botommal. Nem beszélve a térkövezett részekről, ott le is kell raknom a botot, használhatatlan – jegyezte meg. – Gödrösek a járdák. Van egy besüllyedt aszfaltrész nem messze az irodánktól, bokáig ér a víz annak, aki belelép. Amikor a közelben dolgoztak az zebránál, kértem, hogy egy kis aszfaltot tegyenek bele, hiába. Most is csak falevelekkel van tele – mondta.

Bősze György úgy látja, ez nem kifejezetten belvárosi, hanem úgy általában városi szintű probléma. Időnként jár a Zanati úton is, arrafelé sem jobb a helyzet, a déli városrészen pedig a kockakövek keserítik meg az ember életét. Mint mondta, nemcsak a vakok vagy a mozgássérültek hétköznapjait nehezítik ezek a körülmények, hanem a babakocsit toló vagy idős, kerekes bevásárlótáskával közlekedőkét is.

Örülnének, ha a helyi járatos buszok padozata alacsony lenne, és ha végre működnének a beszélő utastájékoztató táblák.  Szólt arról is, hogy mennyire nehézkes a kerekesszékeseknek kijutni a klubhelyiségükig. – Nem mindegy, hogy milyen útvonalat választanak. Van, ahol a járdára nem lehet fel- és lehajtani a kerekesszékkel, ilyenkor kerülniük kell – vette védelmébe a mozgásukban korlátozott társait. Kiderült, hogy a Derkovits-lakótelepen fordult elő nemrég: csőtörés miatt útjavításra volt szükség, és a kivitelező az egyébként jól, akadálymentesen kialakított járdát rosszul, merőlegesen állította helyre. Minimum bosszantó.

Pozitívumként megemlítette, hogy bár a gyalogátkelők többségénél kikérték a véleményét, egy helyen, a Nádasdy utcánál ez elmaradt, ám ennek ellenére professzionálisan megcsinálták a vakokat segítő beruházást. Igaz – fűzte hozzá –, csak az utca egyik oldalán… Hogy az esélyek mikor lesznek egyenlőek? Megkerestük a városházát, és megkérdeztük, hogy állnak a koncepció összeállításával. Amint választ kapunk, közzé is tesszük.

Legyünk optimisták, valami elindult.

kapcsolódó galéria


közösség

további frisss

lap tetejére