A Szeleste-Hegyfalu szakaszon folytatódik a 86-os régészeti feltárása

EB • 2012. október 08., hétfő •
Múlt héten minisztériumi közös egyeztetés zajlott a NIF Zrt. és a Savaria Múzeum képviselőivel. Várhatóan egy-két héten belül, amint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. területet tud adni, indulnak az ásatások a 86-os mentén. Hogy miként készülnek a munkára, mit találnak vajon majd a föld alatt, és mi lesz azok sorsa, arról dr. Kiss Péter régész beszélt lapunknak.

Ütemterv szerint haladnak az M85 - M86-os gyorsforgalmi út Győr-Szombathely közötti szakaszok előkészületi munkálatai- adta ki közleményben a NIF Zrt. „A Szeleste-Csorna közötti szakaszon a kiviteli tervek elkészültek, jelenleg területvásárlás van folyamatban. Az augusztus végén kihirdetett kormányhatározat a Csorna-Győr szakaszok tekintetében KÖZOP-s forrásokból biztosítja a beruházásokhoz kapcsolódó régészeti költségek további fedezetét. Így folytatódhatnak a régészeti feltárások az M85-M86 Csorna elkerülő szakasznál, az M85. Győr-Enese és az Enese-Csorna közötti szakaszoknál is.”- olvasható. Erről a megyei közgyűlésről  írt összegzünkben is beszámoltunk.

Lapunk kérdésére dr. Kiss Péter, a Savaria Múzeum régésze is megerősítette, hamarosan látványosan is megkezdődik a munka.  Megrendelést kaptunk a teljes kétszer kétsávos útszakasz előzetes dokumentációjának elkészítésére, aminek az első fázisát ez év tavaszán elvégeztük. Ennek része volt terepbejárás, adattári gyűjteményi kutatás, és műszeres felderítés, de készítettünk légi fotókat is. Arra voltunk kíváncsiak, hogy pontosan hány lelőhely található az útszakaszon- vázolta fel az előzményeket.  Mintegy 33 lelőhelyet azonosítottak a 20,9 kilométeren. A terepbejárások tapasztalatai szerint a lelőhelyek kiterjedése több mint 570 ezer négyzetméter- fűzte hozzá.

Dr. Kiss Péter elmondta, a Szeleste-Csorna szakasz régészeti feltárását két részletben kérte a NIF Zrt., most a Szeleste-Hegyfalu szakaszon kezdik meg a munkát. Itt 13 lelőhelyet vizsgálnak meg, az idő azonban nagyon szorít, mert egyrészt közelít a tél, másrészt törvényileg meghatározott, hogy egy lelőhelyen maximum 30 napot lehet dolgozni. Sajnálatos, hogy a régészeti munkákra alkalmas nyári hónapokat nem lehetett ásatással tölteni, mivel a munkavégzésre még mindig nem kaptunk területet.

Három csapatot állítunk fel, egy team  régészből, régész technikusokból, ásatási munkásokból, és geodétából,- ő végzi a digitális felméréseket-, áll, s ha olyan állagú lelet kerül elő, restaurátorokat is a helyszínre küldünk. Elsősorban településjellegű lelőhelyekre számítanak- tudtuk meg.   Gyakorlatilag az összes régészeti kort felsorolhatnánk, hiszen ez a nyomvonal ősidők óta járt útvonal. Párhuzamos ezzel a római kori Savariát Arrabonával összekötő birodalmi út.

Május 15-vel leadásra került a kért dokumentáció, most várják, hogy a második fázisnak is nekiláthassanak, melynek már próbafeltárás is a része. Ez szondázó jellegű ásatás, azaz szakaszonként kutatóárkokat húzunk, ahol frekventáltabb ott nagyobb felületeket nyitunk meg. Ez mind-mind azt szolgálja, hogy pontosabb információkhoz jussunk- tette hozzá.

Maximálisan állunk elé a feladatnak, mind személyi állományban, mind infrastrukturális háttérrel. A beérkező leleteknek pedig megvannak már a polcai a raktárbázisban- emelte ki Dr. Kiss Péter.

 

közösség

további frisss

lap tetejére