Már ősszel el kell kezdeni az utak felkészítését a következő évszakra. A kátyúzás és a repedések eltávolítása valamint az egyéb útjavítási munkák már lezárultak. Idén eddig összesen 2700 tonna aszfaltot használtak fel az 54000 négyzetméternyi területen az elmúlt időszakban – közölte tájékoztatójának elején Horváth László, a közút megyei igazgatója.
A törvény 24 órás folyamatos ügyeletet rendel el a leghidegebb évszakra a vállalat munkatársainak. Vas megyében az úthálózat teljes hossza meghaladja az 1500 kilométert; ennek körülbelül harminc százalékán – az első és másodrendű utakon – kell úgynevezett őrjáratos védekezést tartani, ha szükséges, ezeket a felületeket sózzák. Az utak fele érdesítést kap a zimankó idején, húsz százaléka pedig nem kap semmilyen kezelést, az úgynevezett fehér utakon csak hóekével takarítanak. Szombathelyen, több főútvonal is a Magyar Közút kezelésében van, de a városban (a körgyűrűn belül) mégsem ők takarítanak, hanem a SZOVA-t bízzák meg a munkával.
Új gépet egyébként idén nem tudott vásárolni a cég, mert az erre kiírt közbeszerzést megóvták, így az igazgató szerint ezen a télen nem számíthatnak a géppark frissítésére. Most huszonegy saját és hat bérelt kettős felépítésű, bármelyik havas úton bevethető kotróval rendelkeznek. Extrém körülmények között pedig akár mind a százötven kisebb-nagyobb teljesítményű takarítógépük is futhat.
A közút csak Vas megyében 5600 tonnányi útszóró sót raktároz, ez húsz százalékkal több, mint a tavalyi mennyiség. Ráadásul – mondja Horváth – az idei, lényegesen jobb minőségű. A napokban már volt alkalmuk tesztelni, és úgy vélik, hogy kevesebbszer szózva is hatékonyabb lesz, mint a legutóbbi télvíz idején. A jelenleg rendelkezdésre álló 1600 tonna érdesítő anyag biztosan nem lesz elég, de igény esetén azonnal tudják pótolni.
Végül jó tanácsként az igazgató +7°C alatt téli gumit javasol. Ha havazás van kilátásban vigyünk magunkkal hóláncot. Legyen nálunk meleg ruha, mert ha végzetesen elakadnánk a hóban, jól jöhet; ahogy hasonló esetben nem rossz, ha van nálunk tartalék üzemanyag is.
A „gyilkos fák"
A kanyarokba ültetett fák veszélyeire hívta fel a hallgatóság figyelmét a Magyar Közút sajtótájékoztatójának végén felszólaló Kampel Oszkár. A megyei katasztrófavédelem igazgatója elmondta, gyakran segédkeznek baleseteknél a mentésben. A legveszélyesebb esetek közé tartozik, amikor a kanyarban kisodródó autó egy fával találkozik. Kampel Oszkár szerint ilyen esetekben a kemény ütközés miatt nem maradnak életben az autó utasai. Az igazgató azt javasolja, hogy a kanyarokba ne telepítsenek fákat, hogy ezzel is csökkenjen a halálos balesetek száma.