Évszakok, érzések, gondolatok, reggelek és esték….
Jéghegyek, erdők, egzotikus tengerek, napfény, pálmafák. Szabadság.
Nehéz lenne mindezt, amit az illatok érzékeltetnek velünk egy-egy szóba, gondolatba belefoglalni. Végtelen variációk esszenciái. Hogyan is tudnánk mindezt a legérzékletesebben megfogalmazni? Annyi az illatvariáció, amennyi érzés létezik lelkünkben, mert a lélekkel kapcsolódnak mindenféleképpen, még akkor is, ha egy illat választásánál ez nem feltétlen tudatosul bennünk. Minden választás nagyon lényeges, hiszen a viselt illat maga a stílusosság és a bennünk rejlő tökéletesség metaforája. Nézelődünk a parfümériákban a kínálatok között, amely egyre nagyobb és nehezen igazodunk el.
Igazán elkel a szakértő segítség!
Számtalan dolgot kell számításba venni mielőtt választunk, de mindenek előtt tekintsünk be az illat készítés „backstage”-be.Hogyan készül egy illat, miért pont egy bizonyos esszencia kerül egy üvegbe, amire aztán rálelünk. Bizonyára sokan hallottak már a híres illatőrökről.
Hogy néhányukat említsem csak, akik a világon jelenleg a forgalomban lévő ismert luxusillatok több mint felét alkották: Alberto Morillas (a legtöbb Bvlgari illat fűződik nevéhez), Nathalie Lorson és Sophie Labbe. Ők az úgynevezett leghíresebb „orrok”.
Sophie Labbe
Mint általában a nagy parfümkészítő mesterek a francia Isipca parfümkészítő és vegyészeti egyetemen tanulnak, szerzik meg e szerteágazó mesterség titkait. Már a jóval korábban a szakmához felismert affinitásuk ellenére sem biztos, hogy minden idevágyónak sikeres pályát ígérhet az egyetem. Gondolták volna, milyen kvalitásokkal, képességekkel kell egy zseniális parfüm-készítő mesternek rendelkeznie?
Kezdetben elengedhetetlen az éles észjárás, a magas érzelmi és intelligencia szint, valamint az átlagosnál sokkal kifinomultabb szaglás (érzékelés). Ehhez szükséges még, hogy a vegyészet terén kimagasló tudást szerezzenek. Azt hinnénk, hogy ez elég, akkor el kell árulnom, hogy nem, mert ez a csodás tehetséghalmaz mit sem ér, ha az illatőr jelölt nem rendelkezik megfelelő képzelőerővel, intuícióval és felettébb gazdag érzelemvilággal. Végül mindezekhez kapcsolódik a mindent átható szakmaszeretet és a briliáns alkotókészség.
Most már jöhet egy új illat megalkotásának kihívása.
Képzeljük csak el, hogy egy luxusmárka új illatot terveztet illatőrével, majd szavakban és érzésekben adják át a márka identitását és filozófiáját, így határozzák meg az alkotandó új esszenciát. Például azt kéri a megrendelő luxuscég, hogy az üveg tartalmazza az üvegben a tavaszi mezők illatát, vagy egy olyan érzést tükrözzön, mint egy londoni kert eső után, vagy egy mediterrán óceáni illat, egy áttetsző tengeri összhangzat és a kristálytiszta vizes akkord együttese, avagy az új szerelem érzése egy pompás kristályüvegbe zárva. A csoda akkor történik meg, amikor az illat kész és beleszippantva valóban érezzük az előre misztifikált filozófia illatát.
A parfümőr mindig elmondja magának a parfüm történetét mielőtt hozzálát a megalkotásához. Az érzéseket átülteti szavakká, érzelmekké, majd a megfelelő inspirációval mindezt meg kell fogalmazni illat alkotóelemekbe és ezek egybehangzó, harmonizáló illatkompozíciójává.
Amennyiben mimózával dolgozik, a filozófia elmondja, hogyan fogja felhasználni a sárga színárnyalatait „virágporát”, milyen virágokat tud hozzá társítani, hogy a színek és illatok kontrasztját teremtse meg. Amikor alkot és szagol, egy kalandot keres tisztán és egyszerűen, úgy hogy a készítendő parfüm viszi el őt az általa felkeltett érzelmekkel és érzékekkel. A megrendelő luxuscég instrukcióiban szereplő inspiráló szavak kifejezik azt a felkavaró kötődést, amely az emberi lény és az illatok között fennáll.
Az alkotás során a három elengedhetetlen alkotói alapelv: a türelem, a kitartás és a józan ítélőképesség. Mikor mindezek után kész az alkotás, megindulhat a parfüm gyártása.
Tehát ennyi minden szükséges ahhoz, hogy megfelelően kényeztethessük magunkat az igazán számunkra megtervezett illattal.
Most jöhet a jogos kérdés, hogy mégis hogyan találhatunk rá kedvenceinkre?
Egyszerű útmutatatásként csak annyit tanácsolnék, hogy a parfümös dobozok színei mindig segítséget adnak. Persze jelen esetben is igaz, mint mindenütt, hogy a kivételek erősítik a szabályt. Léteznek ugyanis olyan paradox esetek, amelyek a küllem alapján nem mindig ugyanazt a hatást rejtik a csodás üvegein belül. Általános példák alapján azonban a zöld, halvány kék színek a könnyedebb, úgynevezett víz és zöld illatokat rejtik magukban, ezeket általában meleg nyári napokon viseljük szívesebben. A fekete és fehér dobozok inkább az alkalmi, esti illatokat zárják magunkba. A lila, piros, narancs és pink színek a legtöbb esetben különböző intenzitású és fajtájú virágok illatait ölelik fel.
Az illat választásánál még pár fontos tényező elengedhetetlen, még pedig az abszolút személyes jegyek, mint a saját bőr alapillata, az illat leendő viselőjének személyisége és az alkalom, amire szánják a parfüm használatát.
Nyári napokra természetesen a könnyed, friss, üde illatok a jobb választások, amelyek befolyásolhatják érzékeinket a melegebb időszakokban. Télidőben a telítettebb, mélyebb tónusú esszenciák változtatják át ezt ez érzést, befolyásolva a jázmin, tiara, tonkabab, mandula, pézsma, pacsuli, kasmír, benzoin, ámbra jegyeivel, hogy a rengeteg alkotóelemből csak párat említsek.
Az illat kiválasztásánál saját bőrön hagyjuk kialakulni a jegyeket, míg a fej, szívillatokon keresztül elérkezünk az alapillatig, melynek ideje kb 35-40 perc, a döntést ezután érdemes meghozni.
Kívánom, hogy találják meg a lelküknek és orrunknak legkedvesebb aromát, amely egész napjukat vidámabbá, harmonikusabbá varázsolja!