Az utóbbi napokban egyre több baleset történt. Azonban nem csak a gépkocsivezetők figyelmetlenségéből következtek be a koccanások, hanem a kerékpárosok is több esetben érintettek voltak.
Néhány fórumon elég komoly vita folyt arról, hogy vajon kinek a felelőssége nagyobb, ha egy autó és egy kerékpáros ütközik a nyílt utcán. Nyilván nincs két egyforma eset, így nem lehet egyetlen sémát ráhúzni minden balesetre. Abban azonban Simon Zoltán, a Vas Megyei Kerékpáros Szövetség elnöke és Unger József, közlekedési szakértő is egyetértett, hogy óriási káosz van az utakon és a fejekben egyaránt.
A legtöbb baleset szerintem a türelem hiányában keresendő. Sajnos az egymásra figyelésben nagyon el vagyunk maradva az európai elittől - mondta Simon Zoltán. A KRESZ mostani szabályai is alkalmasak arra, hogy a legtöbb helyzetben megvédje a kerékpárost - általában azt az elvet követve, hogy a gyengébbnek mindig előnye/elsőbbsége van. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem lehet ezeken a szabályokon módosítani, tovább finomítani, egyes elemeiben a biciklisek védelmében vagy előnyt adva nekik. Ilyen változtatás az oldaltávolság is.
A fórumokon felvetődött az a tévhit is, hogy valójában a KRESZ nem rendelkezik olyan résszel, amely a kerékpárosok előzését érintené. Pedig ez óriási tévedés!
A KRESZ az oldaltávolság, az előzés és a kikerülés fogalmait eddig is használta. Mindenki betarthatta azokat a kerékpárosok védelmében is. Az, hogy most a városban 1 méter, városon kívül 1,5 méter oldaltávolságot kell – a jelenleg még tervezett szerint – betartani, igazából nem újdonság. A jelenlegi vitának szerintem az egyik értéke nem a centiméterben megadott távolság, hanem az, hogy rávilágít az oldaltávolság betartásának fontosságára. Sőt, a defenzív vezetés fontosságára. Ha jól emlékszem, ezt a fogalmat is valamikor a hetvenes évek végén vezették be, mégsem lett mélyen a közlekedéskultúránk része. Azaz most is az lenne a fontos, hogy a biciklist előzve ne az „á, beférek még én ide”-elv érvényesüljön, hanem az, hogy lelassítok, majd kellő oldaltávolságot tartva előzöm meg a biciklist, gyalogost, parkoló autót. Összességében, minden olyan szabály, érv, vita, amely segíti a közlekedésbiztonságot, a közlekedési kultúra javítását fontos és üdvözölendő. Ugyanakkor ehhez nem csak az új szabályokra, hanem a meglévők ismeretére és betartására is szükség lenne - fejtette ki véleményét a Vas Megyei Kerékpáros Szövetség elnöke.
Az ügyben megkerestük az ország egyik legismertebb közlekedési szakértőjét is, és reménykedtünk benne, hogy ezúttal kifogunk Unger Józsefen. Azonban nem lehetett zavarba hozni a KRESZ-könyvet rendszeresen lapozó szakembert és a megkopott tudásunkat kicsit felfrissítette.
Azt régóta tudjuk, hogy a biciklisek és az autósok között hosszú ideje megy az úgynevezett "ökölharc". Igazából egyik sem akarja elfogadni és tisztelni a másikat. Ráadásul a biciklis baleseteket követően mindig felkiáltanak a háttérből, hogy a két keréken közlekedők is menjenek KRESZ vizsgára. Meglepő eredmény, de a balesetet szenvedő kerékpárosok nagy többsége rendelkezik jogosítvánnyal - közölte a Frisss.hu megkeresésére Unger József.
Ha valóban a figyelmetlenség és a türelmetlenség miatt vannak a balesetek, akkor nézzük a szakember véleményét a kerékpárosok előzéséről. Természetesen arra is kíváncsiak voltunk, hogy vélekedik a KRESZ idevágó passzusa.
A legfontosabb, hogy kellő időben és ideig kell tájékoztatást adnunk a közlekedésben aktívan résztvevőknek irányváltoztatási szándékunkról, ebben az esetben az előzésről. Miért mondom, hogy előzés? Mert a kerékpáros ugyanolyan jármű, mint egy autó, amelyet teljesen mindegy milyen távolsággal előzünk meg, mégis megváltoztatjuk a haladási irányunkat. Alapesetben mindegy milyen széles útburkolaton haladunk, amennyiben a jobbra tartási kötelezettséget vesszük és utolérünk egy biciklist, szabályosan csak úgy tudjuk kikerülni, ha elhagyjuk az eredeti haladási irányt. Teljesen mindegy, hogy mopedről, kerékpárról vagy robogóról beszélünk, hiszen mindegyik aktív résztvevője a forgalomnak. Ezért irányváltoztatást hajtunk végre, így megközelítőleg 40-60 centit tér el az autó, az eredeti nyomvonalról. Ezt pedig a KRESZ már irányváltoztatásként jelöli - osztotta meg gondolatait Unger József.
Épp ezért irányjelzőt kell használni akkor is, ha egy parkoló autót, vagy egy haladó kerékpárost előzünk meg. Természetesen körültekintően, figyelembe véve az útforgalmi viszonyokat is.
Szombathely ebből a szempontból is fellegvárnak számít, hiszen a Wesselényi úton bármikor gyakorolhatnak az autóval közlekedők. A Kisfaludy utcához érve még két oldalon parkolnak a személygépkocsik, azonban a következő útszakasznál (a Savaria Múzeum mellett - a szerk.) már csak jobb oldalt parkírozhatjuk el a kocsinkat. Ez pedig ugyanúgy irányváltoztatásnak számít, tehát ha a KRESZ-t helyesen akarjuk alkalmazni, itt is kötelező az irányjelző használata - zárta gondolatait a közlekedési szakember.