Szenteste, a karácsonyi ajándék kicsomagolásakor, majd kipróbálásakor bizony előfordul, hogy nem feltételen ilyen meglepire vágyott a lurkó, de az is lehet, hogy egyáltalán nem működik az a bizonyos műszaki eszköz vagy éppen hiányzik egy alkatrész ahhoz, hogy teljes legyen az öröm. Ilyenkor gyakran történik, hogy fogjuk magunkat és irány vissza a vásárlás helyszínére. Ezt december 27-től már megtehetjük.
Keddtől újabb roham indul az üzletekben, sokan visszaszolgáltatják a karácsonyi ajándékot. Összesített adat vagy felmérés ugyanakkor nincs arról, hogy a megvásárolt termékek hány százalékát viszik vissza ilyenkor az üzletekbe - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az MTI megkeresésére.
Nem kötelezi jogszabály a kereskedőket, hogy kicseréljék azokat a termékeket, amelyek nem tetszenek a megajándékozottaknak, vagy megengedjék azok árának levásárlását. Kialakult azonban az a gyakorlat, hogy az üzletek az ünnepek után néhány napig megteszik ezt. A csere feltétele a nyugta megléte, illetve az ajándék sértetlensége. Más a helyzet, ha az ajándék hibás, minőségi reklamációk esetén ugyanúgy érvényesek a fogyasztóvédelmi szabályok, mint máskor - emelte ki Vámos György.
Mi a helyzet online vásárlás esetén?
A Budapesti Békéltető Testület az MTI-hez eljuttatott tájékoztatásában arra hívta fel a figyelmet, hogy internetes vásárlásnál az átvétel után tizennégy napon belül még vissza lehet küldeni mindenféle indokolás vagy magyarázat nélkül a terméket, és visszajár az ára. Ugyanakkor több, a fogyasztók körében közkedvelt terméknél bizonyos feltételek esetén már nem gondolhatja meg magát a vevő, például ha a CD vagy DVD csomagolását már kibontották. Kivételként említették azt az esetet, amikor a megrendelés számítógépre, laptopra szólt, és a telepítő CD-t bontották fel.
Azoknál a zárt csomagolású terméknél sem gondolhatja meg magát a fogyasztó, amelyek felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhetők vissza, de csak akkor hivatkozhat a kereskedő egészségvédelmi vagy higiéniai okra, ha előtte meghatározta, melyik termék tartozik ide. A vállalkozásoknak ezekről a kivételekről is tájékoztatást kell nyújtaniuk már előzetesen a webáruház honlapján. Az átvételtől számított tizennégy napon túl viszont csak akkor lehet már reklamálni, ha hibás a termék.