Hétfő este dr. Erdős Zsuzsanna, üzleti és társasági etikett tanácsadó előadását hallgathattuk meg a szombathelyi ŐrvidékHázban, ahol kaptunk jó pár hasznos tippet arra, hogy milyen apró részletekre kell odafigyelnünk, hogy sikeresen végződjön a tárgyalásunk vagy az állásinterjúnk.
Ahhoz, hogy minél jobb kapcsolatokat ápoljunk, elengedhetetlen, hogy egy kicsit jobb keretet adjunk a dolgoknak. Ez a helyzet például akkor is, ha valaki gyengeségeire szeretnénk felhívni a figyelmet. Fontos, hogy finoman fogalmazzunk - kezdte el mondani a szakértő.
A kommunikáció során négy hozzáállást különíthetünk el:
- oké vagyok, te oké vagy - ez a nyer-nyer szituáció az üzletben
- oké vagyok, te nem vagy oké - itt az önérvényesítés és az agresszivitás kap szerepet, ami egyáltalán nem szerencsés egy tárgyalásnál
- nem vagyok oké, te oké vagy - ez a teljes önérvényesítés hiánya, amivel még csak egy karitatív jellegű üzletet sem lehet megkötni
- nem vagyok oké, te sem vagy oké - itt teret nyer a manipuláció és a passzív agresszió, a fókuszban az "Azért hazudok, mert azt hiszem, hogy neked nem lehet igazat mondani" gondolata áll
Nem mindegy, hogy kék vagy barna
Ahhoz, hogy megfelelően tudjuk képviselni magunkat, illetve a cégünket, kiemelt figyelmet kell fordítanunk az öltözködésükre, ugyanis az ember egy beszélgetés során 55 százalékban a nonverbális jelekre, 38 százalékban a másik szóbeli stílusára, 7 százalékban pedig a valódi mondandóra figyel.
Egy brit kutatás során azt vizsgálták, hogy azok kötnek-e sikeresebb üzleteket, akik lazábban öltöznek fel egy tárgyaláshoz vagy azok, akik formálisan. Az utóbbi volt a befutó, ráadásul a sikert növelte az, ha valakin sötétkék kosztüm, illetve öltöny volt. Ez az üzlet színe, nem lehet vele mellényúlni. A barnát viszont jobb elkerülni - folytatta a tanácsadó.
Így szerezhetsz meg könnyebben egy állást ha nő vagy
Kutatások bizonyították, hogy a nőknek sokkal jobban hisznek, ha szoknyás kosztümöt viselnek, sőt, a férfiak - valószínűleg kulturális okokból - ilyenkor sokkal tapintatosabbak. Azonban nem mindegy, hogy mekkora a szoknya hossza. A protokoll szerint két ujjnyival a térd fölé, illetve alá érhet.
A brit tudósok egy 2013-as kísérlet során azt vizsgálták, hogy a rövid szoknya, mély dekoltázs vagy a hosszabb szoknya, kisebb dekoltázs páros esetén kapunk-e meg egy recepciós vagy felső vezetői állást. Az előbbihez mindkét variáció megfelelt, míg az utóbbinál a konzervatívabb szerelés vitte a prímet.
A szakértő beszélt arról is, hogy az üzleti protokoll szerint a legjobb, ha testszínű harisnyát veszünk fel a szoknyához. A feketét nagyon át kell gondolni, mert javíthatja, de teljesen el is ronthatja az összképet. Az sem mindegy, hogy milyen cipőt viselünk. Míg az alacsonyabb sarkú lábbelik a megbízhatóságról árulkodnak, addig a magasabbak dominanciát sugallnak. Az ékszerekkel is jobb ha csínján bánunk, hiszen ezeknek az a lényege, hogy ránk hívják fel figyelmet ne pedig magukra.
Ha ez megvan, akkor nem árt kicsit gyakorolni interjú előtt a testhelyzeteket. Ilyenkor például a görnyedt testtartással nem sokra megyünk.
Hogy jó benyomást tegyünk, oda kell figyelnünk pár apróságra:
- az őszinte, szimmetrikus mosolyra
- ne dőljünk előre, illetve hátra a kézfogáskor, mert ez a "távozz tőlem sátán" pozíciója
- ne keresztezzük a karjainkat, mert ez a "nem tetszik a hozzáállásod" póz
- ne dugjuk el a kezünket, mert ez bizalmatlanságot okoz a másikban
A profik három varázsszava
Érdekes, hogy az amerikai milliomosok 85 százaléka önerőből lett az. De mit tudnak ők, amit az átlag ember nem? Minimum napi hét órát alszanak, korán kelnek, rendszeresen sportolnak, sikeres emberekkel barátkoznak és naponta gondolkodnak azon, hogyan lehetnének még sikeresebbek. Az igazi vezetők nem utasítanak, hanem kérnek, mert tudják, hogy így sokkal hamarabb előbbre jutnak. Emellett beillesztenek három varázsszót a mindennapokba: KÉREM, KÖSZÖNÖM, BOCSÁNAT.