Minden gyerek csodálkozva figyeli, amikor a kukásautó megáll, az utcai szemetes felemelkedik, majd a járművön utazó két ember visszarakja a helyére. Ilyenkor talán bevillan, hogy milyen lehet a kocsin állni, úgy közlekedni, valamint, mi lesz vajon a hulladék sorsa. Nos, mi utánajártunk, és elmondhatjuk, hogy bizony változott a szemléletünk a hulladékgyűjtést illetően. Senki sem gondolná, hogy összeszedni, majd tömöríteni is mekkora dolog, mennyire megterhelő annak, aki végzi. A szeméttelepen végigsétálva pedig érdekes darabokba is botlottunk.
Puklér Géza, a Szombathelyi Vagyonhasznosító és Városgazdálkodási Zrt. hulladékgazdálkodási igazgatója számos információt elmondott, megmutatta, hogy mi is lesz az otthoni kukába bedobott szemét sorsa.
Megtudtuk, hogy a Szomhull Kft. alvállalkozójaként, a SZOVA Zrt.-től, a Jászai Mari utcából gördülnek ki reggelente a kukásautók. Tizenhárom kommunális hulladékot gyűjtő járat indul el. Ebből tizenegy gyűjti a klasszikus közösségi szemetet, kettő pedig a szelektív hulladékot szedi össze. Ez azt jelenti, hogy nagyjából negyven kolléga indul el. A legkorábbi járat hajnali 5-kor megy ki, a legkésőbb induló járat is 7 órakor megy ki.Általában délután 14-15 órakor érnek vissza a járatok, de előfordul olyan nap is, hogy csak 17-18 órára végeznek a napi gyűjtéssel. Egy járat 550-650 kukát ürít naponta, de van olyan, amikor a társaság embereinek 800-850 szemetessel van dolguk. A kukásautóhoz három ember tartozik: egy gépkocsivezető és két hulladékgyűjtő segédmunkás. A speciális járatokon (például azon, ami nagy konténert, 3-5 köbméterest ürít) két emberrel járják a várost.
A kukásautóban lévő henger tömöríti össze a belekerülő hulladékot. Egy köbméternyi laza szerkezetű szemetet 400-600 literre képes összezsúfolni, két és fél-négy tonna közötti mennyiség van benne, ha tele van. Éves szinten több mint 32 ezer tonna kommunális hulladék gyűlik össze azon az 51 településen, ahol a SZOVA gyűjti a szemetet. (Szombathely mellett például Ikerváron, Balogunyomban, Sorokpolányban, Ják, Sé, Torony, Bucsu, Lukácsháza).
A napi teendőket a diszpécser koordnálja, aki az irodában látja, hogy melyik autó merre jár éppen, ugyanis valamennyi jármű GPS alapú követéssel ellátott. A diszpécser folyamatosan tartja a kapcsolatot a járatokkal, és ha gond van, neki szólnak. Az autókat pedig időnként javítani is kell. Előtte kifertőtlenítik, kitisztítják a belsejét. De a mindennapos pucolás nyilván felesleges.
A társaság embereinek munkája fizikailag megterhelő, mintegy 60-an foglalkoznak a hulladékgyűjtéssel. Az összeszedett szemét az Erdei iskola úti hulladéklerakóba kerül. Ott kinyílik a hátulja az autónak, így kikerül belőle a szemét, majd egy kompaktornak nevezett, 40 tonnás szerkezet tömöríti össze.
Jártunk a szeméttelepen is, ahova a kommunális hulladék kerül. A szelektívet elviszik válogatásra, a különböző hulladéktípusokat onnan értékesítik tovább (például papír, műanyag). Ez vonatkozik az elektronikai hulladékra is. Akinek otthon elromlik a kenyérsütője, a televíziója, akkor a Körmendi útra díjmentesen kiviheti, a SZOVA pedig elszállítja egy olyan szolgáltatóhoz, aki szétbontja azt, és kiveszi a még hasznosítható anyagokat.
Minden kukásautó bemegy a telepre, akár naponta többször is ürítenek. A kocsiban a nap végén soha nem marad szemét. Kifele-befele mindig mérlegelnek, innen lehet tudni, hogy pontosan mennyi a beszállított szemét mennyisége. A telepre idegenek nem juthatnak be, kamerák figyelnek mindent. A dolgozók sem vehetnek ki semmit a közterületre kirakott hulladékból (ez amúgy is lopásnak minősül).
A kompaktoron egy tüskés tárcsa van, azzal zúzza össze a hulladékot. A tömörítés után, ha a hulladéktest elérte a megfelelő magasságot, a tetejét földdel takarják be, ezzel megakadályozzák, hogy a szél elvigye a szemetet. Az eső által szennyezett vizet pedig elvezetik a környezetvédelmi szempontoknak megfelelően. Ha a jármű lendületesen nekiáll tömöríteni, akkor „itt remeg minden”. A telepen nincs olyan, hogy tele, mert bár folyamatosan szállítják oda a szemetet, a kompaktor közben dolgozik.
Ha a kuka mellé rakjuk az otthoni, feleslegessé vált tárgyakat, akkor azt nem kötelező elszállítani, valamint akkor sem, ha a kuka peremén kívül, a tetejére helyezzük. Ha valakinek egy évben kétszer-háromszor több szemete keletkezik, akkor vásárolhat többletürítést biztosító, fekete, a társaság lógójával ellátott zsákot. (Ezt a SZOVA raktárában lehet beszerezni.) Ezt ki lehet tenni a kuka mellé is, a kollégák elviszik. A lombhulladéknak (például fűnyírásnál) zöld zsákot biztosítanak, azt is elszállítják.
Megkérdeztük, hogy volt-e valaha valamilyen extra dolog a szeméthalomban: egy játékgép. Vannak, akik az állati tetemeket is „kidobják” (ezt hivatalosan nem lehetne), valamint egyszer egy nagypapa személyes iratokat és rengeteg pénzt szórt a kukába, sajnos bezúzták.
A szemét sorsát az otthoni kukától az eltüntetésig egyszer mindenkinek látnia kellene, elgondolkodtató.
Egy kis érdekesség: egy kukásautó ára nagyjából 32 millió forint, egy kompaktoré pedig 70-80 millió forint.