Fotó: Horváth Csaba
Intermodális közösségi csomópont létesítése címmel Szombathely Megyei Jogú Város legutóbbi közgyűlése tárgyalta a projekt keretében készült részletes megvalósíthatósági tanulmányt.
De kezdjük az elején: az intermodális szó azt jelenti, hogy többféle eszközt, módot kombináló.
Vizsgálatok és adatok
A közlekedési központ tervezésével megbízott TRENECON Kft. munkatársától, Schimmer Erzsébettől megtudtuk, hogy 93 közlekedési csomópontban vizsgálták a szombathelyi forgalmat, de kikérdezéses felmérés, sőt, motivációs, a közlekedési szokásokra kérdező vizsgálatot is lefolytattak.
Megállapították, hogy naponta 33 ezren utaznak Szombathelyen oda- és vissza, a közlekedés fő célja pedig az iskolába és a munkahelyre járás. A frisss.hu megtudta, hogy a statisztikai adatok szerint a belvárosi megállókban van a legnagyobb utasforgalom.
A felmérések érdekesebb adatai közé tartozik, hogy a vasútállomás forgalma napi 10 ezer utast számlál, illetve, hogy az Ady téri állomástól nagyon sokan át- illetve visszagyalogolnak a több mint 1 km-re fekvő vasútállomásig.
A vizsgálat után a jövőképet is felállítottak, mert arra voltak kíváncsiak, hogy 2030-as évekig mi várható. Ez alapozta meg azt a tanulmányt, mely az intermodális csomópont, vagyis a helyi és a helyközi közlekedés egymáshoz közelítését, kialakítását szolgálja.
Minden egy helyen
A közgyűlésen Schimmer Erzsébet elmondta azt is, hogy a műszaki tartalom folyamatosan alakult, ennek megfelelően a csomópont várhatóan a Vasút utca-Semmelweis utca környezete, az Éhen Gyula tér, és a Nádasdy Ferenc-Szelestei utca által határolt területen lesz.
A tervek szerint a Semmelweis-Nádasdy utca sarkán egy ötágú csomópontot építenek ki, ennek egyik ága közvetlenül kapcsolódik az intermodális csomóponthoz. Az Éhen Gyula lakótelep és az Éhen Gyula tér között pedig egy gyalogos kerékpáros aluljáró is megvalósulhat, ami összeköti a Sas utcával az intermodális csomópontot, és ez biztosítja majd a vasútállomás megközelítését is.
Itt helyezik el az autóbusz-pályaudvar induló és érkező állásait, összesen harminchármat, mellette pedig a P+R parkolót helyezik el, ami 172 parkolót foglal magában. A jelenlegi Éhen Gyula téren pedig területrendezést valósítanak meg a további parkolók kialakítása, illetve a lakóingatlanok kiszolgálása érdekében. A térrendezés után a kerékpártárolóknak, a taxiknak, de az autóbuszoknak is lesz helyük. A fél órán túl várakozó buszok a Söptei úti volt laktanya területére, a csomóponttól mintegy 600 méterre lesznek elhelyezve. Az éjszakai busztárolás továbbra is Körmendi úti telephelyen valósul meg.
Az intermnodális csomóponton új felvételi épületet is kialakítanak, ez az Éhen Gyula tér északi oldalán lévő lakótömbök mögött kap helyet. Itt vonat- és autóbuszjegyeket is lehet majd vásárolni. A kétszintes épület alsó szintjén az utasok igényeinek kiszolgálása, fent pedig az üzemek kiszolgálása történik.
A tervező látványterveket is bemutatott, melyből az is nyilvánvalóvá vált, hogy környezetkímélő megoldásokat alkalmaznának, és ezért már részletes zajfelmérést is tartottak.
Tervezés és megvalósítás
A közgyűlési tájékoztató után Horváth Anikó, az ÚT-TESZT Kft. projektvezetője a frisss.hu kérdésére elmondta, hogy a felmérések tapasztalatainak leszűrése után tudták kialakítani, hogy milyen nagyságrendű forgalomra tervezzék, méretezzék a szombathelyi intermodális közlekedési csomópontot. Ezután mindenféle lehetséges szempontot számba véve alakították ki a fő változatot.
A megvalósíthatósági tanulmányban folyamatosan tisztult a kép, a tekintetben, hogy mi támogatható és mi nem. A terület csak önkormányzati tulajdont foglal magában, ezzel bruttó 4,4 milliárd forintra csökkentették a tervezett költségeket. A támogatásra kormányzati ígéret is létezik már.
Példátlan
Kaposvárott tervezés alatt van egy hasonló projekt, ám Magyarországon még nem épült ilyen intermodális csomópont.
Hogyan tovább?
A jelenlegi 2014-2020-as uniós ciklusban tehát megvalósítható a projekt. Amint az Integrált Közlekedési Operatív Programot (IKOP) kiírják, azonnal benyújtható ez a pályázat a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz. Ez 2015 végére, 2016 elejére tehető, és, ha támogatást kap a projekt, akkor 2016-ban már megkezdődhet az előkészítő munka és optimális esetben 2019-ig meg is valósítható a kivitelezés. Legkorábban 2020-tól lesz üzemeltethető a szombathelyi intermodális csomópont.
A finanszírozás miatti döntéshozatalra várhatóan 2016 elején újra a szombathelyi közgyűlés elé kerül a téma.