Ekkora fagyban a villanyautók is csak szenvednek

SzR-everda.hu • 2017. január 07., szombat •
A -20 fokos hideg komolyan károsíthatja az elektromos autók legdrágább alkatrészét, az akkumulátort. Vigyázzon rá!
Ekkora fagyban a villanyautók is csak szenvednek

Az everda.hu azt írja, hogy néhány villanyverda el sem indul, ha ennyire -20 fokra lecsökken az akku hőmérséklete. A veszély elhárításához nagy segítséget jelentenek az északi országokban felhalmozott üzemeltetési tapasztalatok. Norvégiában és Kanadában tudják, mit kell tenni az autó megóvása érdekében.
A tapasztalatok szerint a -20 fok körüli hőmérsékleten a legjobb értékekhez képest közel 50%-os hatótávcsökkenés sem elképzelhetetlen. A normál nyári, kevés klímával használt üzemben 11-13 kWh/100km fogyasztású elektromos autó a jelenlegi körülmények között, ugyanazon az útvonalon, utastér, kormány és ülésfűtéssel 18-19 kWh/100km fogyasztással üzemel.

A szakemberek azt javasolják, hogy lehetőségek szerint legkésőbb -17 fok körül igyekezzünk valamilyen módon felmelegíteni az akkumulátorcellákat. Sok villanyautó már eleve beépített védőmechanizmussal, akkumulátormelegítő rendszerrel gördül ki a gyárból – sajnos azonban ezeknek az eszközöknek a beszerelése erősen piacfüggő, így mindenképpen márkaszervizen keresztül ellenőrizzük le, hogy az autónk valóban rendelkezik-e akkumulátorfűtéssel!
Ha igen, akkor nincs más dolgunk, mint lehetőség szerint éjszakára töltőre dugni az autót, vagy ennek hiányában a lehető legnagyobb töltöttséggel magára hagyni. A hazánkban is legnépszerűbb villanyautó, a Nissan Leaf akkumulátormelegítő rendszere -17 foknál automatikusan bekapcsol, feltételezve, hogy még legalább 30% energia van az akkumulátorban. A melegítés -10 fokig emeli meg az akkumulátor hőmérsékletét, majd kikapcsol a rendszer. Amikor az akkupakk újra eléri a -17 fokos hőmérsékletet, újra bekapcsol, és így tovább. A melegítő rendszer működéséről a műszerfal tetején elhelyezett 3 kék led tájékoztat bennünket.


A melegítő rendszer kb. 300-400 wattos teljesítményű, azaz egy kemény éjszaka után akár 1-2 kWh energiával is kevesebb lehet az autóban, mint amikor letettük, ha nem külső forrásból kapja az autó az energiát – és erre jön még a hideg miatt kapacitásvesztés is. 
Persze nem minden villanyautó rendelkezik ilyen védelmi mechanizmussal. Ebben az esetben is a legfontosabb, hogy az autó kellő töltéssel rendelkezzen az éjszaka átvészeléséhez. 

Mire figyeljünk indulás után?
Ha sikeresen átvészeltük az extrém hideg éjszakát, a villanyautónk valószínűleg minden gond nélkül el fog indulni, és vidáman integethetünk a hajnali fagyban káromkodó teljesen döglött motorú füstös autósoknak. Ugyanakkor számoljunk azzal, hogy nem csak az autónk hatótávolsága csökkent drasztikusan, de feltölteni sem lesz egyszerű ilyen hidegben. Ha tehetjük, próbáljunk meg lassú AC töltést használni, ami kíméletesen tölti a meggyötört akkumulátort. Ha sietünk, és villámtöltőre állunk, akkor pedig készüljünk fel arra, hogy a rendszer nagyon komolyan le fogja korlátozni a töltést, a szokásos villámtöltési idő akár négyszeresére is nőhet, mivel az akkumulátor egyszerűen képtelen lesz felvenni ekkora töltést.
Az igazán profik pedig nem felejtik el azt sem, hogy az autójuk egyetlen utántölthető folyadékát, az ablakmosó folyadékot komoly mínuszokat is kiálló összetételűre cseréljék. Mivel a villanyautóknál ha egyszer megfagy a mosófolyadék, nem fogja a motor hője kiolvasztani, így hosszú ideig lehet kellemetlen, sőt, balesetveszélyes az ablakmosó hiánya, rosszabb esetben pedig a fagykár komoly javítási költséget is eredményezhet - fogalmaz az everda.hu

 

közösség

további frisss

lap tetejére