Bejutottunk a GYSEV titkos, szombathelyi forgalomirányító központjába

NagyRobert - Fotó: Bodorkós Máté • 2016. augusztus 18., csütörtök •
Már most megmutatjuk, milyen lesz a jövő.
Bejutottunk a GYSEV titkos, szombathelyi forgalomirányító központjába

A szombathelyi vasútállomást ezer közül is felismerné az ember, jellegzetes pontja ez a városnak, viszont ha azt írom, hogy jobbra tőle van egy kocka épület, akkor már van gond. Nem is igazán tudjuk, hogy kié, és mi célt szolgál, még a 80-as években valaki kitalálta oda és nagyjából ennyi.

A nem túl kicsi kocka jelenleg a GYSEV tulajdonában van, anno pedig a MÁV építette, hogy majd ott helyezzék el a Domino70 nevű forgalomirányító központjukat, ami abban az időben kellően modernnek számított. Aztán jött a rendszerváltás, ugyan az épületet felhúzták, a berendezésre viszont már nem jutott pénz.

2016-ban újra a forgalomirányítás szolgálatába állt ez a hely, igaz csak részben és azt is csak próbaüzem jelleggel. Itt található a legfelső szinten a KÖFI (Központi Forgalomirányító) rendszer, amivel a GYSEV a környéken hozzá tartozó 200 kilométernyi vasúthálózatát felügyeli és irányítja.

A tetőtérbe érve a beltér arculata hirtelen megváltozik, a szocialista jelleget egy varázsütésre a 21. század váltja fel, térfigyelő kamerával és belépőkártyás ajtóval, ahogy azt kell. Az ajtón túljutva egy rövidke folyosó vezet egy nagy terembe. A tech rajongóknak ez a hely maga a Kánaán, hatalmas íróasztalok átlag 6-6 monitorral, lelki szemeimmel már láttam, hogy a Need For Speed hogyan hasítana ezeken...

De, itt egészen másra használják ezeket, ez a felnőttek felelősségteljes játszótere, ahol másodpercek alatt kell döntéseket hozni, órákkal előre kell gondolkodni és a kis piros csíkok mind-mind egy valódi vonatot jelentenek valahol odakinn, a kötött pályán.

Megtudtuk, hogy van helyes és helytelen vágány, hogy minden sínpáron lehet mindkét irányba közlekedni a térközös pályán, feltéve, ha betartják a szabályokat. Jelenleg 1 ember uralja az egész termet, de hamarosan még 4 ember fog itt dolgozni folyamatos munkarendben, ami azt jelenti, hogy 12 óra szolgálat után 24 óra pihenőidő jár.

Minden emberhez több vasútállomás, ill. megállóhely fog tartozni, ezeket felügyelik majd, ők irányítják a vonatokat, melyik, mikor és hová mehet, állítják a váltókat és kezelik a bejárati és kijárati jelzőket és figyelnek arra, hogy a menetrend ne boruljon fel, na meg arra is, hogy a vonatok még véletlenül se találkozzanak szembe egymással a nyílt pályán.

Az informatikai rendszer nagyban segíti a munkát, de nem old meg mindent az ember helyett. Persze, vannak dolgok, amikre automatikusan figyelmeztet, de azért még bőven jut feladat az embereknek is.

Például folyamatosan kapcsolatban vannak a mozdonyvezetőkkel, akiket rádión és mobilon is elérnek, de tervben van egy GSMR rendszer kiépítése is, ami a rádió és a mobil előnyeit ötvözi. A központban mindent naplóznak, mindenről van feljegyzés vagy hangfelvétel, így utólag a legapróbb hibát is ki lehet szúrni.

A forgalomirányító-képzésnek is beillő 45 perc után jól esett ismét a szabadban lenni, de a túránknak még korántsem volt vége. A mozdonyjavító műhely felé félúton egy éppen beérkező FLIRT motorvonat pilótafülkéjébe is benézhettünk. A high-tech szerkezet nem engedi a mozdonyvezetőt nyitott ajtóval elindulni, van benne tempomat, és ha nem kellene betartania a sebességhatárokat, akkor akár 160 kilométer/órás sebességre is képes lenne.

Szívesen maradtunk volna még, de a menetrendet tartani kell, így irány tovább. A mozdonyjavító alapvetően egy hangár-szerű épület, ahová bármikor beparkolhatnak a szerelésre váró mozdonyok. Nemrég ezt a helyet is felújították és további korszerűsítések előtt áll, mert a későbbiekben itt csak villamos mozdonyokat szervizelnének.

A javításra, karbantartásra váró összes vonatra felmehettünk, sőt a „Bobó” becenevű, egyébként magyar gyártmányú dízelmozdony motorját közelről is szemügyre vehettük. Nem sokkal később homokra bukkantunk a gépezetben, méghozzá elég nagy mennyiségben. Persze ez sem hiba, sőt alaptartozéka minden mozdonynak, mert ha vizes a sín, akkor egy csövön keresztül homokot szórnak a mozdonykerekek elé, hogy meglegyen a kellő tapadás.

És, ha már fejlesztések, állítólag tervben van a vasútállomás felújítása, átépítése is, ami a főépületet nem érintené, de a vágányokat és a peronokat igen. Egy ilyen munka csak szakaszosan valósulhatna meg, mert nem maradhat a város vonatközlekedés nélkül.

kapcsolódó galéria


közösség

további frisss

lap tetejére