(Fotó: howlifeworks.com)
Az emberré válás során nagyon sokáig „kisfelnőttként” kezelték a gyerekeket, és ahogy járni tudtak, segítő kezet kellett nyújtaniuk a házimunka, vagy a földművelés terén. Az akkori felnőttek nem titkoltak a gyerekek előtt semmit, nyíltan beszéltek a szexualitásról és a halálról.
A tömegkommunikáció előtti modern társadalmakban, felfedezték a gyermekkor fontosságát. Az akkor élő gyerekek mindenről csak annyi információt kaptak, amennyire a hétköznapi életükhöz szükségük volt, illetve amennyit a fejlettségi szintjük során fel tudtak dolgozni. A felnőttek világa ezáltal tele volt megfejtendő titkokkal.
(Fotó: kindernorthlife.com)
Ma azonban a tömegkommunikáció idejét éljük, és az információk nagyrészt bárki számára hozzáférhetőek. A hirdetéseket még csak keresni sem kell, ott vannak lényegében mindenütt, és bárki láthatja őket. Ráadásul manapság a gyerekek sokkal kevesebb időt töltenek a szabadban, mint egykor a szüleik tették, eredményként pedig nem biztos, hogy bizonyos képességek birtokába jutnak. Egy kutatás során az angliai felnőttek egy részét meginterjúvolták, amelyből kiderült, hogy fiatalkorukban szinte mindegyikőjük a szabadban játszott, míg mára ez a gyermekek 24%-ánál figyelhető meg.
(Fotó: howlifeworks.com)
Az olyan szabadtéri programok, mint a bújócska, fára mászás vagy bunkerépítés régebben hatalmas sikernek örvendtek, ma már azonban a tízévesek körében tízből egy gyerek sosem játszott még a szabadban, míg minden harmadik keres magának valami elfoglaltságot a szórakoztatóipar cikkei között, ahelyett, hogy kreálna magának egyet. A gyerekek mindössze tizennégy százaléka sportol, és tízből csak egy kerékpározik rendszeresen. Az iskola utáni kempingezést és sportolást felváltották a videojátékok és a tévénézés – ezek a legnépszerűbb elfoglaltságok a mai fiatalok körében.
(Fotó: mykidshealth.com)
A közben leadott reklámok legnagyobb része pedig nem gyermekek által használt dolgok vásárlására csábít, hiszen nekik nincs szükségük sem borotválkozási szerekre, sem ránctalanító krémekre. Gyógyszerért sem ők ugranak le a patikába, és pénzügyi problémákat sem kell megoldaniuk. Azt mégis leszűrhetik, hogy a szőr nemkívánatos dolog, illetve, hogy a ráncok elleni küzdelem kiemelkedően fontos mindenki életében. De ennél is többről van szó.
(Fotó: howtohardwave.com)
A gyerekek a televízióban sugárzott reklámokban olyan dolgokkal szembesülnek, amiket nem érthetnek meg. Ilyen például a menstruáció, amelyről a tisztasági betét és tamponhirdetések által nap mint nap hallhatnak. Számtalan kérdés vetődik így fel a gyerekekben, amit nehéz úgy elmagyarázni, hogy az ne váljon számukra ijesztővé, vagy ne vessen fel bennük még több intim kérdést, amelyre nem könnyű megfelelően válaszolni.
(Fotó: howlifeworks.com)
De ehhez hasonló problémákat jelentenek a prosztata problémák és a hüvelygomba kezelésével foglalkozó reklámok is, az óvszerreklámokról és vibrációs gyűrűkről illetve neten elterjedt potencianövelőkről nem is beszélve. A gyermekek így vesztik el tehát szépen lassan a történelem során nehezen kialakult gyerekkorukat, hiszen tisztában lehetnek a felnőtt világ legtöbb titkával.
(Fotó: howlifeworks.com)
A titkok leleplezésével pedig a világ közel sem tűnik olyan nyugalmasnak és biztonságosnak, mint előtte. Azonban ez is a reklámok malmára hajtja a vizet, hiszen azokból minden problémára megoldást találhatunk, ami újra enyhítheti felnőtt és gyerek nyugtalanságát. Egészen olyan ez, mintha egy új, békés, mindenki számára valóságosnak tűnő mesevilág született volna meg.