Télen tekerj csukott szájjal!

bz • 2012. december 12., szerda •
Észrevette, hogy az utóbbi hetekben megfogyatkoztak a kerékpárosok a Szombathelyen? Nincs ezen miért csodálkozni, hideg van és csúszik az út. Persze ez nem akadály: aki fázik öltözzön, aki csúszik vigyázzon!
Télen tekerj csukott szájjal!

(Fotó: bikemag.hu)

Minden télen az első jegesedéskor egyszer elesem a biciklivel – meséli a szombathelyi Oladi lakótelepen élő 23 éves Zsolt, aki nap, mint nap bringával jár munkahelyére. Azt mondja, ez az egy alkalom elég arra, hogy hozzászokjon a téli útviszonyokhoz. Béla bácsi viszont a garázsban hagyja kerékpárját, mert nem szeretne a Petőfi Sándor utca élénk reggeli forgalmában tekerni.

Mindenki másként dönt az első hó megérkezésekor. A többséget persze a hideg riasztja el a biciklizéstől. Nem megfelelő ruhában +5 fok alatt már nagyon zavaró tud lenni a menetszél, nem beszélve a hideg nyeregről, ami – bár elsősorban a lányok ódzkodnak ráülni, a férfiaknak is okozhat problémákat. A tátott szájjal lihegő ember torka pedig megfázik és lőttek a hétvégi családi programnak.

Cicanadrágot? Igen!

Egy kis odafigyeléssel és némi előkészülettel azonban télen is öröm lehet a kerékpározás. Elsősorban a hideg menetszél elleni védelem és az ízületek megóvása fontos. A tekerés, mint mozgás bizonyos mértékig fűti a testet, de ez becsapós lehet. Térd vagy boka ízületeink észrevétlenül fáznak meg. Akár évekig nem produkálnak tüneteket, hogy aztán egy nagyobb terhelés után látszólag indokolatlanul fájni kezdjenek. Jobb megelőzni a gyulladást dupla nadrággal vagy térdvédővel.

Sok férfi ódzkodik a harisnya jellegű öltözetektől. Ezzel én is így voltam. Tavaly azonban vettem egy alá öltőző síeléshez néven kapható ruhadarabot. Azóta sem értem miért vártam vele olyan sokat – osztja meg gondolatait András, aki majdnem 15 kilométert teker naponta a városban, hóban és fagyban is. A cicanadrág tehát kiváló megoldás, de napközben a fűtött munkahelyen lehetőség szerint le kell venni, mert alaposan belemelegszik alatta az ember.

Színes neon ruhák

A felső ruházat tekintetében természetesen keresgélhetünk a szakboltok polcain. Készüljön rá ugyanakkor, hogy legjobb esetben is több tízezer forintot elkérnek egy könnyű szélálló polár kabátért. Az olcsó húsnak könnyen híg lehet a leve – ez az ilyen termékekre különösen igaz. Nincs annál kellemetlenebb, mint amikor a szélállónak hitt kabátjában vacog az ember.

A vékonyabb pénztárcájú bringásoknak sem kell szégyenkezni. Ahhoz, hogy ne fázzon valójában nincs szükség méregdrága – többnyire élénk neon színben pompázó – ruhadarabra. Rövid távú tekeréshez az egyszerű télikabát pulóverrel, pólóval bőven elég. Ellenben a sapka és a kesztyű gyenge pont lehet. A kötött áru sajnos a szél ellenében erőtlen. Kesztyű esetében végkép nem érdemes spórolni – főleg, hogy kétezer forint alatt is kaphat olyat, ami -5 fokig kiállja a próbát. Nyakát kapucnival vagy sállal védheti. Ezekből a legegyszerűbb is betölti funkcióját. Fontos még a zárt téli cipő, mely nélkül hamar elgémberednek a lábujjak.

Az évek meg a rutin

Ha a hideg ellen már felvértezte magát, jöhet a rutin. Ezt – akárcsak az autósok a volán mögött – gyakorlással szerezheti meg. De térjünk csak vissza a cikk elején olvasható példára Zsolttól. Bizony lehet, hogy néhányszor el kell esni, hogy megérezze, hol vannak egyensúlyának határai. Mennyire dőlhet be kanyarban a deres úton? Megbicsaklik-e bringája, ha jégbordára hajt? Aki bizonytalannak érzi magát a kisebb nagyobb hóbuckák között inkább ne szálljon biciklire.

Nem csak az autóban ülőkre vonatkozik az örök jó tanács: válasszon az útviszonyoknak megfelelő sebességet. Meg kell tudni állni a kereszteződésekben. A hóval borított felületek ráadásul alattomosan maguk alatt rejthetik az őszi lombhullás maradékát. A vizes avar köztudottan az egyik legcsúszósabb dolog, ha közlekedésről van szó. Ha pedig az ön mellett elhaladó autóktól való félelmében inkább a járdán tekeri biciklijét, akkor szálljon le és tolja. Járdán ugyanis – többnyire – nem szabad biciklizni.

És végül – részletesen most nem tárgyaljuk a kerékpár alkatrészeit, de tartsa szem előtt, hogy ezek karbantartása, vagy elhasználódás esetén cseréje nagyban javítja a biztonságot.

közösség

további frisss

lap tetejére