A karácsonyi ajándékozást követő problémák elkerülése érdekében az egyik legfontosabb aranyszabály, amit mindenki tud: az összes, vásárlást bizonyító blokkot, nyugtát, számlát meg kell őriznünk, hiszen a reklamációkat csak akkor köteles a kereskedő kezelni, ha ezekkel bizonyítjuk, hogy üzletében vásároltuk a terméket.
Akkor, ha nem jó színben, vagy nem jó méretben vásároltunk, a kereskedő döntheti el, hogy milyen üzletpolitikát választ panaszunk kezelésére, a csere nem kötelező hibátlan termék esetében. Kizárólag a kötelező jótállás alá eső és hibás termékekre vonatkozik - a hibátlan termékekre nem - az a szabály, hogy ha a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
A karácsonyi vásárlás nem hoz létre különleges fogyasztóvédelmi státuszt. Ugyanazon szabályok vonatkoznak az árucserére, mintha máskor vásároltunk volna. Érdemes a vásárláskor tájékozódni az üzletben, hogy - a kötelezőkön felül - milyen külön szabályokat alkalmaz a bolt aktuális üzletpolitikája.
Ha a termék hibás, és jótállási, szavatossági időn belül jelezzük a hibát, a kereskedőnek jegyzőkönyvet kell felvennie panaszunkról, nyilatkoznia kell a kifogás rendezésének módjáról, arról, hogy mikor kerül sor a termék javítására, cseréjére, árleszállításra vagy a vételár visszafizetésére. Ha a kereskedő felajánlja, hogy a vásárlás értékében mást lehet választani az üzletben - vagyis le lehet vásárolni a vételárat - döntésünkön múlik, hogy ezt elfogadjuk, vagy ragaszkodunk az előbbiekben említett jogszabályi lehetőségekhez, és a terméket meghibásodás esetén a vásárlás helyére, vagy a szervizbe visszavisszük. Leértékelt terméknél is ugyanezek a jogok illetnek meg minket, kivéve, ha a helyszínen a kereskedő felhívja figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.
Az internetes vásárlásra más szabályok vonatkoznak, így a termék kézhezvételétől számított nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől, még akkor is, ha a termék hibátlan. Ebben az esetben mindössze a termék visszaszolgáltatásának költségét kell kifizetnünk, a vételárat a kereskedőnek harminc napon belül vissza kell fizetnie.
A karácsonyi vásárlás sem ad lehetőséget több igényérvényesítésre, ugyanazok a jogaink vannak, mint máskor - akár nyáron, akár az ünnepek alatt vásárolunk hibás terméket, a vállalkozás azonos helytállásra köteles. A kereskedő jogszabályi kötelezettsége, hogy magyar nyelven, közérthetően és egyértelműen tájékoztassa vásárlóit a termék rendeltetésszerű használatáról, felhasználásának, eltarthatóságának és kezelésének módjáról.
(forrás: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság)