Milyen lehetőségek rejlenek a fürdőágazatban a 21. században térségünkben, a Nyugat-Dunántúlon? Tudunk-e élni velük?
Úgy gondolom, hogy a több évtizedes hagyományok, a kiváló szakemberek, a szolgáltatás magas színvonala, a minőségi gyógyvíz és a racionális gazdálkodás garancia arra, hogy a vendégek nem csalódnak, ha a hazai fürdőkben töltik el szabadidejüket. Nyugat-Dunántúl pedig kiemelkedik fürdőivel, amelyek nemzetközileg is ismertek és elismertek, ár-érték arányban pedig nagy előnnyel bírnak a határon túli fürdőkhöz képest.
Hogyan változott az elmúlt időszakban ágazaton belül az egyes területek - gyógy, élmény, uszoda - jelentősége, népszerűsége, és ezt mi minden befolyásolja?
Tapasztalataink szerint a vendégeknek ma már a komplexitásra van igényük. Ebbe beletartozik a rehabilitáció, a prevenció, a wellness és selfness is. A hagyományos gyógykúrák jelentősége és népszerűsége töretlen, ám napjainkban kiegészülnek a modern orvoslás eszközeivel is. A fürdőkben kiváló orvosok és szakképzett terapeuták, különböző gyógyászati, wellness- és beauty kezelések várják a látogatókat. Sok fürdőben kiváló szaunavilág található a hagyományos szaunakultúrát és szaunázási szokásokat követve. A gyógyfürdők kínálata kiegészült élménymedencékkel, csúszdákkal, kalandmedencékkel és számos más attrakcióval, melyek nemcsak a strandterületen érhetők el, hanem négy évszakosan a fedett fürdőrészeken is, a családokat egész évben megcélozva, csökkentve a nyári szezonnak való kitettséget.
Milyen források segítik a természeti kincsekre épülő létesítmények fejlesztését, a szolgáltatások bővítését?
A jelenlegi gazdasági nehézségek közepette az Európai Unió is visszavonta a turizmusfejlesztésre, azon belül is a gyógyfürdőkre szánt forrást. A saját forrásaikat, amiket a fürdők esetleg szolgáltatásfejlesztésre tudtak volna fordítani, saját erőből megvalósult energetikai fejlesztésekre és a működési költségeik fedezésére fordították, néhányan tudtak élni a TOP és TOP+ pályázatok nyújtotta lehetőséggel. Nehezíti a helyzetet, hogy a fürdők 80%-a önkormányzati tulajdonban van, így ki vannak zárva azokból a kedvezményes hitellehetőségekből és energetikai pályázatokból, amelyeket a kkv szektornak nyújtanak.
Ki mindenkivel - milyen szervezetekkel, intézményekkel, szakemberekkel - szükséges összefognia a fürdőszektornak a térségben ahhoz, hogy abból a Nyugat-Dunántúl egésze profitáljon? Mi a tapasztalat ezzel kapcsolatban?
Sárváron abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy mind a fürdő, mind az önkormányzat, a városmarketing cég (TDM), a helyi cégek, a turisztikai szolgáltatók és civil szervezetek is elkötelezettek amellett, hogy egy irányba, közösen együttműködve fejlesszék a várost és annak szolgáltatásait a turisták és természetesen a helyi lakosok megelégedésére.
Emellett szoros együttműködésben állunk a Magyar Turisztikai Ügynökséggel, hiszen a Bük-Sárvár kiemelt térség a régió törzsét alkotja, ezáltal mind a belföldi, mind pedig a külföldi piacokon történő marketingaktivitásokban is tudunk kooperálni.
Melyek az ágazat főbb kihívásai, nehézségei? Rendelkezésre áll-e megfelelő számban és képzettségben szakember? Mik a feladatok e tekintetben?
A háború és az abból következő energiaválság következtében a fürdők fenntartási költségei is drasztikusan emelkedtek. Nemcsak az energiaárak, hanem a munkabérek és a vízkezelési anyagok árai is jelentősen nőttek, hogy csak a legfontosabb költségelemeket említsem. A Covid idején a szektorból való munkaerő-elvándorlás volt jellemző, ám elkötelezettségünket munkavállalóink iránt a pandémiás időszakban is bizonyítottuk. A béremeléseket végigvittük az egész rendszeren. Jelenleg javult a helyzet a szektor munkaerőpiacát tekintve, de még így sem nagy a merítés sajnos. Az egészségügy területén a felnőttképzés átalakításra szorul, ezen lobbizunk. A turisztikai szektorban kivételes helyzetben vagyunk, összefogással a béren kívüli juttatások körét növelve tudjuk kollégáinkat motiválni, illetve vonzóbbá tenni a munkaköröket.
Mi az ágazat jövője térségünkben?
Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy Vas megye és a Nyugat-Dunántúl fürdőiben elhivatott és nagy tudású szakembergárda dolgozik, viszont minden fürdő számára feladat, hogy felvegye a versenyt a rohamosan fejlődő vásárlói kultúrával, vásárlói trendekkel, hiszen a mai kor vendégei azonnal információhoz szeretnének jutni. Ha pedig a kapott információk alapján érdekes számukra az adott termék vagy szolgáltatás, akkor rögtön vásárolni is szeretnének, és ehhez minden szolgáltatónak alkalmazkodnia kell. Ebben pedig kiemelt szerepe van a releváns multiplatform megjelenéseknek, valamint az egyre fejlődő és egyre nagyobb piaci szerepet betöltő mesterséges intelligenciának. A kínálatot is ehhez kell igazítani, reagálni kell a megváltozott igényekre. Aki ezeken a színtereken versenyelőnyhöz tud jutni, annak könnyebb dolga lesz a vendégek „megszerzésében” a jövőben.
(Az interjú 2023 szeptemberében készült.)
Képek: sarvarfurdo.hu