Jelentős újítás lenne a műszaki vizsgáztatás területén a nemrég megjelent rendelettervezet alapján. A jogalkotó szándéka szerint az új típusjóváhagyási eljárás egyszerűbbé válna. Az olyan új járműveket, amelyeket a gyártó vagy annak a hazai képviselője értékesít, és amelyek típusát a közlekedési hatóság már regisztrálta az EK típusjóváhagyó rendszerben, nem kell forgalomba helyezés előtt külön műszaki vizsgálatra vinni.
A lépéssel felgyorsítanák az új járművek forgalomba helyezését, csökkenhet az adminisztráció is. Változik az is, hogy egyszerűbbé válik a képviseleti eljárás a közúti vizsgálatok esetében, ugyanis az időszakos műszaki vizsgálatokra benyújtott kérelmek esetén az üzembentartó képviseletét elláthatja az a személy, aki rendelkezik a járművel és annak irataival. További újdonság, hogy a rendelet
lehetővé teszi minősített LED fényforrások használatát a tompított és a távolsági fényszórók esetében is.
Új szabályok jönnek a vasúton is, ugyanis a szabályozást kiegészítik az emelt sebességű vasúti pályák meghatározásával, amelyekre a megengedett legnagyobb sebesség 120 km/óra fölött van.
Emellett új szabályok lépnek életbe a vasúti járművezetői engedélyek megszerzésére, amelyek egyértelműsítik a vizsgáztatási követelményeket. Az új rendelet érinti a működési engedélyeket is, de a vízi közlekedés szabályozása is változik, különösen a hajós képesítések területén, például hogy az ideiglenes hajós okmányok érvényességi ideje 60 nap lesz. Az új belvízi képesítések megszerzésére vonatkozó követelmények szigorúbbak lesznek,
meghatározzák a hajózási gyakorlat minimális időtartamát és az ehhez szükséges vizsgák típusait.
Pontosítják a légi közlekedésben a biztonsági ellenőrzések és auditok szabályait is, így a nagyobb forgalmú repülőterek esetében évente több auditot kell végrehajtani, ez a szabályozás a nemzetközi és európai előírásokhoz igazodik.
A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium társadalmi egyeztetése november 25-ig tart – fűzte hozzá a Portfolio.
Forrás: magyarnemzet.hu
Fotó: Shutterstock