Tíz nap alatt összeomlott Németország

• 2024. június 25., kedd •
Tíz nap telt csak el a németországi foci Eb-ből, de a mérleg máris siralmas. Európa egyik legprecízebben működő országa (vagy legalábbis ez él az emlékeink között) mintha nem tudna megbirkózni ezzel a sporteseménnyel. A most következő cikkben csak néhány egészen kirívó esetet sorolunk fel - a teljesség igénye nélkül.
Tíz nap alatt összeomlott Németország

Ó, 2006, ó drága Németország!

Németország 2006-ban labdarúgó-világbajnokságot rendezett. A világ egyik legnagyobb szabású sporteseménye úgy zajlott le egy hónapig ahogy azt korábban ebben az országban megszoktuk - írja az Origó.

Nagyon régi sportújságírói közhely volt, hogy azért jó, ha a németek (korábban a nyugatnémetek) rendeznek bármilyen nagy sporteseményt, mert ott tényleg minden működni fog.

Azaz a vonatok és buszok jönnek, az eseményt segítő személyzet és önkéntesek mindent tudnak. Az alkohollal nálam jobb barátságban lévő kollégák még azt is hozzátették: és jó lesz ott a sör. Nekem mondjuk ez mellékes, de ez csak egy zárójeles megjegyzés volt.

Ehhez képest a 2024-es labdarúgó Európa-bajnokság első tíz napja után megvont gyorsmérleg siralmas képet mutat. 

Sosem hittem volna, hogy egy németországi sporteseményen az ország eddig méltán világhírű vasúti vállalata, a Deutsche Bahn "letérdel", 

soha nem gondoltam volna, hogy egy városi villamos eltéved (egyáltalán, mennyire skizofrén már az, hogy egy kötött pályán haladó jármű eltéved), de arra sem gondoltam volna, hogy miközben egy focista szó szerint az életéért küzd, az oldalvonal mellett álló egészségügyi személyzet olyan mamlasz módon viselkedik, ahogy azt tették vasárnap este Stuttgartban Varga Barnabás sérülésekor.

A jelen embere: nem ezt mondta a protokoll

Kicsit elkanyarodnék a 2022-es katari focivébére. Az egyik napon kellemetlen hideg volt este az Al Bayt Stadion környékén, vagyis a sivatagban. A hőmérő 17 fokot mutatott. A sajtósátor hőmérője meg 16-ot, ennyire hűtötték le a szervezők a benti levegőt. Mikor szólni merészeltünk, hogy tán ki kellene kapcsolni a masinákat, vastag kézikönyet húztak elő a fiókból. Nevezzük ezt protokollkönynek - ők is így hívták. Ennek a könyven a 332. oldalán volt egy négysoros passzus, amely azt adta napiparancsba, hogy a sajtóhelyen akkor sem lehet kikapcsolni a levegőt hűtő berendezést, ha odakint jegesmedvék várnak belépésre. Így írta a protokoll, kész, ez a regula.

Amikor vasárnap este a magyar labdarúgó-válogatott csapatkapitánya, Szoboszlai Dominik kétségbeesetten rángatta befelé a gurulós hordágyat, a mellé rendelt személyzet még mindig csak a szemét forgatta. Hiszen nekik az oktatáson azt mondták, hogy a hordágy akkor mehet be, ha a bíró jelez. Amikor az éppen eszméletlen állapotban a füvön fekvő Varga Barnabás mellett a csapattársak vadul integettek, akkor az első segítő személyzet megfontolt sétában közelítette meg a magyar játékost. 

Viselkedésük csak azoknak volt meglepő, akik nem ismerik a XXI. század embertípusát: ne cselekedj önállóan, ne gondolkozz, várd meg, míg szól valaki vagy engedélyt ad.

Abból baj nem lehet.

Nem is lepett volna meg mindez, ha nem Németországban történik. Ám úgy látszik, hogy a gondolkodásmód teljes hiánya már az ottaniakat is elérte. Nem lehet egyszerű az életük. Gondolkodni kell. Sietni kell. Életet kell menteni. Nehéz dolog ez, na. Balszerencséjükre mindezt az egész világ látta, így aztán hétfőn nem a meccsek izgalma, hanem ez a gondolkodásmentes, bornírt viselkedés volt a téma.

Igazságtalan lennék, ha azt mondanám, hogy a német vasút letérdelése váratlanul ért. Az erre mutató jelek már januárban ismertek voltak, amikor egy sokkal kisebb sportesemény, a férfi kézilabda Európa-bajnokság alatt krepált be Európa és a világ egykor volt legjobb vasúti hálózata. Ehhez sem kellett sok dolog, csak annyi, hogy hirtelen leessen 20 cm hó.

A Németországban élők többsége hosszú ideje mondja, hogy valamit kellene tenni a DB szolgáltatásaival. A mostani Európa-bajnokságon azonban kiderült: 

ez a vasút már nem az a vasút. 

A jelszavak a következőek voltak: Hatékonyság. Megbízhatóság. Funkcionalitás. Ehhez képest a szurkolók nyomorúságos körülmények közepette utaznak a jó öreg német vasúton fel és alá. Az MTVA kommentátora, Újvári Máté ezen annyira meglepődött, hogy elkeseredett Facebook-posztot rittyentett belőle. De nem ez volt az első eset, mert már a június 14-i Németország-Skócia nyitómeccsen teljesen összeomlott München vasúti és villamosközlekedése. 

A több tízezer ember meghökkenve élte át, hogy a vaskerekű járművek hosszú órákon át egyhelyben vesztegeltek.

Nem volt sokkal jobb a helyzet két nappal később Gelsenkirchenben, ahol Anglia Szerbiával találkozott. A pályaudvartól a stadionig közlekedő villamosok zsúfoltsága és torlódása olyan mértékű volt, hogy egyes szurkolók inkább az egész utat gyalog tették meg – mindez Gelsenkirchen pályaudvarától másfél órás séta volt - csak oda.

A meccs után nagyobb volt a káosz. Egy másik angliai szurkoló, Alex a főpályaudvaron zajló jeleneteket még órákkal a lefújás után is rémálomnak nevezte. Úgy döntött, hogy a stadionból tömegközlekedéssel megy a pályaudvarra, miközben egy másik barátja gyalog ment – ​​utóbbi szurkoló fél órával előtte érkezett meg az állomásra, mint az, aki a vasutat választotta. „El sem tudtam hinni, milyen forgalmas a főpályaudvar Gelsenkirchenben” – mondta. 

Amikor meghallottuk, hogy a hangosbemondó a mi vonatunkat mondja be, az emberek futni kezdtek, hogy elérjék. Aztán amikor a peronhoz értünk, már nem volt ott a vonat. Végül hajnali 2 után értünk vissza Düsseldorfba 

- ez a város elvileg 30 percnyi távolságra van helyközi vonattal Gelsenkirchentől. 

Míg a külföldiek megdöbbentek a késések miatt, a németek jól ismerik a DB problémáit. A vonatok késnek. A vonatok nem indulnak el. A vonatok előzetes figyelmeztetés nélkül más állomásra érkeznek. Azok, akik át szeretnének szállni, nem tudnak. A DB által nyújtott szolgáltatásokról a német alkotmány ír. A szövetségi kormány felelőssége egy olyan vasúti közlekedés és szolgáltatás fenntartása, amely a közjót szolgálja. 

Ám a legújabb trendek riasztóak. 

2020-ban a vonatok több mint 80 százaléka érkezett meg pontosan. 2021-ben ez már csak 75 százalék volt. 2023 nyarára pedig 60 százalék alá esett.

Sabrina Wendling, a Pro Rail Alliance, azaz a vasúti közlekedés fejlesztésével foglalkozó non-profit szervezet vezetője azt állítja, hogy ezek a problémák csaknem 30 éves múltra tekintenek vissza.  

Amit most tapasztalunk, az a régóta elhanyagolt német vasút egyre súlyosabb állapota, miközben a forgalom is növekszik"

- mondta.

Az eltévedt villamos esete

Július 23-án vasárnap délután olyan dolog történt a magyar-skót meccs helyszínén, Stuttgartban, amiről én még nem hallottam. Azt már átéltem, hogy egy autóbusz vagy egy személygépkocsi vezetője eltévedjen, de az, hogy egy kötött pályán közlekedő villamos ne oda érkezzen meg, ahová kellett volna, még engem is megrendített. Hát még azokat a kollégákat, akik ezen a járművön utaztak. 

Egy ilyen "eltévedés" nem nagyon történhetett másképp, minthogy valaki, valahol egy váltót rossz irányba állított - másképpen aligha térhetett volna le a kijelölt vonalról.

De az sem volt mindennapos, amikor a stuttgarti villamosvezető azért nem nyitotta ki az ajtókat, mert szerinte túl nagy volt a tömeg a megálló környékén. Mit csinált? Csukott ajtókkal ment tovább és távolodott el a stadiontól.

Nem szállt fel a német repülőgép

Hogy pár száz magyar szurkoló nem lehetett ott a stuttgarti Magyarország-Skócia Eb-meccsen? Istenem, hát van ilyen, ugyebár. Itt éppen egy német légitársaság Budapest-Stuttgart járata nem indult el csomagproblémák miatt. Mondjuk ebbe a legnehezebb belekötni, mert a szigorú légiközlekedési protokollt egyetlen meccs kedvéért sem hágják át. Meg aztán ebben az esetben a földi személyzet éppen olyan ludas volt, mint a német gép, amely végül nem vitte el az utasokat Stuttgartba.

Lezárni! Kinyitni!

A városokat ellepő hatalmas szurkolói áradattal is nehezen küzdenek meg a németek. Münchenben a Németország-Skócia meccs kezdése előtt pár órával le kellett zárni a város főterét, a Marienplatzot, mert túl sok ember tartózkodott ott. (Nahát.) A szervezők a tömeget a stadion közelében lévő szurkolói zónák felé terelték. Mikor kiderült, hogy ezek a zónák már tele vannak, a szervezők feladták a terelést, ment mindenki, amerre látott. 

Az addig lezárt Marienplatzot újra kinyitották,

 néhány perc múlva újra megtelt a terület.

A lengyel szurkolók döbbenten nézték azt a régi és nem túl tágas alagutat, amelyen keresztül a berlini stadionhoz lehet eljutni. Normál napokon ezzel nem szokott gond lenni, de amikor ebbe a szűk alagútba több tízezer lengyel szorult be, akkor joggal beszéltek arról, hogy halálfélelmük volt. A képeket látva ezen nincs mit csodálkozni.

Biztonsági őr rúgta le a portugál focistát

Azt nem tudom, hogy a stadionokban szolgálatot teljesítő őrség milyen kiképzést kapott, de az biztos nem volt benne a tankönyvben, hogy nekifutásból érkező lórúgással terítsenek le egy portugál cserejátékost. Márpedig Goncalo Ramos, a portugálok csatára olyat kapott, hogy azt nagyapa korában is megemlegeti. 

A túlbuzgő őr éppen egy gyereket kergetett.

A lurkó a meccs után csak egy közös szelfit akart a portugál csapat sztárjával, Cristiano Ronaldóval. Mindez a Portugália-Törökország meccs után történt. S mi történt a mérkőzés alatt? Csak annyi, hogy pár gyerek a játék közben szaladt oda az isteni CR-hez egy közös fotó kedvéért.

Hol és mikor aludt a szurkoló?

Nagy feltűnést keltett az a videó, amelyet egy részeg angol drukker készített Gelsenkirchenben, miután a Szerbia-Anglia meccsen annyira berúgott, hogy a stadionban elaludt. Az UEFA a videó megjelenése után hevesen cáfolta, hogy a felvétel valódi lenne. Nekünk nem tisztünk ebben igazságot tenni, de az biztos, hogy a német rendezők tesze-toszaságát ismerve simán megeshetett mindez.

Dráma a végére

Befejezésül csak egy rossz hír: az egyik skót szurkoló azt jelentette, hogy az egyik német városban elfogyott a sör.

Hallatlan. Mi lett veled, szegény Németország?

Forrás: origo.hu
Fotó: AFP / AFP/AFP or licensors
 Fotó: Mirkó István

TOP

közösség

további frisss

lap tetejére