Sóvárogva nézik Romániából a magyarországi beruházásokat

• 2023. november 08., szerda •
Miközben Romániát elkerülik az autóipari beruházások - dacára az ágazat komoly múltjának -, addig Magyarország lassan központi szerephez jut. Bánják is keleti szomszédaink, hogy elszalasztják a nagy lehetőségeket - írja a kolozsvári Krónika Online.
Sóvárogva nézik Romániából a magyarországi beruházásokat

Az eredeti cikkből kiderül, hogy a vezető romániai hírportálok, gazdasági lapok is beszámoltak a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) értesüléséről, miszerint az elektromos járműveket gyártó kínai óriásvállalat, a BYD Magyarországon hozza létre első európai gyárát. Több romániai internetes felületen azzal „spékelték meg” a nagy valószínűséggel Szegeden, többmilliárd euróból megvalósítandó üzemről szóló szalagcímeket, hogy az autóiparra szintén jelentős mértékben támaszkodó Románia ismét elszalasztott egy nagy lehetőséget, mellyel Magyarország él.

A BYD Magyarországon építheti meg új európai üzemét, újabb olyan autógyártóként, amely elkerüli Romániát – áll az Economica.net vonatkozó, az alaphírt alaposan feldolgozó cikkének címében. A mérvadó gazdasági portál emlékeztet: a világ egyik legnagyobb villanyautó-gyártója ezzel csatlakozhat a Magyarországon szintén gyártósorokkal jelen lévő vagy megjelenő Audihoz, BMW-hez, Mercedes-Benzhez, Suzukihoz, Opelhez.

Emlékeztetnek: a BYD csaknem két éve tervezi, hogy megvesse a lábát Európában, ahol saját gyárra is szüksége lesz a tervezett terjeszkedés megvalósítása érdekében. A belső, megbízható, ám névtelen forrásokat idéző FAS szerint a döntés már megszületett a magyarországi helyszínről, ám a hivatalos bejelentés még várat magára. Az autógyártó képviselői a Reuters hírügynökség megkeresésére csupán annyit árultak el, hogy ezt év végéig megteszik – viszont a rövid időszak is azt jelzi, hogy a döntés már megszületett.

A BYD egy 1995 februárjában alapított kínai cég, ami kezdetben akkumulátorok gyártásával foglalkozott telefonokhoz, majd egy évvel később már lítium-ion akkumulátorokat gyártott. 2003-ban megalapították a BYD Auto nevű leányvállalatot, és azóta a világ egyik legnagyobb elektromosautó-gyártójává váltak. Viszont valójában egy ipari konglomerátumról van szó, amely számos más szegmensben is tevékenykedik, az elektromos akkumulátorok terén például a második legnagyobb szereplő, továbbá a mobiltelefonok piacán is a globális élvonalban van – számolt be a Portfolio.hu portál. Nagy előnynek számít, hogy saját akkumulátorokat, alkatrészeket és chipeket gyárt. 2023 harmadik negyedévében 431 603 elektromos autót adtak el (ami 23 százalékos növekedés az azt megelőző negyedévhez képest); még soha nem voltak ilyen közel a globális éllovas Teslához, amely ugyanabban az időszakban 435 059 e-autót értékesített.

A román gazdasági portál kiemeli: Magyarország földrajzi elhelyezkedésének, fejlett autópálya- és vasúti hálózatának, az állami támogatásoknak köszönhetően vonzó a nagy autóipari szereplők számára, és nem utolsó sorban a szakképzett munkaerő miatt, amelyet az Economica szerint a szomszédos országokból, Szerbiából és Romániából is „átcsalnak”. Megemlítik a már működő autógyárakat Szentgotthárdon, Győrben, Kecskeméten, Esztergomban, Komáromban, illetve a BMW épülő debreceni üzemét is.

A román portál által közölt adatok szerint Magyarországon tavaly összesen 453 350 járművet gyártottak (amelyből 799 busz), míg a négy romániai üzemben – Mioveni (Dacia-Renault), Craiova (Ford), Nagybánya (ATP) és Ciorogârla (BMC) – összesen csaknem 510 ezret. „A magyarországi bővülés ismeretében Románia gyártási előnye, amely már most minimális, nem tartható sokáig, ha a kormánynak nem sikerül újabb befektetőt idecsalogatnia. Bár erről több mint tíz éve beszélnek, egyetlen új befektetés sem valósult meg az autógyártás terén.

Még súlyosabb, hogy miközben Románia sorra szalasztja el a jövő ágazatát, az elektromos autók akkumulátorait érintő beruházásokat, a szomszédos Magyarországnak sikerül központi szerephez jutnia ebben a fontos ipari szektorban”

– állapítja meg az Economica.net portál.

Amely felidézi a közelmúlt több milliárd eurós magyarországi akkumulátorgyártási beruházásait, és közli egy korábbi nemzetközi elemzés adatait is, miszerint 2030-ban a legnagyobb gyártót, Németországot (484 gigawattóra) Magyarország fogja követni (207 GwH), megelőzve Franciaországot (125 GwH), Lengyelországot (120 GwH) és Svédországot (110 GwH).

Pedig Romániától sem idegen az autóipar, olyannyira, hogy a bruttó hazai termék (GDP) több mint negyedét biztosítja.

A két nagy gyártó, a Dacia és a Ford, illetve kisebb vállalatok mellett mintegy félezer alkatrészgyártó van jelen. Bár utóbbi ágazatban folyamatosak az új beruházások, és a már meglévő piaci szereplők is fejlesztenek, új nagy gépkocsigyártó régóta nem jelent meg Romániában. Ugyanakkor Nagyvárad is „lekanyarít” magának a Debrecent óriásbefektetésekkel elhalmozó autóipari rajongásból. Amint arról beszámoltunk, számos érv szól amellett, hogy a nemzetközi autóipar által „lerohant” Debrecen helyett Váradon létesít új üzemet 650 millió eurós befektetéssel a Nokian Tyres – közölte a finn gumiabroncsgyártó első embere. Bár a partiumi város mellett felhozott indokok zöme igazából ugyanúgy érvényes lenne a cívisvárosra is, Várad számára rendkívül hízelgő, hogy szintén képes megteremteni a hasonló ipari befektetésekhez elengedhetetlen körülményeket. A debreceni gigaberuházásokhoz közeli földrajzi elhelyezkedésének köszönhetően közvetett haszonra és talán további nagybefektetőkre is számíthat.

Visszatérve a BYD valószínű magyarországi beruházására, a gyárlétesítésről szóló hírek azok után kaptak erőre, hogy Orbán Viktor októberi kínai útja során az ázsiai óriásvállalat első emberével is tárgyalt. Az autógyárban a magyar kormányfőnek tájékoztatást adtak a vállalat felépítéséről, magyarországi tevékenységéről – a komáromi autóbuszgyár és a fóti akkumulátor-összeszerelő üzem működéséről –, majd bemutatták a BYD által készített legmodernebb elektromos autómodelleket. Ezt megelőzően az autógyártó – a kelet-közép-európai régióban elsőként – megkezdte Magyarországon tisztán elektromos járművei értékesítését. A budapesti kormány egyelőre nem kívánt reagálni a BYD-gyár létesítéséről szóló hírekre, mint ahogy a szegedi városháza sem. Merthogy az anyaországi sajtó szerint utóbbi városban, egy ritkaságszámba menő, 300 hektáros összefüggő területen „nagyon készülnek valamire”.

A hírek szerint ebben a kérdésben jó az együttműködés a kormány és az ellenzéki Botka László polgármester között, hiszen mindenki tudja, mekkora fejlődést eredményezhet a mintegy 5 milliárd eurósra becsült beruházás Szegeden. Amely csupán valamivel több, mint 50 kilométerre fekszik a nagylaki magyar–román határátkelőtől, és 100 kilométerre Aradtól.

Az óriásberuházás egyébként annak ellenére megvalósulhat, hogy az Európai Unió köztudottan korlátozásokat kíván bevezetni a kínai gyártású autókkal szemben, arra hivatkozva, hogy az ipar ázsiai képviselői jelentős állami támogatásban részesülnek hazájukban, ezért – egy „tisztességtelen versenyhelyzet” haszonélvezőiként – európai vetélytársaiknál jóval olcsóbban tudják kínálni termékeiket. Amelyek amúgy immár szinte minden európai igénynek megfelelnek, a törésteszteken is jól teljesítenek.

 

Fotó: Facebook/BYD Magyarország
Forrás: kronikaonline.ro/

közösség

további frisss

lap tetejére