Úgy tűnik, hogy az a közel negyvenezer plug-in hibrid tulajdonos, akinek még jutott zöld rendszám, egy időre megnyugodhat. 2026. novemberéig kell - saját kezdeményezésre - leadniuk a meglévő zöld rendszámot és fehér hátterűt igényelni helyette. A procedúra kezdeményezése és a költségek viselése az autósok feladata lesz - olvasható a Totalcar oldalán.
Azt mindenki sejtheti, hogy – a kedvezmények miatt – az érintettek többsége az utolsó napra időzíti majd a cserét, senki sem mond le szívesen az ingyenes parkolás vagy éppen az adókedvezmények nyújtotta előnyökről.
Valóban maradnak előnyök?
Budapesten és néhány megyeszékhelyen még él a zöld rendszámra vonatkozó ingyenes parkolási kedvezmény, önmagában már emiatt is érdemes lehet zöld rendszámos autóval közlekedni. Nyilván ez sem tart örökké, de amíg létezik, sokat nyom a latba.
Az adó- és illetékkedvezmények esetében viszont más a helyzet.
A jogszabályok ezeket a kedvezményeket konkrét környezetvédelmi kategóriákhoz (5E; 5P; 5N) köti, a módosítással pedig szeptembertől erősen leszűkülhet azon járművek köre, amelyek jogosultak ezen előnyökre. Továbbra is az ún. "környezetkímélő gépkocsik" lesznek jogosultak a zöld rendszámra és az ahhoz kapcsolódó kedvezményekre, viszont a jogszabálymódosítás már csak a tisztán elektromos járműveket (5E) tekinti ilyennek.
Vagyis egy Tesla Model S az 5E kategóriába tartozik, egy plug-in Prius (a legújabbat leszámítva) az 5P besorolást kapja, egy hatótávnövelő benzinmotorral kiegészített BMW i3 pedig az 5N kategóriába esik. Utóbbi kettő szeptembertől nem kaphat friss zöld rendszámot, a régit pedig le kell cserélni hagyományosra 2026 novemberéig.
Lesznek járulékos veszetségek is?
Mivel ezek a korábban környezetkímélőnek kategorizált autók (5P és 5N kategória) kiesnek a környezetbarát pixisből, lehet, hogy az ahhoz kapcsolódó adó- és illetékkedvezményekről is le kell mondania annak, aki a jövőben ilyen autót vesz. Ezek az autók eddig mentességet élveztek a gépjárműadó, cégautó adó, a vagyonszerzési illeték és a regisztrációs adó alól. Ennek viszont nagy valószínűséggel vége lehet.
A gépjárműadóról szóló törtvényt eddig nem módosította a jogalkotó, de ha megteszi és hozzáigazítja az augusztus elsejei pontosításhoz, akkor a kedvezményeknek is vége.
- Gépjárműadó A vonatkozó jogszabály szerint a környezetkímélő gépkocsik mentesülnek ettől a köztehertől. Szeptemberől viszont a konnektoros hibridek jogilag már nem minősülnek környezetkímélő gépkocsinak, így az adót is meg kell utánuk fizetni 2025. január elsejétől. Ehhez persze módosítani kell az adótörvényt, de senki se tegyen nagy téteket arra, hogy ez elmarad.
- Cégautóadó Itt is hasonló a helyzet, jelenleg mentességet élveznek a környezetkímélő gépkocsik. A gépjárműadó-törvény várható módosításával viszont ez a kedvezmény is megszűnhet a közeljövőben. Fontos tudni, hogy cégautóadó fizetésére magányszemélyek nem kötelesek, magánszemélyek tulajdonában lévő plug-in hibrid autók esetén ezután sem kell ilyen jogcímen adót fizetni.
- Vagyonátruházási illeték: A mentesség itt is a környezetkímélő jelleghez kapcsolódik, a gépjárműadó-törvény várható módosítását követően az 5P és 5N kategóriába tartozó autók után is illetéket kell majd fizetni a kormányablakban az autók átírásakor.
- Regisztrációs adó: Jelenleg még minden környezetkímélő gépkocsi mentesül ezen teher alól, viszont a regisztrációs adóról szóló jogszabály arra a törvényre hivatkozik, amely szerint szeptember elsejétől az 5P és az 5N kategória már nem minősül környezetkímélőnek jogi értelemben. Magyarul itt is csak egy apró pontosítás kell a törvényszövegben, és lehet is regadót fizetni a plug-in hibridek honosítása előtt.
Hogy pontosan mi várható, csak sejteni lehet. Ördögűzés vagy csak adómaximalizálás? Csökkennek az adókedvezmények, vagy azok is megszűnnek teljesen? Kérdéseimmel megkerestem az illetékes minisztériumot.
Forrás: totalcar.hu