Önvezető mód és 344 km hatótáv: ez az új Tesla!

hvg.hu-tesla.com • 2016. április 01., péntek •
Az eddigi legjobb ár-érték arányú lett az új Tesla modell, melyről közép-európai idő szerint pénteken hajnalban végre lerántotta a leplet Elon Musk. A legújabb, ezúttal már széles tömegeknek kínált elektromos autót, a Tesla Model 3-at mutatjuk be.
Önvezető mód és 344 km hatótáv: ez az új Tesla!

A Tesla-vezér szerint a kocsiban öt felnőtt kényelmesen el fog férni, köszönhetően annak, hogy az első üléseket előrébb hozták. A cég azonban amellett, hogy kényelmesebbé tette az utasteret, a biztonságra is figyelt, Musk szerint ugyanis az eddigi összes törésteszten 5 csillagot kapott az autó. Apropó biztonság: a kocsi megkapja az önvezető funkcióhoz szükséges hardvert, hogy a sofőr válláról levegye a terhet.

Ahogy azt a Model S és a Model X kapcsán megszokhattuk, ezúttal is egy piszok gyors autót pakolt össze a Tesla. A végsebességről ugyan nem esett szó, az viszont biztos, hogy a gyorsulással nem lesz gond: a 0-100 km/h-s sprintet kevesebb mint 6 másodperc körül abszolválja majd a kocsi. A hatótávolság tekintetében kellemes meglepetést okozott Musk, a Model 3 ugyanis az eddig beharangozott 320 helyett 344 kilométert tud majd egy feltöltéssel megtenni. Nem sokkal többet, de azért mégis csak többet. És hogy ez miért fontos?

A Tesla-vezér ugyanis bejelentette, a jelenlegi több mint 7000 darabos Supercharger-hálózatát 2017 végéig megduplázza, vagyis nagyjából 15 ezer töltőoszlop várja majd a tulajdonosokat. Mindemellé azt ígéri, a jelenlegi 115 helyett 441 helyen lesznek ott a világban, vagyis ha a hálózat kiépítése Magyarországot is érinti, könnyen lehet, hogy megérkezik az első Tesla-kereskedés is.

Ez utóbbi már csak azért sem lenne meglepő, az autó ára ugyanis valóban 35 ezer dollár lett, ami átszámítva körülbelül 10 millió forintnak felel meg. Ennyiért már jóval többeknek érheti meg Teslát venni. Hogy mennyire, az a bemutató végén derült ki: az elmúlt 24 órában ugyanis 158 ezer megrendelés érkezett az autóra.

Miért fontos igazán a Teslának a Model 3?

Az úgynevezett belépő luxusmodell, amelyre az egyik legjobb példa az Audi A4 – amelyet maga Elon Musk is emlegetni szokott párhuzamként a Model 3-ra – vagy a BMW 3-sorozat, azok a volumenükben meghatározó modellek, amelyeken egy prémiumgyártó igazán keres. Ehhez persze komoly eladások szükségesek, mint például a BMW 3-as sorozat esetében, ez a három legnagyobb piacion (Európa, USA, Kína) a tavalyi évben több mint 380 ezer eladott autót jelentett.

A Tesla, ezen számok töredékével is elégedett lehetne rövid távon, ugyanakkor a Model 3 elvileg arra hivatott, hogy nyereségessé tegye a Teslát. A kaliforniai cég terveiben az szerepel, hogy 2020-ra elérik az 500 ezres éves kibocsátási darabszámot, amelytől jelenleg igencsak messze vannak, ha a tavalyi 50 580 darabszámos globális eladásaikat nézzük.

Mindez a növekedési terv önmagában is elég teher, érdemes a Tesla pénzügyi mutatóira is vetni egy pillantást. A gyártó a tavalyi utolsó negyedévében 114 millió dolláros veszteséget könyvelt el, vagyis részvényenként 87 centet, miközben az éves vesztesége elérte a 320 millió dollárt. Persze magyarázatként ott szerepel a cég óriási beruházásának az épülő Gigafactory-nak a finanszírozása. A Nevadában épülő új létesítményben lítium-ion akkumulátorokat fognak gyártani nem csak a tervezett évi 500 ezer autó számára, hanem más háztartási és egyéb akkumulátorokat használó rendszerek számára is. Ráadásul állítólag a gyár a működtetéséhez alapvetően 100 százalékban megújuló energiaforrást használ majd.

A beruházás összértéke, ötmilliárd dollár. Mindenesetre a számokat tekintve még elég messze vagyunk attól, hogy tíz év múlva minden negyedik legyártott autó elektromos legyen. A tavalyi évben világszinten összesen 549 ezer tisztán elektromos vagy plug-in hibrid (konnektorról tölthető, de belsőégésű egységgel is rendelkező) autót értékesítettek. Megjegyzendő, hogy ugyanezen idő alatt, összesen 88,6 millió új autót helyeznek forgalomba a világon.

közösség

további frisss

lap tetejére