Az elmúlt évtizedekben két-három ezer dolláros tonnánkénti áron elérhető kakaó ára nemrég a tízezer dollárt is meghaladta, és most ugyan lecsökkent a nyolcezer dollár körüli szintre, de ez is négyszerese az elmúlt évtizedek árainak – mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetsége elnöke. A boltokban ugyan még nincs szezon, de a gyártóknál igen, mert sok helyen már elkezdték a karácsonyi szaloncukrok előállítását, mégpedig a horrorisztikus mértékben megdrágult alapanyagból, így a boltokban sem lesz elkerülhető az áremelkedés.
Más alapanyagoknál is tapasztaltak már hasonló abnormalitást, általában akkor, amikor annak valamilyen fundamentális oka van – jegyezte meg előadásában Bukta Gábor, a Concorde Csoport elemzési üzletágvezetője. A Covid alatt például előfordult a negatív olajár is, miután a megbénult közlekedés miatt megugrott a kínálat, majd az orosz–ukrán háború kitörésekor – tartva a kínálatkieséstől – a nagy magasságokba került az olaj ára.
Volt már drága a csoki
A kakaónál sem ez az első eset, az 1970-es években is akadt egy nagy áringadozás, de az elmúlt években stabilan 2500-3000 dollár volt a kakaóbab tonnánkénti ára, köszönhetően annak, hogy kiegyensúlyozott volt a kereslet és kínálat. Az árakat a tényleges vásárlók mellett a kakaónál is a spekulánsok alakítják, akik a fundamentális változásokra tesznek tétet, miközben az árváltozáson nyerészkednek.
A kínálati oldalon ugyanakkor már a globális kakaótermesztés földrajzi megoszlása rejt kockázatokat, hiszen a fő kakaószállítók – Elefántcsontpart, Ghána, Kamerun és Nigéria – termelésére az időjárási viszonyok rendkívül negatívan hatnak. Az első két ország például az előrejelzések szerint idén 60 százalékkal kevesebb terméssel számolhat, ami még inkább felhajtja az árakat. Feljövőben van a termelésben Equador és Indonézia, melyek enyhíthetnek a globális problémákon – tette hozzá.
A készletekről az USA ad pontos tájékoztatást, amelyből kiderül, hogy
jelenleg 3,2 millió zsák a teljes készletállományuk, mely 2022 eleje óta folyamatosan csökken.
Eközben pedig a globális kereslet növekszik, mivel a feltörekvő országokban emelkedik a fogyasztás. Az árak magasan tartására utal, hogy a Nemzetközi Kakaó Szövetség (ICCO) a februári előrejelzéséhez képest még nagyobb, 439 ezer tonnás hiánnyal számol.
A nagy gyártók határidős ügyletekkel védekeznek, így ott nem egyből jelenik meg a teljes áremelkedés, és a határidős árakban már látszanak biztató jelek: 2026 májusára például már 5500 dollár körüli áron be lehetett biztosítani a vásárlást.
A kakaópiacot ért sokkon ugyanakkor már túl vannak, és ha az afrikai termőkörzet időjárásáról jó hírek jönnek, a kakaóárak csökkenésére lehet számítani
– mutatott rá. Az elemző úgy véli, a bolti árakat nem csak a kakaó ára befolyásolja, szerinte egy duplázódó kakaóár 10 százalékos áremelést indukál a polcokon.
Ennél drasztikusabb drágulásra számít ugyanakkor Takács István, a Szerencsi Bonbon Kft. ügyvezetője. Mint fogalmazott, korszakváltás előtt áll az édességipar, de az átmenet egyelőre lágy, a felhalmozódott készletek miatt. A készletekből viszont hamarosan kifogynak és nem lesz elkerülhető az áremelés.
Kevesebbet visznek el az ünnepek
Közben pedig csökken a fogyasztás, az idei első öt hónapban 6-7 százalékkal, mostanra pedig – a zöldségek és a gyümölcsök megjelenése miatt – 10 százalék körüli mértékben. Mint mondta, az ünnepi fogyasztás is jóval alacsonyabb lett, ami annak is a következménye, hogy az emberek kevesebbet járnak locsolkodni, illetve hogy karácsonykor nem díszítik szaloncukorral a fákat, inkább tálban kínálják, és általában kevesebbet.
Emlékeztetett arra, hogy
a korábbi válságos időkben is voltak olcsóbb, például bevonómasszából készült termékek, amelyekkel a magasabb minőségű csokoládékat helyettesítették. Erre lehet számítani most is, de a csokoládénak is meglesz a piaca, csak kevesebb fogy – és drágábban.
Németországban már húsz kiskereskedelmi láncban forgalmaznak a kakaó helyett napraforgómag felhasználásával készült „csokoládét” – emelte ki előadásában Katrin Förster, a Planet A Food GmbH üzletfejlesztési vezetője. A terméket kiegészítőnek szánják, ami elérhető, és a főleg a fiatalok körében népszerűsítik azzal, hogy közel van a fogyasztóhoz, nem kell akkora távolságra szállítani, mint a kakaót, így kisebb a karbonlábnyoma is.
Forrás: vg.hu