Mentős szóvivő: Nem életszerű, hogy egy mentőautó beverekedi magát a biciklisávos oszlopok közé

mandiner.hu • 2023. augusztus 11., péntek •
Karácsony Gergely kabinetfőnöke, Balogh Samu colstokkal a kezében méregette, hogy jó ötlet volt a zöld pollerek felállítása.
Mentős szóvivő: Nem életszerű, hogy egy mentőautó beverekedi magát a biciklisávos oszlopok közé

Egyre szürreálisabb fordulatokat kezd venni a fővárosi önkormányzat és az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) közötti vita, amely a biciklisávokat védő zöld oszlopok kialakulása miatt kezdődött. Az OMSZ a Facebook-oldalán azt írta, bár ők is támogatják a biztonságos kerékpározást a fővárosban, 

szerintük az újonnan kialakított biciklisávok nagyban megnehezítik a mentőautók haladását,

a buszsávokból kialakított kerékpárutak ahhoz keskenyek, hogy a mentőautó biztonságosan elférjen. Az oszlopok ráadásul még a parkolást is megnehezíthetik egy-egy helyszínen - írja a mandiner.hu.

Balogh colostokot vett a kezébe

Nem maradt adós a válasszal Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke. 

Szerinte ezeket a sávokat parkoló autók foglalták el gyakorlatilag állandóan, 

úgy látszik, az OMSZ kommunikációsát ez korábban nem zavarta, Budapest első védett kerékpársávjai most viszont igen – reagált a Facebook-oldalán. Majd azzal folytatta, „csak remélni tudjuk, hogy a mentőket senki nem akarja majd belerángatni a kampányba. Még akkor sem, ha Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője korábban Tarlós István mellett kampányolt” – fogalmazott.

Balogh Samu az Index munkatársainak jelenlétében az Üllői úton, a Klinikák metrómegállónál személyesen mérte le egy colostokkal, hogy befér-e a cölöpök mögé egy mentőautó. S megállapította, hogy igen, mert a két karó közti távolság 350 cm, a pollereket telepítő Budapest Közút a többi szakaszon is 3-4 méter közötti sűrűséget tartott, a bringaút a járdapadkától a zöld oszlopig 240-270 cm széles, egy mentőautó pedig nagyjából kétméteres. S megállapította, hogy 

a pollerek között be tud hajtani, a bicikliúton pedig ha szűken is, de elfér. 

Kijelentette, nem bánja a városvezetés, hogy részleges forgalomcsökkentő hatásuk is van a kijelöléseknek és a pollereknek, és emlékeztetett: épp Tarlós István időszakában terjesztették elő azt a Budapesti Mobilitási Tervet, amelyben szerepel: 10 százalékra kell növelni a főváros közlekedésében a kerékpározás arányát. Ez szerinte elképzelhetetlen lenne, ha a főbb útvonalakon nem lehetne bringázni. 

Ezer vonulás egy nap alatt

Megkérdeztük Győrfi Pált Balogh Samu akciójáról. Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője azt mondta, 

szeretné a sajtón keresztüli üzengetést befejezni, 

és átalakítani egy konstruktív, szakmai egyeztetéssé. Ennek érdekében folynak előkészületek – közölte –, a Budapest Közút képviselőit és a mentőszolgálat rutinos mentőgépkocsi-vezetőit készülnek egy asztalhoz leültetni. Győrfi reménykedik abban, hogy az érveiket meghallgatják, s ha kell, készek együtt kimenni a helyszínekre is. Ezer vonulásuk van 24 óra alatt a fővárosban, ők tehát mindennap sokszor elhaladnak az ominózus utakon, az Üllői és a Váci úton, így tisztában vannak a helyzettel.

Éppen ezért a colstokos méregetést nem kívánja kommentálni. „Vagy mi nem mondtuk el érthetően, vagy Balogh Samu kabinetfőnök nem értette meg, hogy nem az a kérdés, hogy valahogy be lehet-e illeszteni egy mentőautót a cölöpök és a járda közé, hanem az, hogy a kieső forgalmi sáv okoz-e nehézségeket a járművek gyors és folyamatos közlekedésében” – fogalmazott. Márpedig az elmúlt napokban kiderült, hogy okoz és szeptembertől még komolyabb problémák várhatók – folytatta. Győrfi Pál szerint ugyanis egy mentőautó nehezen tud bemenni az oszlopok közé, az pedig 

nem életszerű, hogy y-fordulóval, különböző manőverekkel verekedje be oda magát,

s utána folyamatosan, viszonylag nagy sebességgel haladjon ott. 

„A másik gond, hogy a cölöpök miatt a többi kocsi sem tud lehúzódni, amikor a szirénázó mentőautó feltűnik, pedig ez nagyon fontos a mentő haladása szempontjából” – közölte. Ha valaki a forgalom dinamikájára gondol, nem nehéz belátnia, hogy 

a megkülönböztető jelzést használó járműnek az a jó, ha minél gyorsabban és minél folyamatosabban tud haladni. 

Ennek érdekében tudták használni a szélső sávot, és tudott oda szükség esetén lehúzódni a közlekedés többi résztvevője. Ezt nehezíti meg nagy mértékben ez a forgalomszervezési megoldás – érvelt a szóvivő.

„De meggyőződésem, hogy egyik fél sem a konfliktusok kiéleződésében érdekelt, mi a betegek érdekeit vesszük elsősorban figyelembe, s remélem, a megbeszélések eredményeként megnyugtató megoldás születik” – zárta a beszélgetést Győrfi Pál.

Nyitókép: Facebook/Országos Mentőszolgálat

közösség

további frisss

lap tetejére