Magyarország is részt vesz az EU élelmiszerbiztonsági kampányában

• 2024. június 06., csütörtök •
A Nébih támogatásával Magyarország is részt vesz az EU Safe2Eat élelmiszerbiztonsági kampányában. Magyarország mellett még tizenhét ország vesz részt a kampányban, mely növelni szeretné a fogyasztói tudatosságot.
Magyarország is részt vesz az EU élelmiszerbiztonsági kampányában

Az élelmiszerek ára és íze mellett a biztonság a harmadik fő tényező, amit vásárláskor mérlegelnek a fogyasztók. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) a fogyasztói tudatosság növelése érdekében Safe2Eat néven 18 országban indít átfogó kampányt, melybe Magyarország a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakmai támogatásával kapcsolódik be - írja a Világgazdaság.

Becslések szerint percenként 44 – vagyis Európában éves szinten 23 millió – ember érintett élelmiszer-eredetű megbetegedésben, amelyek közül átlagosan mintegy 4700 eset bizonyul végzetesnek. A szakemberek szerint 

a megbetegedések jelentős hányada a háztartások helytelen élelmiszerkezelési gyakorlataira vezethető vissza. 

Mindez megelőzhető lenne, ugyanakkor mivel az otthoni élelmiszer-kezelés jogszabályokkal nem befolyásolható, ezért a fogyasztói tudatosság kialakulását segítő szemléletformálás lenne célravezető. Mindez hangsúlyosan megjelenik az EU 18 országában induló Safe2Eat kampányban, amellyel az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) az európai lakosság élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos tudatosságát szeretné előmozdítani. 

Az EFSA 2023-as kutatása szerint 

az európaiak mintegy 70 százaléka érdeklődik az élelmiszerbiztonság iránt. 

Ugyanakkor körülbelül 60 százalékuk túlságosan szakmainak és nehezen érthetőnek találja az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos információkat. Épp ezért az új kampány egyértelműen, pontosan és érthetően szeretné közvetíteni az élelmiszerek mögött álló tudományt. Legfőbb célja az, hogy a fogyasztók a mindennapi választásaik során a biztonságot és az egészséget szem előtt tartva, minél átgondoltabb döntéseket tudjanak hozni az élelmiszer-fogyasztásuk kapcsán. A kampány fontos témái közé tartoznak

  • az élelmiszer-eredetű megbetegedések,
  • a megfelelő élelmiszer-kezelési technikák,
  • az élelmiszerjelölés olvasásának fontossága,
  • vagy az élelmiszerhulladék-csökkentési gyakorlatok előmozdítása.

A kiegyensúlyozott táplálkozás és az étrend-kiegészítők biztonságossága mellett azt is hangsúlyozzák, hogy mindig fontos tisztában lenni az élelmiszereken feltüntetett, egészségre vonatkozó állítások tudományos hátterével. Hasznos, ha a fogyasztók ismerik az élelmiszer-adalékanyagokat, az új élelmiszerek biztonságosságát, valamint az élelmiszer-allergének jelenlétét is.

Az európai fogyasztók az ár, az íz, a fenntarthatóság vagy az élelmiszer eredete alapján nap mint nap döntenek arról, hogy mit vásárolnak és mit esznek.

„A #Safe2EatEU kampány segíti a fogyasztókat, hogy magabiztosan hozhassák meg az élelmiszerekkel kapcsolatos döntéseiket; ehhez pedig az szükséges, hogy értsék a kapcsolatot az élelmiszerbiztonság tudománya és az asztalra kerülő ételek között” – mondta Bernhard Url, az EFSA ügyvezető igazgatója.

A világnak, benne még a kifejezetten jó helyzetű Európának is fel kell készülnie az élelmiszer-ellátás akadályaira. A klímaváltozás és a nemzetközi konfliktusok, de még egy szabad szemmel láthatatlan vírus is komoly gondot okoznak. Az események többsége még elszigetelt egymástól, de ahogyan nő a számuk és a jelenségek területi kiterjedése, azok annál inkább összeérnek, együttesen pedig megsokszorozódhatnak az emberiség élelmezésére gyakorolt hatásaik.

Fotó: Northfoto
Forrás: vg.hu

TOP

közösség

további frisss

lap tetejére