Vonatút előtt a vasútállomásra, buliból haza, hirtelen jött zivatar elől a frizuránkat féltve - így vagy úgy, de időnként taxiba ülünk. Most a Fő tér és az Éhen Gyula tér közötti utat 1550 forintért tehetjük meg, az Oladi lakótelepről szintén a vasútállomásig 1750 forint a viteldíj összege, de a napokban újraírják a tarifatáblázatot: előbbi ezentúl 1750-be, utóbbi 2000 forintba kerül majd.
- A mi taxistársaságunk eddig tartani tudta az árait, és nem is tervezzük, hogy a budapestihez hasonló áremelést hajtunk végre. Nálunk ezen a héten történik egy, a budapesti 35 százalékoshoz képest talán jelentéktelennek mondható, 12 százalékos díjemelés
- mondta a Frisss.hu-nak Machinek Zsolt. Megtudtuk: a növekedés átlagosan értendő, az eddigi fix összegű utakért biztosan 12 százalékkal többet kell tehát fizetni ezután.
A fővárosban most harmadával drágult a taxizás, és a fuvarozók azt mondják, még ennél is magasabb ár lenne indokolt. Úgy érvelnek, hogy önmagában az inflációt nézve is nagyobbat kellett volna emelniük, de már a pandémia alatt is elmaradt egy esedékes díjemelés. Nos, hogy ennél nagyobb díjnövekedést elbírt volna-e a budapesti taxizás, nem tudjuk, de egy vidéki megyeszékhely más kategória.
- Mi más stratégiát követünk. Először úgy terveztük, hogy az üzemanyagárstop kivezetésével együtt emelünk majd árat, de a rendelkezést július 1-jéig meghosszabbították, így átgondoltuk a dolgot. A benzináron kívül sok más költségünk növekedett az elmúlt időszakban, drasztikusan drágultak az autóalkatrészek, a szervizdíjak, magasabb az új és a régi autók ára, és ezenkívül a taxisok hétköznapi megélhetési kiadásai is növekedtek.
Ezért úgy döntöttünk, hogy most egy kisebb mértékű, 12 százalékos díjemelést hajtunk végre, úgy gondolom, ez nem terheli meg túlságosan az utasok pénztárcáját. Ha majd kivezetik az üzemanyagárstopot, és megnő a benzin - és ezzel együtt sok minden más - ára, akkor újra napirendre kerül a kérdés, és ismét felülvizsgáljuk az árainkat - fogalmazott a szombathelyi taxistársaság vezetője.
Jelenleg 46 fővel dolgozik a vasi megyeszékhelyen az általunk megkérdezett taxistársaság, és ezzel a legnagyobb ilyen típusú szolgáltatók Szombathelyen. Miközben Budapesten több ezer taxi hiányzik a rendszerből, ami az igényeket illeti, addig itt nincs ekkora baj. - A mi társaságunknál stagnál a létszám, igyekszünk új kollégákat felvenni, de látni kell, hogy drasztikusan megnőtt a városi forgalom, és ezért délután 3 és 6 óra között tényleg nehezebb taxihoz jutni. Ezekben az idősávokban a mostaninál is több autót kívánna meg a kereslet, más időszakokban viszont nem. Hétvégén éjszakánként szintén megnő a várakozási idő, mert roham van - avatott be Machinek Zsolt. Hozzátette, hogy talán több fuvart csinának ma, mint régen, de stresszesebb lett ez a tevékenység, nagyobb a forgalom, több a baleset, és a költségeik is magasabbak, mint korábban.
Kiderült, hogy a taxizásnak jót tett a fix árak bevezetése, kiszámíthatóbb az ár, nagyobb a bizalom a fuvarozók irányába. Az autókat ma már applikáción keresztül is hívni lehet, és aki használja, szereti, meg van vele elégedve. Ami pedig a borravalót illeti: az 1750-re sok utas odaadta eddig a 2000 forintot, a mostani áremelés után változhat a helyzet. Majd az idő eldönti, hogy a 2000 forintos fuvardíjat megtoldjuk-e egy 200-assal, vagy sem, ám ha valakinek például azzal kapcsolatban volt eddig kétsége, hogy kártyás fizetés esetén a sofőré marad-e a borravaló, a társaság vezetője elmondta: természetesen igen. A lehetőség továbbra is adott, a többi az utasok pénztárcáján és szándékán múlik.