Két család is gyászolja a motorost, aki az ütközés után több métert repült

• 2024. augusztus 27., kedd •
A szakértő szerint nem mindig elég a rutin, hogy egy baleset elkerüljünk.
Két család is gyászolja a motorost, aki az ütközés után több métert repült

Két család is gyászolja azt a motorost, aki augusztus 24-én egy személyautóval ütközött és életét vesztette – olvasható a Magyar Nemzeten. A lap szerint az 52 éves mátraballai áldozatot sokan ismerték, a motoros közösség szerint Sz. Róbert gyakorlott és jó vezető volt, hosszú évtizedek óta motorozott. 

Az Egerbakta és Sirok között történt baleset részleteiről egyelőre keveset lehet tudni, az elsődleges információk szerint a motoros egy kanyarban sodródott át a szembejövő sávba, ahol egy autóval ütközött. A motoros több métert repült a karambolt követően, mielőtt a betonra csapódott. Noha a mentősök gyorsan a helyszínre értek, már nem lehetett megmenteni a férfi életét, és a helyszínen meghalt. 

Ott harcoltak az életéért. De a férfi nagyon vérzett, borzalmas látvány volt, beleégett az agyamba. Reménykedtem, hogy sikerül megmenteni, de annak alapján, amit láttunk, éreztük, hogy sajnos erre nincsen sok esély

 – mondta az eset egyik szemtanúja a lapnak. Az ismerősök szerint a férfi rosszul lett, vagy éppen egy autóst próbált kikerülni, ezért keveredett át a szemközti sávba a halálos kanyarban. 

– Egy nagyon jó ember ment el, nem is tudok mit mondani. De az biztos, hogy ebben a balesetben két család is tönkrement: Robié, és azé, aki az autót vezette – mondta a férfi gyászoló ismerőse. 

Nem mindig elég a rutin

– A megfelelő fékezés, vészfékezés, kikerülés, szűk helyeken való manőverezés, kanyarodás és a motorkerékpár kezelése életmentőek lehetnek a mindennapi közlekedés során – sorolta korábban a Magyar Nemzetnek Szabó Henrik, a HUMDA (Magyar Mobilitásfejlesztési Ügynökség Zrt.) szakértője, motorkerékpár-vezetéstechnikai instruktor, aki szerint a legtöbb motoros tragédia elkerülhető lenne, ha a motorosok nemcsak a járműveiket készítik fel a szezonra, hanem a tudásukat is. 

A szakember szerint minden motorosnak érdemes lenne elvégeznie egy vezetéstechnikai tréninget, mert sokszor nem elég a rutin, hogy egy balesetet elkerüljünk. 

– A közlekedési szabályok megszegése mellett sok olyan tipikusnak mondható baleseti szituáció van, amelyeket felismerve számos szerencsétlenség elkerülhető lenne. A vezetéstechnikai tréningeken ezeket az életmentő gyakorlati készségeket tanítjuk meg a sofőröknek – emelte ki, hozzátéve, hogy Sajnos vannak olyan motorosiskolák, ahol azt oktatják, hogy az első féket inkább ne használják, ugyanis a motornak van egy specialitása, hogy fékezésnél a súlyának a 70-80 százaléka az első kerékre összpontosul, így amikor a tanuló vezető véletlenül rámarkol az első fékre, könnyen felborulhat. A motorostársadalomban ezért van egy olyan beidegződés, hogy az első féket nem igazán használják, nehogy fejre álljanak. Mi viszont ennek elébe megyünk, mert azt valljuk, hogy a motorkerékpáron a műszaki jellegéből adódóan az első fék az, ami igazán lassítja a motort.

Szabó Henrik arra is felhívta a figyelmet, hogy az egyik leggyakoribb halállal végződő eset, amikor az álló vagy nagyon lassan haladó kocsisort előz a motoros, és egy kis utcából kifordulnak elé. 

– Ezek a helyzetek sosem végződnek szerencsésen. Ez viszont már nem vezetéstechnika kérdése, hanem a veszélyhelyzet felmérése. Nyugat-Európában már gondolkodnak azon, hogy a sofőröket az alapok mellett arra is megtanítsák, hogy felmérjék és elkerüljék ezeket a veszélyhelyzeteket. Ha nem megyünk bele egy olyan szituációba, amelyből statisztikailag bizonyíthatóan sok baleset van, jó eséllyel javítunk a statisztikán és eggyel több gyertya kerülhet a szülinapi tortánkra is – javasolta az instruktor. 

Forrás: magyarnemzet.hu
Fotó: Szatló Gábor

közösség

további frisss

lap tetejére