Jelentős változás előtt áll a MÁV: 2000 kilométer pálya újul meg

• 2024. október 04., péntek •
Kiderült, hogy ezen program magyar forrásból és az Európai Beruházási Banktól várt hitelből valósulna meg.
Jelentős változás előtt áll a MÁV: 2000 kilométer pálya újul meg

„Újra a vasútra került a magyar közlekedéspolitika egyik fókusza, de ez kétarcú helyzet, mert egyszerre kihívás és lehetőség is” – közölte Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára a tárca vasútfejlesztési terveinek ismertetésekor – írja a Mandiner.

Mint a tárca illetékese a V-Híd Magyar Vasút konferencián kifejtette, részben indokoltan van a közlekedés politikai viták kereszttüzében, és kétségtelen, hogy hozzá kell nyúlni a területhez.

Ám sokan elfelejtkeznek arról, hogy gyorsforgalmi úthálózatunk viszont olyan ütemben fejlődött, hogy e téren elérte a legfejlettebb nyugati országok szintjét.

A hazai kötöttpályás és közúti fejlesztések közötti aszimmetria oka fő oka az, hogy a korábbi évtizedekben minden megyeszékhely saját gyorsforgalmi kapcsolatért lobbizott, a kormány pedig eleget tett ennek az elvárásnak. A kor szelleme azonban megváltozott elsősorban a környezetvédelmi megfontolások és az üzemanyag drágulása miatt.

Az új konszenzus a vasútfejlesztés mellett alakult ki.

Új együttműködésre van szükség az érintettek között, amihez az akarat megvan, a források mixe viszont nem megfelelő, elsősorban az uniós források visszatartása miatt. Csepreghy Nándor emlékeztetett: egy olyan ország nem szankcionálhatja a közútfejlesztést, amelynek GDP-ja erősen az autógyártáshoz kapcsolódik. Mindazonáltal most a vasútfejlesztésnek kell előtérbe kerülnie.

Érkezhet hitel az Európai Beruházási Banktól

Ezen program magyar forrásból és az Európai Beruházási Banktól várt hitelből valósulna meg. A kormány már beadta a banknak a hitelkérelmét, hónapokon belül döntés várható. A lap arról is beszámolt, hogy ez része lesz a teljes, 10 milliárd eurós, átfogó fejlesztésnek,

amelynek első szakaszában közel 2000 kilométer pálya újul meg, 119 kilométeren megszűnnek a lassújelek és korszerű forgalomirányítást vezetnek be.

Csepreghy Nándor hangsúlyozta: olyan pontokon lesz beavatkozás, amelyeknél az intézkedésektől multiplikátorhatás várható.

Az akciótervben megfogalmazott sürgősségi lépések főleg járműbeszerzéseket jelentenek: használt nyugati személykocsik vásárlásról van szó.

Már elindult a vasút megújulása

A Világgazdaság bemutatta, hogy a MÁV átszervezése során fel kell számolni a közlekedési párhuzamosságokat, és érvényt szerezni a szinergiáknak. 2025 januáról létrejön az egységes nemzeti közlekedési vállalat, amely pályavasúti, személyszállító, és személyszállító szolgáltató egységből áll. Tevékenységét a MÁV Zrt. fogja majd össze. Az új MÁV Személyszállító Zrt. létrejötte mellett azonban megmaradnak az eddigi márkanevek, azaz a MÁV, a Volán és a HÉV. Az integráció célja nem létszámcsökkentés, hanem a hatékonyságnövelés – szögezte le Csepreghy Nándor.

Forrás: mandiner.hu
A nyitókép illusztráció. Fotó: MTI/Varga György

közösség

további frisss

lap tetejére