Itt a bizonyíték: tényleg a kormány miatt olcsóbb az üzemanyag – az egész régió azt nézi, hogyan csökken a magyar benzin ára

• 2023. október 07., szombat •
Magyarországon jóval gyorsabb ütemű árcsökkenés figyelhető meg az üzemanyagoknál, mint a régiós országokban. Ebben biztosan szerepet játszott, hogy a kormányzat ultimátumot adott a piaci szereplőknek.
Itt a bizonyíték: tényleg a kormány miatt olcsóbb az üzemanyag – az egész régió azt nézi, hogyan csökken a magyar benzin ára

Az elmúlt egy hétben 30 forinttal csökkent a benzin literenkénti átlagára Magyarországon, ez pedig kiugró mérték és messze a legnagyobb áresés a régióban – ez derül ki a Világgazdaság gyűjtéséből.

Lapunk a szeptember 27. és október 4. közötti időszak ukrán, román, szerb, horvát, szlovén, osztrák és szlovák árváltozását vetette össze a magyarral. Ehhez adatforrásként a Holtankoljak és a Fuelo üzemanyagár-figyelő oldalak statisztikáit használtuk. A szeptember 27-i dátumot az indokolja, hogy Magyarországon aznap fordult meg az addigi trend, és indult csökkenésnek hosszú idő után a benzin ára. A vizsgálat végdátuma pedig azért október 4., mert a legutóbbi, péntektől élő árváltozás akkor vált ismertté - írja a Világgazdaság.

Hogyan változtak a benzinárak a régióban?

A Világgazdaság által elvégzett vizsgálat azt állapított meg, hogy szeptember 27-én a benzin literenkénti átlagos ára átszámítva

  • Ukrajnában 556 forint,
  • Romániában 576 forint,
  • Szerbiában 640 forint,
  • Horvátországban 636 forint,
  • Szlovéniában 612 forint,
  • Ausztriában 670 forint,
  • Szlovákiában 674 forint,
  • Magyarországon pedig 660 forint volt.

Ehhez képest október 4-én, tehát egy hét múlva átszámítva a következő benzinárakat hirdették meg a kutakon:

  • Ukrajnában 576 forint,
  • Romániában 562 forint,
  • Szerbiában 630 forint,
  • Horvátországban 636 forint,
  • Szlovéniában 613 forint,
  • Ausztriába 654 forint,
  • Szlovákiában 665 forint,
  • Magyarországon pedig 630 forint.

Magyarország csökkent a legnagyobb mértékben a benzin ára

Az adatok összevetéséből az alábbi rangsor állítható fel az egy hét leforgása alatt végbement árváltozásokról. A régióban messze a legnagyobb literenkénti benzinárcsökkenés

  1. Magyarországon történt, összesen 30 forinttal.
  2. Második helyen Ausztria zárt, 16 forintos áreséssel. Ez tehát alig a fele a magyarnak.
  3. A harmadikok a románok 14 forint mínusszal.
  4. Negyedik Szerbia 10 forintos engedménnyel.
  5. Ötödik Szlovákia 9 forinttal.
  6. Horvátországban stagnált az árazás.
  7. Szlovéniában már egy forinttal nőtt.
  8. Ukrajnában pedig tetemes, 20 forintos drágulás ment végbe.

Hogyan változott a dízel ára a régióban?

A dízel esetében teljesen más tényezők hatnak, mint a benzinnél. Erről részletesen itt írtunk. Ugyanakkor most látszik remény arra, hogy a nemzetközi helyzet enyhül, miután mégsem marad fenn az oroszországi exporttilalom a gázolajra. Mindenesetre az elmúlt héten a dízel literenkénti árazásában a régióban csak három országban zajlott le csökkenés:

  1.  Ausztriában 9 forinttal,
  2.  Szlovákiában 6 forinttal,
  3. Magyarországon pedig 1 forinttal.

Szerbiában 2, Romániában 4, Szlovéniában 5, Horvátországban 19, Ukrajnában 25 forinttal drágult a gázolaj literje hét nap alatt.

Miért Magyarországon csökken a legjobban az üzemanyag ára?

Az elmúlt napokban viszonylag élénk diskurzus alakult ki arról, vajon minek köszönhető a 180 fokos fordulat, és miért indult esésnek Magyarországon az üzemanyagár, különösen a benzin esetében. Nyilvánvaló, hogy a kutak árazását alapjában határozzák meg a nemzetközi mozgások, azonban azt is kár lenne vitatni, hogy a kereskedelmi árrés is tetemes, szakértői becslések szerint elérte a 130-140 forintot. A fenti vizsgálatból az is egyértelműen látszik, hogy Magyarországon jóval gyorsabb ütemű árcsökkenés figyelhető meg a régiós országokhoz képest. Vagyis ebből az következik, hogy önmagában piaci fejleményekkel nem magyarázható az árszint alakulása, hiszen ha csak ez befolyásolná a totemoszlopok számait, akkor a régiós áraknak körülbelül azonos mértékben kellene változniuk.

Egyetlen olyan körülmény van, amely más országokban nem következett be, csak itthon. Ez pedig, hogy szeptember 26-án a kormány asztalhoz ültette az üzemanyagpiac szereplőit, és jelezte, hogy a magyar árazás nem lehet a legmagasabb a régióban, hanem az átlaghoz kell közelítenie. Tudomásunk szerint a kormányzat álláspontja az volt, hogy elsődlegesen a benzinnél 30-40 forintos literenkénti túlárazás figyelhető meg a kutakon régiós összehasonlításban. Ennek kapcsán azt a kérést fogalmazta meg, hogy a társaságok tartsák kordában az árakat. Mint látjuk, ez megtörtént: a kormányzati ultimátum másnapján megindult az árcsökkentés, mostanra pedig a benzin 30 forinttal kevesebbe kerül. Vagyis az üzemanyagpiac meghatározó vállalatai eleget tettek a kormányzat kérésének, és vélhetően részben az árrésük terhére jobban mérsékelték az árakat, mint azt pusztán a piaci történések indokolták volna.

Forrás: vg.hu
Fotó: Karnok Csaba / Mediaworks

közösség

további frisss

lap tetejére