- Amit csak lehetett, én az iskolai erőszakról minden ismeretet összegyűjtöttem, és ezek alátámasztják, hogy az iskola falai közé bekerülő erőszak mindig valahonnan ered, a gyerek valahonnan viszi be magával. Sajnos a szeretet nélkül felnövő, bántó családi környezetben élő gyerekek olyan mintákat kapnak, amelyek miatt később egy másik gyereket tesznek áldozattá. Az erőszak erőszakot szül, a bántalmazott gyermek nagy eséllyel vagy bántalmazóvá, vagy pedig áldozattá válik. Egy biztos,
a bántalmazást mindenképpen fel kellene számolni, erre már számtalan kidolgozott módszer létezik
- mondta érdeklődésünkre a pszichológus professzor, akit sosem hagyott nyugodni a téma.
Úgy vélte, konkrét ötletet kell adnia pedagógusoknak, szülőknek ahhoz, hogy ne hatalmasodjon el az iskolákban az agresszió. - Ez belopódzik a legkisebb gyerekek közé is, észrevétlenül. Sajnos ma a kultúra maga is az agresszivitásnak kedvez.
A bántalmazott, tehetetlen gyerek nagy valószínűség szerint ugyanazt a mintát viszi tovább, és így terjed az erőszak.
A legfontosabb, hogy meg kell állítani, nem szabad a gyermekeinket védtelenül hagyni! - figyelmeztetett Bagdy Emőke.
Ki védi meg őket? - Hát a szülő!
Ha a gyerek otthon biztonságban van, ha a gyerek őszintén tud beszélni, el meri mondani, és nem azt kapja válaszul, hogy micsoda gyerek vagy te, üss vissza.
Tehát ha kap segítséget! Tartsuk észben: ha fél elmondani, hogy bántják, bizonyos esetekben öngyilkos is lehet egy gyerek! Lépten-nyomon találkozunk ilyen esetekkel - emlékeztetett. Mivel vértezzük fel a gyermekünket, ha kiderül, hogy bántották? - Mellé kell állni, mégpedig szervezeti szinten! - szögezte le a professzor. - Hogy mit jelent ez? A bántalmazás kiküszöbölésére irányuló pedagógiai módszertan középpontjában az iskolarendszer, az igazgató, a tanári testület áll. Össze kell fogni, kis védőcsoportokat kell alkotni, és nyilvánvalóvá kell tenni, hogy ez ebben az iskolában nem megengedett, és akinek tudomása van ilyenről, köteles jelenteni. Mindenki, rendszerszinten, hogy ne érje bántódás azt se, aki jelentette az esetet. Legjobb, ha a bántalmazott gyermek kísérővel érkezik reggelente, és kísérővel távozik egy ideig, megvan ennek a protokollja - részletezte lapunknak. Szerinte fontos, hogy a gyerek ne féljen iskolába menni. - Van az a fogalom, hogy "iskolafóbia", ezt akkor is érezheti egy gyerek, ha nem ő a bántalmazott, csupán szemtanúja az ilyen eseteknek. Hangsúlyozom, még ha "megjátssza" is a gyerek, hogy bántalmazzák, akkor is oda kell mellé állni, mert oka van annak, ha nem beszél őszintén. Ha a gyermekem búslakodik, nem akar iskolába menni, mindent megteszek azért, hogy kiderítsem, miért! Ha nem meséli el, megyek tovább, az iskolába, az osztálytársakhoz, barátokhoz, más szülőkhöz, vagyis megvédem! - mondta Bagdy Emőke.
Utalt rá: sajnos sokszor a szülők nem figyelnek rá, hogy a gyermekük búslakodik.
- Pszichológusként rémülettel nézek ezekre a szülőtársakra, hogy vajon hová tűnt a felelős szeretet, ami arra ösztönöz, hogy menj utána, védd meg, hiszen az a dolgod, hogy minden módon védelmezd a gyermeked!