Identitáserősítő kampányba csomagolt politikai előny? - Kifogással él a szombathelyi Fidesz a választási bizottságnál

há • 2024. május 06., hétfő •
Kifogást nyújtott be a Helyi Választási Bizottsághoz Illés Károly, aki szerint a szombathelyi identitást erősítő plakátkampány az Éljen Szombathely! Egyesületet népszerűsíti közpénzből. A Fidesz-KDNP-frakció vezetője erről tartott sajtótájékoztatót hétfőn.
Identitáserősítő kampányba csomagolt politikai előny? - Kifogással él a szombathelyi Fidesz a választási bizottságnál

Idézett a beadványból: "Szombathely Megyei Jogú Város egész területén óriásplakátok, citylight-ok, felmatricázott buszok, buszmegállóreklámok, szupermarketekben reklámok (Spar, Tesco) hirdetik, hogy „MINDENKI SZOMBATHELYI!”, szombathelyi nevezetességeket ábrázoló egyedi grafikával (emlékmű, nagytemplom, víztorony, városi sziluett), fehér, kék és türkizkék színekkel." Mint mondta, a hirdetéseken szereplő megjelölés szerint egyértelműen megállapítható, hogy a hirdetések megrendelője Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzatának kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaságok és intézménye: az Agora Savaria Kulturális és Médiaközpont Nonprofit Kft., a SZOVA és a vásárcsarnok.

Emlékeztetett arra is: a tavaly elfogadott közgyűlési határozat szerint

a városi cégeknek és intézményeknek az általuk megvalósított vagy tervezett programokról, fejlesztésekről kellett volna tájékoztatniuk a lakosságot, ebből azonban semmi nem látszik.

Helyette a "Mindenki szombathelyi" szlogen olvasható mindenütt.

Illés Károly rámutatott: időközben megjelentek az Éljen Szombathely! választási plakátjai is, amelyeken

az "egyedi grafika (emlékmű, nagytemplom, víztorony, városi sziluett), betűtípus és színkombináció (fehér, kék és türkizkék) teljesen azonos SZMJV Önkormányzatának kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaságok fent felsorolt hirdetésein használtakkal".

Sőt, hívta fel rá a figyelmet: "a szombathelyi nevezetességeket ábrázoló ezen egyedi grafikát, azonos betűtípussal, színkombinációval az Éljen Szombathely! Egyesület már a 2019. évi helyi önkormányzati választásokon is és azóta is folyamatosan használja".

- Mindebből megállapítható - fogalmazott -, hogy

a városi cégek a saját költségvetésük terhére, közpénzből, de nem a közfeladatukból eredő feladatok ellátásával összefüggő tevékenységként, az Éljen Szombathely! Egyesület jelölő szervezet saját egyedi grafikájával betűtípusával és színkombinációjával, a jelölő szervezet választási jelmondatával azonos tartalmú hirdetéseket tettek közzé Szombathely város egész területén.

Ezért ezen a szombathelyi identitást erősítő kampány alkalmas a választói akarat befolyásolására. Az identitást erősítő kampány egyértelműen az Éljen Szombathely! Egyesület jelölő szervezetet népszerűsíti, kampányeszköznek tekinthető - mondta a frakcióvezető, aki úgy véli, súlyosan sérül az esélyegyenlőség alapelve. A plakátok azt a látszatot keltik szerinte, hogy mind választási hirdetés, és ez megtévesztő.

Felügyelőbizottsági vizsgálatot kezdeményezett az Agoránál a hirdetések miatt a frakció delegáltja, Horváth Gábor, aki a sajtótájékoztatón elmondta: e hét csütörtökén várható, hogy a bizottság összeül. - Úgy vélem, az ÉSZ-nek egy megnyújtott kampányt bonyolít a városi intézmény, hiszen minden egyezik, csak a logó különbözik. Aggályos az is, hogy a felügyelőbizottság elnöke dr. László Győző alpolgármester, aki akár elfogultságot is jelenthet, hiszen az Agora igazgatójával jó baráti viszonyt ápol.

Vajon hiteles lehet-e így a vizsgálat?

- tette fel a kérdést a képviselő.

Szintén kitért rá: a tavaly általuk is elfogadott határozat köszönőviszonyban sincs azzal az identitáskampánnyal, ami most látható a városban. Inkább Szombathelyről elszármazott híres embereket kellett volna meginterjúvolni arról, mit jelent számukra ez a város - jegyezte meg. - 100 millió forintos nagyságrendben vannak kint óriásplakátok, vajon az Éljen Szombathely! Egyesületnek honnan van erre pénze? - kérdezte ezúton is Nemény Andrástól a politikus. - Az Agora 15,7 millió forintot költ erre, a SZOVA-nál 10 millió forintot irányoztak elő e célra,

mindezt akár az önkormányzati bérlakások komfortosabbá tételére és a bezárni kényszerült felsőcsatári gyermeküdülő felújítására is fordíthatták volna

- fogalmazott Horváth Gábor. - Felszólítjuk az Éljen Szombathely! Egyesületet és város gazdasági társaságait, hogy fejezzék be a közpénzből folytatott politikai kampányolást - hangsúlyozta a képviselő. Arról is szólt: egyes plakáthelyeken közbülső cégen keresztül hirdetnek. A Thököly utcai falfelületet egy vállalkozástól bérli például az Agora, feltehetően magasabb áron - becslések szerint 40 százalékkal drágábban -, mint ha az eredeti tulajdonostól bérelné azt, ahogy tette ezt korábban.    

- Választ várunk a polgármestertől: számoljanak be a cégek és a kabinet, hogy mennyit költöttek az identitásprogramra, és ha tiszta lappal akar játszani Nemény András, akkor árulja el a választóknak azt is, hogy mennyibe került az ÉSZ kampánya - tette hozzá Illés Károly.

TOP

közösség

további frisss

lap tetejére