Használt elektromos autót venne? – így hat az árra az akkumulátor

vg.hu • 2024. szeptember 25., szerda •
Minél nagyobb az e-autó futásteljesítménye, feltehetően annál gyengébb az akkumulátora. A használt elektromos autók aksiteljesítményének csökkenése ugyanakkor attól is függ, hogyan töltötték a járművet. A használtpiacon a Tesla Model 3 viszi a prímet, a magyarok többsége ugyanakkor BMW i3-t venne, már ha lenne erre pénze – egy felmérés szerint ugyanis mindössze 4 millió forintot költene erre.
Használt elektromos autót venne? – így hat az árra az akkumulátor

„A legtöbb gyártó nyolc évig vagy 160 ezer kilométerig ad garanciát az elektromos autók akkumulátorára. Minél nagyobb a villanyos jármű futásteljesítménye, feltehetően annál gyengébb az akkumulátora. Az aksi teljesítményének csökkenése ugyanakkor attól is függ, hogyan töltötték a kocsit: milyen gyakran vették igénybe a gyorstöltő-állomásokat, vagy betartva a gyártók ajánlását, lassan, legfeljebb 80 százalékig töltötték” – mondta Matas Buzelis, a carVertical autóipari adatszolgáltató cég szakértője a vg.hu-nak.

Használt elektromos autók: jól tartja értékét a Tesla Model 3 

Hozzátette: platformjukon a leggyakrabban ellenőrzött elektromos jármű a Tesla Model 3 (az összes vizsgált e-autó 16,1 százaléka), amelyről elterjedt, hogy keveset veszít az értékéből, és igen népszerű a használtpiacon. A Model S (11,84 százalék), a Nissan Leaf (11,83 százalék), az Audi e-tron (9,8 százalék) és a Volkswagen Golf (9,5 százalék) szintén a legtöbbet vizsgált villanyos modell közé tartozik.

Buzelis szerint a Teslákról kialakult kép meglehetősen pozitív a másodlagos piacon, ezért az érdeklődés is nagy irántuk. „Az egyik legfontosabb érv, amely mellettük szól, hogy nem veszítenek gyorsan az értékükből. Bár nem tartoznak a legolcsóbb elektromos járművek közé, egy használt Tesla Model 3 mindent egybevetve jó vétel lehet” – jegyezte meg. Majd azzal folytatta, sokan kifejezetten tartanak attól, hogy a konnektorról tölthető autók karbantartása költséges lehet, ám ez nem felel meg teljesen a valóságnak. „A villanyos kocsik felépítése általában egyszerűbb, mint a belső égésű motorral felszerelteké, és kevesebb bennük a mozgó alkatrész.”

Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány egyik tanulmányában arra a megállapításra jutott, hogy 

a magyar lakosság kétharmada szeretne e-autót, de csak 10 ezer eurót (3,94 millió forint) költene rá.

Utóbbi azt jelenti, hogy a jelenlegi kínálat még középtávon sem fog találkozni a kereslettel a kínai elektromosautó-gyártás, nevezetesen a Szegeden óriásüzemet építő BYD hazai megtelepedése nélkül.

Az különösen érdekes, hogy mennyit kell a javítási munkákért fizetni, ha ezek a járművek megsérülnek egy súlyos közlekedési balesetben. 

A carVerticalon ellenőrzött összes típus közül az elektromosok esetében volt a legmagasabb az átlagos kárérték – 2,7 millió forint –, míg a hibrideknél ez az összeg 2,6 millió, a benzineseknél 2,3 millió, a dízeleseknél pedig 1,6 millió forintot tett ki. 

Nem elhanyagolható az sem, hogy más járművekhez viszonyítva az e-autók ritkábban szenvednek balesetet. Míg 

  • a hibridek 45, 
  • a benzinesek 49,1 és 
  • a dízelesek 46 százaléka sérült már legalább egyszer, addig 
  • a villanyosoknál ez az arány 35,4 százalék a carVerticalon.

Buzelis szerint ennek az az oka, hogy az elektromos autók kevésbé elterjedtek – a legtöbb országban még nem túl népszerűek, és az átlagéletkoruk is jelentősen alacsonyabb.

Akár 20 év is lehet az akkumulátor élettartama

Visszatérve az akkumulátorokra, a gyártók becslése alapján a villanyos kocsiknál felhasznált akkupakkok élettartama akár 20 év is lehet. Azt viszont még senki nem nagyon tudja megmondani, hogy az aksi mennyire lesz jó állapotban addigra. Minél jobban elhasználódik ugyanis az akkumulátor ezeknél az autóknál, annál rövidebb utat képesek megtenni.

„Valószínűleg ez az egyik fő oka annak, hogy egyes sofőrök még mindig tartanak a korlátozott hatótávolságtól, ezért elvetik az elektromosjármű-vásárlás gondolatát” – magyarázta a carVertical szakértője. 

Az elérhetőbb árú, használt e-autók iránti igény mindenesetre egyre nő a magyar vásárlók körében, amit az is mutat, hogy a behozott használt kocsiknak immár 9 százaléka teljesen elektromos meghajtású. Idén augusztus végéig 6368 ilyen járművet regisztráltak, vagyis a hazai géppark villanyos utánpótlása többségében nem az újautó-szalonokból, hanem a használtautó-kereskedésekből és magánimportból származik. „Ennek az az elsődleges oka, hogy az egy-két generációval korábbi elektromos autók a nyugati piacokon jelenleg nagyon nyomott áron megszerezhetők, az értékvesztésük jóval nagyobb mértékű, mint a többi szegmensbe tartozó kocsik” – közölte Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

A teljes magyar géppark továbbra is főként benzinesekből áll: 2023 végén a 4,16 milliós állomány 62 százalékában benzin-, 32 százalékában pedig dízelmotor üzemelt. Az alternatív meghajtású járművek szegmense egyelőre mindössze 7 százalékot tesz ki, ebből a tisztán elektromosok aránya pedig csupán 1 százalék.

Magyarországon a BMW i3 a legnépszerűbb

A Használtautó.hu adatai szerint itthon a legtöbb érdeklődést kiváltó elektromos autó a telefonos megkeresések alapján a BMW i3, amely 7,6 millió forintos átlagárral található meg a kínálatban. Ezt a már fentebb említett Tesla Model 3 követi 11,9 millió forintos átlagárral, majd a Hyundai Ioniq 6,3 millió forintos átlagárral. Ugyanakkor a kínai márkák – mint a BYD, Omoda és NIO – is egyre nagyobb számban jelennek meg a piacon, jelezve a változó trendeket.

BYD: átszúrták, törték, hajlították, hevítették az akkumulátort – ez lett az eredménye

A BYD Magyarország nemrégiben műszaki képzést szervezett a Fővárosi és a Pest Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság tűzoltói számára, hogy megismerjék a kínai elektromos autók műszaki felépítését, különös tekintettel a nagyfeszültségű rendszerekre. Az ázsiai vállalat Blade nevű akkumulátorát ráadásul szigorú laboratóriumi teszteknek vetették alá: átszúrták, összetörték, meghajlították, túltöltötték és egy kemencében hevítették.

közösség

további frisss

lap tetejére