Tavaly volt az érettségim, idén pedig a technikusvizsgán lenne a sor, de ezt az országos versenyen való jó szereplés kiváltotta. Már csak egy emelt szintű érettségi vizsgám van hátra, az tavalyról elmaradt.
Miért csak most indultál el az idei megmérettetésen?
Erre az évre értük el azt a szintet, hogy ezen a versenyen jó eredményt tudjunk elérni. Kicsi korom óta több matekversenyen részt vettem, és mindig vágytam rá, hogy sikereket érjek el. Most, végzős koromra sikerült is! A válogatóból és az elődöntőből is elsőként jutottam tovább.
Mit takar a szak elnevezése?
A villamosmérnök szakmának ez az alapja, ezért is választottam. Van benne egy kis elektronika, és egy kis programozás is.
Tehát villamosmérnöknek készülsz! Mi a terved a jövőre?
Mindenképpen itt, a Schaefflernél szeretnék elhelyezkedni. Jelentkeztem a győri egyetemre villamosmérnöki szakra, ha azt elvégeztem, ide jönnék vissza. A cég új gyára, amelyben elektromos autók motorját állítják majd elő, egy kiváló lehetőség számomra, hiszen főként ilyen szakemberekre lesz szükség.
Mesélj kicsit a felkészülésről!
Elsősorban itt, a cégben gyakoroltunk a verseny előtt, ahol heti 2 és 3 napot töltünk. Tulajdonképpen már szeptember óta elkezdtük a felkészülést, persze otthoni tanulásra is szükség volt, ott inkább feladatlapokat oldottam meg. A versenyfeladatok egyébként hasonlítanak a tananyagra.
Kik segítettek neked?
A tanműhelyben Tatai Tamás tanár úr segített, és kiemelném a versenytársam, osztálytársam is, akivel évek óta együtt indulunk, úgyhogy ez kettőnk között is egy döntő lesz!
Mire számítasz jövő héten?
Öt feladattípus lesz, várhatóan ilyen MPS állomáson, mint ami a műhelyünkben is van. Lesz összeszerelési, programozási gyakorlat és karbantartási gyakorlat is.
A tanműhely szakoktatójától, Tatai Tamástól megtudtuk: a fiatalokat nagyban motiválja a tanulmányi versenyeken való részvételre az a tény, hogy ezzel akár a szakmai vizsgájukat is kiválthatják. - A vizsga előtt ez egyfajta megmérettetés számukra, amely a képzésük szempontjából ugyan nem megy élesben, hiszen nem történik semmi, ha ez nem sikerül. Ha viszont mégis, csak nyernek vele. Ez a motiváció jól működik náluk - mondta lapunknak a felkészítő tanár. Elhivatottságra, jó manuális készségre mindannyiuknak szüksége van, bár utóbbi a gyakorlati képzés alatt is kialakítható, fejleszthető. A legfontosabb mégis az, hogy ők is akarjanak, és legyen bennük egy pici alázat is a szakma iránt. Ez hozza meg a sikert is.
A duális képzés gyakorlati részét biztosító Schaeffler Savaria Kft. számára sem mindegy, hogy mennyire talál majd szakembert a későbbiekben. Megtudtuk: ha a fiatalok elvégzik a felsőfokú tanulmányaikat, visszavárják őket a cégbe, ám ugyanígy technikusokra is szükség lesz a jövőben.
Tatai Tamás a tanítványairól szólva elmondta: nemrég volt egy országos pneumatika verseny. Ennek házi fordulójában két kétfős csapat indult, ahonnan az egyik páros, éppen Kopácsi Martin és osztálytársa, Erős Máté továbbjutott a döntőbe. Itt 24 csapat vett részt. De ami a lényeg: a szombathelyi fiúk öt kategóriából mind az ötben elhozták az első helyezést! Nem véletlen tehát, ha annyira büszke rájuk a tanáruk!
Martin jó helyen lesz itt, hiszen az 1997 óta működő szombathelyi Schaeffler Savaria Kft. a globálisan tevékenykedő autóipari és ipari beszállító Schaeffler-csoport egyik legnagyobb vállalata. A vállalatcsoport több mint 75 éve úttörő kutatásokat és fejlesztéseket végez a mozgás és a mobilitás területén, és mintegy 83 000 munkavállalójával a világ egyik legnagyobb családi vállalata.