Több ezren tüntettek hétfőn Brüsszelben, köztük azok az Audi dolgozók, akiknek jövőre felmondhatnak Belgiumban. A rendőrség vízágyúkkal állt készenlétben a tömeg kordában tartásához. Eközben szakszervezetek országos sztrájkot tartottak, ami megbénította a tömegközlekedést – írja a Bloombergre hivatkozva a vg.hu.
Az ötezer demonstráló a belga főváros északi pályaudvarán gyűlt össze, ahonnan az Európai Parlament felé vonultak.
A tüntetők az iparcikkek kínai „dömpingjének” betiltását követelték.
Európában egyre többen tartanak kulcsfontosságú iparágak megszűnésétől a külföldi versenytársak termékeinek behozatala miatt. Ennek a szimbóluma az Audi brüsszeli gyára is, ami hiába állítja elő a legkorszerűbb, kizárólag elektromos meghajtású járműveket, még az sincs biztonságban az olcsó importtól. Az Audi brüsszeli üzemében háromezer főt dolgozik, akiket a gyár bezárása miatt egy éven belül elbocsáthatnak.
A demonstrálók szerint a kontinens ipara válságba került, az EU és a belga kormány pedig nem kezelték megfelelően a helyzetet.
„Mérgesek vagyunk. Nem normális, ami itt folyik. A kormánynak fel kell ébrednie és tennie kell valamit” – nyilatkozta Aaron Focon, aki 34 éve dolgozik a német autógyártónak.
Brüsszel kutyaszorítóban: Ursula von der Leyen kényes lavírozása várható
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke második hivatali ciklusának első 100 napjára olyan jogszabály kidolgozását ígérte, amely elősegítené a legnagyobb karbonkibocsátású ágazatok szén-dioxid-mentesítését. A vezetése alatt a bizottság júliustól ideiglenesen kivetett vámot a Kínában gyártott villanyautókra, amit meghosszabbíthatnak, ha a tagállamok is rábólintanak a következő hetekben. Igaz, egyelőre úgy tűnik, hogy a Nyugat büntetővámja meg sem kottyan a kínai gyártóknak.
Mario Draghi, az Európai Központi Bank korábbi elnöke egy hete tette le a jelentését az EU versenyképességéről. Abban arról írt, hogy ha a blokk nem szán nagyobb összeget a riválisok támasztotta „egzisztenciális kihívás” kezelésére, akkor „Európára lassú agónia vár”.
Von der Leyen a zöld átállás híve, ami ugyanakkor rontja Európa versenyképességét. A bizottság elnökének egyik legnagyobb kihívása így jelenleg az, hogy a környezetvédelmi céljait úgy valósítsa meg, hogy közben megtartsa a legfontosabb gazdasági ágazatok támogatását.