A Szenátus Bankbizottságának elnöke, Sherrod Brown szenátor felszólította Joe Biden amerikai elnököt, hogy tiltsa be a kínai gyártású elektromos autók behozatalát az Egyesült Államokba – számolt be a BBC.
„A kínai elektromos járművek egzisztenciális veszélyt jelentenek az amerikai autóipar számára” – figyelmeztetett a szenátor.
Az állam törvényhozói részéről az ő véleménye a legvehemensebb ebben a témában, míg mások túlzott tarifák bevezetését szorgalmazzák, hogy a kínai elektromos járműveket távol tartsák az országtól - írja az Index.
Nem engedhetjük meg, hogy Kína behozza a kormánya által támogatott csalást az amerikai autóiparba
– fejtette ki véleményét Brown az X-en.
A Fehér Ház már február óta vizsgálódik az ügyben
A Fehér Ház februárban jelentette be, hogy az Egyesült Államok vizsgálatot indít arra vonatkozóan, hogy a kínai autók nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek-e. Akkor Joe Biden kijelentette, hogy Kína politikája eláraszthatja az amerikai piacot járműveivel, kockázatot jelentve a nemzetbiztonságra. Hozzátette, hogy ez az ő elnöksége alatt nem fog megtörténni.
Úgy tűnik, Washington korlátozásokat vezethet be ezzel kapcsolatban. A Fehér Ház szerint aggodalomra ad okot, hogy a kínai gyártású autók technológiája nagy mennyiségű érzékeny adatot gyűjthet vezetőikről és utasaikról.
Arra is figyelmeztettek, hogy az internethez csatlakozó autók rendszeresen használják kamerájukat és érzékelőiket arra, hogy részletes információkat rögzítsenek az Egyesült Államok infrastruktúrájáról, közvetlenül érintkezzenek a kritikus infrastruktúrával, és távolról is irányíthatók vagy letilthatók.
Egyre durvul a kereskedelmi háború
Kína a világ legnagyobb autógyártója, és Japánnal verseng, hogy a legnagyobb járműexportőr legyen. A kínai autók száma viszont rendkívül alacsony az amerikai utakon, mivel az utóbbi jelenleg 27,5 százalékos vámot vet ki a járművekre.
Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter ezen a héten kínai utazása során figyelmeztette Pekinget, hogy Washington nem engedi megismétlődni a kétezres évek eleji „kínai sokkot”, amikor a kínai import elözönlötte Amerikát.
A világ két legnagyobb gazdasága 2018 óta kereskedelmi háborúban áll egymással, miután az akkori Trump-adminisztráció több mint 360 milliárd dollár értékű kínai árura vetett ki vámot.
A kínai válasz sem késlekedett sokat, ami meg is érkezett egy több mint 110 milliárd dollárnyi amerikai termékre vonatkozó vámmal. A gazdasági háború következtében az USA által Kínából vásárolt áruk értéke csak tavaly több mint 20%-kal, 427 milliárd dollárra esett vissza.
Magyarország nem lát benne kockázatot
Miközben az Egyesült Államok felvette a harcot a kínai autógyártókkal szemben, Magyarországon az ellenkezőjét láthatjuk. A BYD kínai vállalat, az elektromos autózás egyik vezetője Szegeden építi meg első európai üzemét. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerint ez a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházása, amelynek köszönhetően több ezer új munkahely jön létre az alföldi városban.
A kínai cég története 1995-ig nyúlik vissza, amikor is Vang Csuanfu megalapította. A vállalat kezdetben nikkel-kadmium-akkumulátorokat gyártott, s rövid időn belül hatalmas sikereket könyvelhetett el. Egyetlen évtized alatt a kínai piac akkumulátorbeszállítójává küzdötte fel magát.
A vállalat profilja azóta tovább bővült. Jelenleg elektronikai alkatrészek gyártásával, vasúti infrastruktúrával, napelemek és személyautók gyártásával is foglalkoznak.
Forrás: index.hu
Fotó: Costfoto / NurPhoto / Getty Images Hungary