A Magyar Nemzet amerikai befolyásolási akciót feltáró cikksorozatának befejező része Somogyi Zoltánt mutatja be, amit az origo.hu is publikált.
Somogyi Zoltán az SZDSZ holdudvarában kezdte pályafutását, majd 2002-ben megalapította a Political Capital elemzőcéget, amely a szocialista éra egyik vezető baloldali think-tankjévé vált.
A Political Capital kifizetése olyan fontossá vált a szocialistáknak, hogy a cég szerződést kötött az akkori Nemzetbiztonsági Hivatallal, és nevetséges PR- és arculati tanácsokkal látta el a kémelhárítást 190 millió forintért.
Somogyi Zoltán a 2010-es kormányváltás után aktív maradt a közéletben, sajtóértesülések szerint részt vett a Jobbik átnevezésében.
Jó kapcsolatot ápol Soros-szervezetekkel, a spekuláns alapítványa jelentős összegekkel támogatta a Political Capitalt.
Az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének finanszírozásával 2020 februárjában Somogyi Zoltán érdekeltsége, a Splendidea Communications Kft. elindította a Nyugati Pályán nevű közösségi médiaoldalt.
A Nyugati Pályán amerikai propagandát terjeszt magyar nyelven, az amerikai adófizetők pénzén.
Lassan teljes lesz a kép, kirajzolódik az a globális hálózat, amelynek központja és anyagi forrása az Egyesült Államok egyes érdekcsoportjainál található, az amerikai polip csápjait pedig magyar baloldali politikusok és háttéremberek alkotják. A Magyar Nemzet cikksorozatának eddigi részeiben bemutatta, hogyan épül fel és miként próbálja érvényesíteni az amerikai érdekeket ez a hálózat. Feltárták az tengeren túli szálakat, azokat a magyarországi politikusokat, akik az USA befolyásszerzési akciójában a legfontosabb szereplők. Ezúttal nem professzionális politikusról, hanem egy szociológus üzletemberről lesz szó, aki mégis hasonlóan fontos figurája a hálózat működésének.
Az SZDSZ-től Sorosig
Somogyi Zoltán az 1990-es években a Szabad Demokraták Szövetségének (SZDSZ) dolgozott, és egy későbbi interjúban is ezt a politikai formációt nevezte meg, mint amely a legközelebb állt hozzá. Somogyi 1998-ban Haris György képviselőjelölt kampányfőnöke volt, és részt vett az úgynevezett Liberális Akadémia szervezésében is.
ÜZLETTÁRSÁVAL, A SZINTÉN SZDSZ-ES SZABADOS KRISZTIÁNNAL 2002-BEN INDÍTOTTÁK EL A POLITICAL CAPITAL (PC) NEVŰ ELEMZŐCÉGET, AMELYBE A BALOLDALON A MAI NAPIG KEDVELT JAKSITY GYÖRGY IS BESZÁLLT AZ ECLIPSE RT. NEVŰ CÉGÉVEL. GYURCSÁNY FERENC FANTÁZIÁT LÁTOTT SOMOGYIÉK MUNKÁJÁBAN, AKIK DOLGOZTAK A MINISZTERELNÖK 2004-ES PROGRAMJÁN.
De szerepük volt abban is, hogy a korábban jobboldali Magyar Demokrata Fórum (MDF) 2003-tól fokozatosan a baloldal és az MSZP felé kezdett kacsintgatni. Somogyi 2003-tól adott tanácsokat Dávid Ibolya pártelnöknek és az MDF 2004-ben az ő segítségükkel hajszál híján ugyan, de bejutott az Európai Parlamentbe.
Kétségtelen, hogy a Gyurcsány-Bajnai-kormányok idejében a Political Capital volt az egyik vezető think-tank a kormányoldal mögött, 2006 és 2010 között összesen 432,2 millió forint összegű kormányzati megbízást kaptak.
A Political Capitalhoz olyan jelentős tőke került, hogy cégcsoporttá alakult, valamint más társaságokat is létrehoztak az alapítók, így többek között Somogyi és Szabados érdekeltségébe tartozott 2006-ra a vagyonkezeléssel foglalkozó Capital Group Rt., az üzleti kommunikációs tanácsadásra szerveződött Privy Council Kft., a lobbizásra alakult GPS Capital Kft., a közvélemény-kutatásra szakosodott Capital Research Kft.
A CÉGCSOPORT TAGJA VOLT A HÍRSZERZŐ NEVŰ HÍRPORTÁL, AMIT 2010-BEN A HVG ONLINE ZRT. VÁSÁROLT MEG ÉS ÚJSÁGÍRÓI A KÉSŐBBI HVG.HU HÍRPORTÁL, ILLETVE SZÁMOS MÁS BALLIBERÁLIS SAJTÓORGÁNUM MEGHATÁROZÓ ARCAI LETTEK.
Ekkoriban Somogyiék az ügyfeleik között tudhatták a Soros-hálózathoz tartozó Ökotárs Alapítványt, amely a 2010-es években balliberális elfogultságáról és pénzosztói szerepéről vált ismertté, és jelenleg is a kormánykritikus civil szervezetek finanszírozása a legfontosabb feladata. Érdekesség, hogy a GPS Capital neve a BKV-botrányban is megjelent, ugyanis a közlekedési cég 33 millió forintért rendelt tőlük olyan tanulmányokat, amelyekben a korabeli sajtótudósítások szerint egészen gyermeteg információk szerepeltek.
A Political Capital az egyik kiemelt „ügyfele" volt Soros György alapítványának; az Open Society Foundation csak 2016 és 2021 között 295 ezer dollárral, mai árfolyamon több mint 100 millió forinttal támogatta Somogyiékat.
Megbízások a Gyurcsány-féle NBH-tól
Végül nem a BKV-s tanulmányokból kerekedett Somogyiék legnagyobb botránya, hanem abból, hogy a Political Capital nevű cégük bedolgozott a Nemzetbiztonsági Hivatalnak (NBH), a 2010 előtti kormányok polgári titkosszolgálatának. A 2006 és 2009 közötti megbízások értéke elérte a 190 millió forintot, a pénzért pedig olyan tanulmányokat kaptak az NBH vezetői, amelyek – megvalósulásuk esetén – éppen a „titkos" jelzőt tették volna zárójelbe.
A tanulmányok egy kisebb része nyilvánosságra került, a PC javaslatai ezek alapján arra irányultak, hogy minél nagyobb nyilvánosságot és figyelmet kapjon a szervezet szakmai munkája – vagyis az a tevékenység, amelyet titkosan végeznek. A PC javasolta például, hogy az NBH helyezzen nyilvános helyeken hirdetéseket, elemzéseket, a titkosszolgák pedig köztereken osztogassák a hivatal évkönyvét.
AZ INTÉZET ÁLTAL KÉSZÍTETT ANYAGOK ALAPJÁN A JOBBIKRA ÉS A MAGYAR GÁRDÁRA, VALAMINT MÁS SZÉLSŐSÉGES SZERVEZETEKRE IS RÁDOLGOZTAK, ÁM NAPJAINKBAN SOMOGYI MÁR A JOBBIK KÖRNYEZETÉBEN TŰNIK FEL TANÁCSADÓKÉNT.
A párt mostani vezetői közül Gyöngyösi Márton elnök, valamint Z. Kárpát Dániel és Szabó Gábor alelnökök abban az időben is aktívan vettek részt a rasszista, antiszemita párt életében.
Nyugati pályán
A lap cikksorozatának korábbi részeiben sok szó esett a baloldal amerikai finanszírozásáról, a 4 milliárd forintos kampánytámogatásról, amelynek döntő részét a Korányi Dávid vezette Action for Democracy gyűjtötte össze és továbbította a hazai ellenzéknek a 2022-es választások idején. De az Egyesült Államok nyíltan is finanszíroz Magyarországon olyan projekteket, amelyek az amerikai érdekek érvényesítését szolgálja. Az egyik ilyen a Nyugati Pályán nevű Facebook- és Instagram-oldal elindítása, amelyet az USA budapesti nagykövetsége, így lényegében az Egyesült Államok külügyminisztériuma pénzelt. Az oldal készítői és üzemeltetői a FLOW PR (Splendidea Communications Kft.) kommunikációs ügynökség, a cég tulajdonosai pedig Somogyi Zoltán és régi üzlettársa, Szabados Krisztián.
A NYUGATI PÁLYÁN 2020 FEBRUÁRJÁBAN JÖTT LÉTRE, ÉS A POSZTJAIBAN AZT A BALOLDAL ÁLTAL FELVETETT ÁLPROBLÉMÁT JÁRJA KÖRÜL, HOGY MAGYARORSZÁG NYUGATHOZ VAGY KELETHEZ TARTOZZON. EMELLETT AZ OLDAL KÉSZÍTŐI RENDSZERESEN ÉLNEK A MAGYAR BALOLDAL KEDVELT HAZUGSÁGÁVAL IS: ORBÁN VIKTOR ÉS KORMÁNYÁNAK EU-KRITIKUS BÍRÁLATAIT IGYEKEZNEK EU-ELLENESKÉNT FELTÜNTETNI.
A Nyugati Pályán közösségi médiaoldalainak finanszírozása azt mutatja, hogy az amerikaiak magyarországi belpolitikai kampányeszközként tekintettek arra. 2020-ban, amikor még távolabb volt a választási időszak, a Splendidea szakemberei még csak néhány millió forintot költhettek posztjaik hirdetésére. A kampányidőszak végére az összeg szinte megszázszorozódott: 2022-ben már 106 milliót fizettek ki tartalmaik reklámozására. Ekkorra a Nyugati Pályán szimpla agitációs közösségi oldalból tartalom-előállító műhellyé vált: podcastokat készítettek és ellenzéki lapokban helyeztek el fizetett cikkeket.
A 2022-ES VÁLASZTÁS ELVESZTÉSE UTÁN FOLYTATÓDOTT A PROJEKT: 2023 TAVASZÁRA MÁR 138 MILLIÓ FORINTNYI KÖZÖSSÉGI MÉDIAKÖLTÉSNÉL TARTOTT A NYUGATI PÁLYÁN, ENNÉL AZONBAN BIZTOSAN LÉNYEGESEN TÖBB PÉNZ ÉRKEZETT SOMOGYI ZOLTÁN CÉGÉHEZ, HISZEN EBBEN AZ ÖSSZEGBEN MÉG NINCSENEK BENNE A TARTALOM-ELŐÁLLÍTÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ MÁS KIADÁSOK.
A cégadatok szerint a Splendidea bevételei 2018 és 2022 között érdemben nem változtak, kevés híján 300 millió forint alatt voltak kisebb hullámvölgyekkel, ám adózott eredményük jelentősen növekedett: a 2018-as mínusz 60,9 millióról plusz 42,3 millióra emelkedett a nyereség.
Amerikai plakátkampány és a Jobbik-projekt
Az amerikai nagykövetség megbízásai mellett sajtóhírek szerint Somogyi Zoltán állhat a Jobbik legutóbbi névváltása mögött is, amellyel a párt megnevezése Jobbik – Konzervatívokká változott, ugyanis cégével újabban annál a Civitas Intézetnél dolgozik tanácsadóként, amely a Magyar Narancs információi szerint a Jobbik új stratégiája mögött áll. A Civitasban szintén tanácsadóként dolgozik a cikksorozatunk előző részében részletesen bemutatott Kész Zoltán és Teplán István, a Soros-egyetem alapítója is.
Ahogy mondani szokás, nincsenek véletlenek, és ez különösen igaz a politikában. Ebben az esetben is összeérnek a szálak, ugyanis a Jobbik gőzerővel népszerűsítette idén tavasszal az Egyesült Államok budapesti nagykövetsége által megrendelt „Ruszkik, haza!" című plakátkampányt, amit Somogyi egyik érdekeltsége, a már említett Splendidea Kft. intézett.
A PÁRT MEGHATÁROZÓ POLITIKUSAI, ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐI, GYÖNGYÖSI MÁRTON PÁRTELNÖKKEL AZ ÉLEN, A FACEBOOK-OLDALAIKON EGYÖNTETŰEN BEÁLLÍTOTTÁK BORÍTÓKÉPKÉNT AZ AMERIKAI KEZDEMÉNYEZÉSŰ PLAKÁTKAMPÁNY ELŐBB IDÉZETT CÍMSORÁT.
A fentiek ismeretében már nem lehet csodálkozni azon, hogy a plakátkampány beindítása előtt néhány nappal David Pressman amerikai nagykövet vendége volt a Jobbik elnöke. Pontosan nem tudjuk, hogy Somogyi Zoltánnak mekkora szerepe volt abban, hogy a korábban az izraeli állampolgárokat ránézésre nemzetbiztonsági kockázatnak kikiáltó Gyöngyösi Mártont meghívták az USA budapesti nagykövetségén megrendezett széderestre, sőt közvetlenül Pressman mellé ültették le. A nagykövet későbbi magyarázkodása azonban teljesen életszerűtlen, miszerint éppen azért látták vendégül Gyöngyösit, mert antiszemita, és jó dolog, ha az eltérő nézeteket valló emberek leülnek egy asztalhoz.
SOKKAL VALÓSZÍNŰBB, HOGY A NAGYKÖVETSÉG ÉS A PÁRT KÖZÖTTI POLITIKAI EGYÜTTMŰKÖDÉS MIATT FOGADTÁK A JOBBIK ELNÖKÉT, SOMOGYI KÖZBENJÁRÁSÁRA.
Álkonzervatív arculatformálás
Az egykori balliberális SZDSZ-ből indult Somogyi egyébként a nyilvánosság előtt konzervatívnak határozza meg saját politikai nézetrendszerét, így vállalt kulcsszerepet – mint fentebb már utaltunk rá – az akkor már a Gyurcsány Ferenc vezette MSZP-vel nyíltan együttműködő és marginalizálódó, de még parlamenti frakcióval rendelkező MDF stratégiájának kialakításában. Somogyi 2010-ben kampányfőnökként és képviselőjelöltként csatlakozott az MDF-hez, amelynek ekkor már a korábbi bukott szocialista pénzügyminiszter, Bokros Lajos volt a kampányarca. A párt végül kiesett a parlamentből, és a következő években megszűnt, csakúgy, mint Somogyi korábbi pártja, az SZDSZ.
MANAPSÁG, AZ ÚJABBAN KONZERVATÍV POLITIKAI ARCULATOT ÖLTŐ JOBBIK KÖRÜLI FELBUKKANÁSA, PÁRHUZAMOSAN AZ AMERIKAI NAGYKÖVETSÉGGEL VALÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSÉVEL AZT A KÉPET ERŐSÍTI, HOGY SOMOGYIÉK FELADATA LEHET A FIDESZ VEZETTE TÖBBMILLIÓS KONZERVATÍV, KERESZTÉNY, NEMZETI TÁBORRAL SZEMBEN FELÉPÍTENI EGY OLYAN JOBBKÖZÉPNEK NEVEZETT FORMÁCIÓT, AMELY GYENGÍTHETI NÉMILEG A KORMÁNYZÓ PÁRTOKAT ÉS KÉPES LEHET ÉRDEMI MENNYISÉGŰ SZAVAZATOT ELHÓDÍTANI TŐLÜK.
Ugyanez a politikai stratégia állhatott az Egyesült Államokból hazatért Márki-Zay Péter színre lépése és miniszterelnök-jelöltként való indítása mögött is. A legfőbb érvként az szólt mellette, hogy szemben a már többször leszerepelt Gyurcsány-féle baloldal meghatározó arcaival, Márki-Zay egy hétgyermekes, kereszténységét hangsúlyozó, konzervatív attitűddel rendelkező politikus.
NEM VÉLETLEN, HOGY A SOMOGYI ÉS KÉSZ ZOLTÁN ÁLTAL VEZETETT POLGÁRI PLATFORM NEVŰ SZERVEZET EGYIK DIGITALIZÁCIÓS TANULMÁNYÁT A BALOLDALI ÖSSZEFOGÁS VÁLASZTÁSI PROGRAMJÁBA IS BEVETTÉK.
Ennek kapcsán maga Somogyi közölte 2021 decemberében, hogy megállapodás született az ellenzék közös miniszterelnök-jelöltje, Márki-Zay Péter és a Polgári Platform között.
Összegzésként kijelenthető, hogy a Magyar Nemzet cikksorozatában feltárt amerikai polip és hazánkig elérő csápjai mára körbefonták a baloldali pártokat, a „progresszív" civil szférát és a sajtójukat is.
Kép: Hír tv, Youtube