Az szja-törvény úgy módosult, hogy adómentes lesz a kifizető által biztosított kerékpár magáncélú használata, ha az emberi erővel hajtott vagy legfeljebb 300 W-os teljesítményű elektromos motorral segített. A módosított taotörvény szerint a cégek leírhatják a vásárolt kerékpárok árát és annak fenntartási költségeit is a társasági adóból.
A Magyar Kerékpárosklub 2020-as kutatása szerint a felnőttek hetven százaléka szokott biciklizni, és ebből 16 százaléknak elsődleges közlekedési eszköze. A kutatást itt olvashatják el:
Bringázni leginkább azért szeretnek a magyarok, mert így mozoghatnak és egészségesebbek lehetnek. Második legfontosabb érv a bicikli mellett, hogy szabadon és rugalmasan lehet vele közlekedni, illetve feleslegesnek érzik rövidebb távokra autóba ülni. Bronzérmes lett a környezetvédelem, és hogy a tömegközlekedésre várakozni kell, míg a biciklire nem. Megosztott harmadik hely járt még az olcsóságnak is
– derült ki a Kerékpárosklub kutatásából.
Arra a kérdésre, hogy ha megfelelő körülmények lennének, többet használnának-e biciklit, 32 százalék nagyon valószínűnek tartja, 47 százalék pedig elképzelhetőnek, de valamilyen okból nem tartja valószínűnek.
A koronavírus is befolyásolta az emberek biciklizéshez való hozzáállását, és az alkalmi kerékpározók sokkal többet ültek biciklire a vírus elkerülése érdekében. A budapesti kerékpárosok 21 százaléka, a tömegközlekedést használók 23 százaléka gyakrabban váltott kerékpárra, mint a vírust megelőzően.
Mi ösztönzi a magyarokat, hogy biciklire váltsanak?
A kutatásokból egyértelműen kiderült, hogy a bicikliutak, a kerékpártárolók és az autóvezetők óvatosabb magatartása motiválná a többséget, hogy a kerékpárt válasszák munkába menet.
A lakosság több mint hatvan százaléka örülne annak, ha a kerékpáros munkába járást pénzügyi eszközökkel támogatnák, amiből arra következtethetünk, hogy az új adótörvény-módosítás a vállalati kerékpárvásárlásról és kedvezményeiről is motiválná az alkalmazottakat.
A felméréssel és a biciklis munkába járással kapcsolatban Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos azt mondta az Indexnek, hogy a felnőtt lakosság (kb. 6,9 millió fő) 71 százaléka használ kerékpárt kisebb-nagyobb gyakorisággal. Ennek 33 százaléka használja a kerékpárt munkába járásra.
EZ MINTEGY 1,6 MILLIÓ EMBERT JELENT ORSZÁGOS SZINTEN.
Fontos megjegyezni, hogy ebben azok is benne vannak, akik ritkán (pl. havonta egy alkalommal) használják a kerékpárt munkába járásra.
Fotó: Magyar Kerékpárosklub
Arra a kérdésre, hogy mekkora összeget jelent a támogatás, és cégenként hány kerékpárt lehet vásárolni, Révész Máriusz azt mondta, hogy nincs korlátozás. Minden cég maga dönti el, hogy mennyi kerékpárt szerez be (vásárol vagy bérel) és mennyit ad használatra a munkavállalóknak. A kedvezmény az elektromos rásegítésű (pedelec) kerékpárok esetén is igénybe vehető.
Fotó: Sandy Huffaker / Bloomberg / Getty Images Hungary
A vállalatok ugyanakkor tevékenységtől függetlenül vehetik igénybe ezt a kedvezményt. Mivel a módosítás csak 2022. január 1-jétől lép életbe, ezért még nehéz megmondani, mekkora lesz a hatása.
Egyébként az Aktív Magyarország és a Magyar Kerékpárosklub 2020-as kutatása szerint a közlekedési céllal kerékpárt használók top öt motivációja: testmozgás és egészség, szabadság és rugalmasság, autóhasználat mellőzése, környezetvédelem, időmegtakarítás.
Forrás: index.hu
Kép: Matthew Simmons / WireImage)