A több mint 25 éve Szombathely gazdasági életében jelentős szerepet vállaló, autóipari alkatrészeket gyártó cég, a Schaeffler Savaria Kft. 3500 munkavállalót foglalkoztat. Nemcsak termelnek, hanem kutatás-fejlesztési központtal is rendelkeznek. Erről is beszélt Szigeti Tibor ügyvezető a keddi budapesti eseményen.
Emlékeztetett: 2021-ben nyílt meg a cég második szombathelyi üzeme, ahol elektromosmotor-komponenseket gyártanak, ahhoz a beruházáshoz 5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kaptak a magyar kormánytól. A sorozatgyártás itt már zajlik. - Büszkén jelentjük be az e-mobilitási kutatás-fejlesztéssel foglalkozó részleg fejlesztését, amellyel a hazai és a Schaeffler-csoporton belüli pozíciónkat kívánjuk erősíteni. Célunk nemcsak új komponensek és alrendszerek fejlesztése, hanem egy szintet lépve komplett hajtásrendszerek, integrált hibrid és elektromos hajtású láncmodul következő generációjának fejlesztése - fogalmazott a cégvezető. Hozzátette, az ezzel foglalkozó részlegüket a mostani K+F kormányzati támogatással közel 150 főre tervezik növelni.
Kiemelte: 50 hallgató tanul náluk duális képzés keretében, ők a jövő mérnökei, és 2024-ben ezt a számot is megduplázzák, közel 100 fő képzéséről gondoskodnak majd.
Örömét fejezte ki a térség országgyűlési képviselője a támogatással kapcsolatban. - Egy hónapon belül másodszor állhatunk itt hasonló okból. Előbb a TDK Hungary Components Kft., most pedig a Schaeffler Savaria Kft. részesül komoly támogatásban. Mit is jelent ez a közel 1,3 milliárd forintos bejelentés? Magyarország kormánya befektet Szombathely jövőjébe - jelentette ki dr. Hende Csaba. - Így biztosítja, hogy a rohamtempójú fejlődésben nem maradunk le, a mi városunk továbbra is a járműipar és az elektronika kiemelkedő hazai bástyája marad - tette hozzá. Kiemelte a biztos, stabil, jól fizető munkahelyek jelentőségét, amelyeket a cég biztosít a szombathelyi családok számára. Utalt rá: a demográfiai változások miatt - ha szükséges - Szombathely tárt karokkal várja az ország más részeiből vagy Kárpátaljáról érkező munkavállalókat is, és nem zárkózik el az idegenrendészeti törvény alapján hazánkba dolgozni érkező vendégmunkások fogadásától sem.
- Azt kívánom, a Schaeffler használja ki a külgazdasági és külügyminiszter részéről tapasztalt rendkívüli segítőkészséget - fűzte hozzá dr. Hende Csaba.
A miniszter arról beszélt, hogy az elmúlt években megbicsaklott a világgazdaság fejlődési pályája, minden bizonytalanná vált, azonban van egy folyamat, amely megállíthatatlan, ez az autóipar forradalmi átalakulása. - A komplett globális autóipar elektromos alapokra áll át, emiatt sok mindent újra kell gondolni. Mint minden átfogó változás, ez is újraírja a világgazdasági viszonyokat és szabályokat. Lesznek, akik ennek nyertesei, és lesznek, akik vesztesei lesznek. Hogy melyik ország hová kerül, ezek a beruházások döntik el - fogalmazott Szijjártó Péter. - Az új korszak első fázisa mostanában ér véget, ebben a harc a gyártókapacitásokért folyik. Ebben Európa-bajnokok vagyunk, és ha a megkezdett beruházások befejeződnek, Magyarország e-autó-akkumulátorok gyártásában a világon a második helyen áll majd - jelentette ki.
A második fázis lényege: hová kerülnek a fejlesztések? - Magyarország jó alapokat rakott le termelésben, infrastruktúrában, felsőoktatási átszervezéssel, így ebben a versenyben is jó eséllyel indulunk - jegyezte meg a miniszter, utalva a Schaeffler fejlesztésére. Az 5,2 milliárd forintos beruházáshoz a kormány mintegy 1,3 milliárd forintos támogatást biztosít. Ezzel 100 új munkahely jön létre, kifejezetten mérnöki tudásra alapozva - részletezte. Végül sok sikert kívánt a megvalósításhoz.