Múltkor az egyik barátom hosszabb távon utazott velem autóval és a célállomásra érve tett egy megjegyzést, ami erősen elgondolkodtatott. Szerinte én nagyon férfiasan vezetek. Miért, van külön női és férfi vezetési stílus? Hogyan vezet autót egy nő? Van-e alapja a sztereotípiáknak?
A kérdés tisztására úgy gondoltam érdemes tenni egy kísérletet, ezért megkerestem egy szakértőt, Zsohár Jánost, aki bizony már nem ma kezdte az autóvezetés oktatását.
„A lányok nem vezetnek vagy parkolnak rosszabbul, mint a fiúk, sőt! Csak gyakran a lányok már úgy állnak neki egy-egy parkolásnak, hogy nekik az úgysem fog menni. Sokszor ügyesebben véghezviszik a manővert, mint a fiúk többsége, mégis, ha önként kell dönteni, inkább anagyobb helyet, a biztosabb módszert választják. Ebben viszont szerintem közrejátszanak az elterjedt sztereotípiák is.”
A szakember szerint a tizenéves lányok sokkal ügyesebben vezetnek, mint a hasonló korú fiúk. „A lányok jobban tudnak koncentrálni, nem olyan szétszórtak, komolyan veszik az oktatást. A fiúk körülbelül 3-4 évvel később jutnak el erre a szintre. Egy 21-22 éves fiút viszont már könnyebb oktatni, gördülékenyebben megy a dolog, mint egy 17-18 éves lány esetében.”
A nők nem csak külsőleg, belső tulajdonságaikban is merőben különböznek a férfiaktól. Ennek köszönhetően eleve máshogy állnak a vezetéshez is. „Sokkal megfontoltabbak, átgondoltabbak. Például egy forgalmas úton való kikanyarodásnál sokkal türelmesebbek, körültekintőbbek. Elemzik magukban a helyzetet, mielőtt döntenének. Persze, aki nem elég rutinos, annak a túlzott óvatosságból problémái lehetnek, mert egyszerűen sosem találja mega megfelelő pillanatot, beragad a szituációba. Srácok esetében ez ritkábban fordul elő, ők gyorsabban döntenek, bár kevésbé megfontoltak. Ezért tűnhet sokszor a nők stílusatutyimutyinak egy férfi szemében.”
A vizsgázástól számítva körülbelül 3000 kilométert kell levezetni friss jogosítvánnyal ahhoz, hogy valaki azt mondhassa magáról, hogy már van némi köze az autóvezetéshez. „Viszont az már az első pár körnél látszik, hogy az illetőnek van érzéke a dologhoz vagy sem - magyarázza a szakember.
„Máshogy kell oktatni azt, akinél nyilvánvaló, hogy minden mozdulatot betanul és megpróbálja annak rendje szerint végrehajtani, mint azt, aki viszonylag rövid időn belül ráérez a kocsira. A 17-18 éves lányok között meglepően nagy az aránya azoknak, akikkel kevés rutinpályázás után már lehet forgalomban is vezetni. Belőlük nagyobb eséllyel lesznek úgymond jó sofőrök.”
A szakértő végül nyomatékosította, hogy a „jó” és a „rossz” sofőr fogalma elég megfoghatatlan és relatív. A rossz sofőr egyértelműen az, aki direkt nem tartja be a szabályokat, meggondolatlanul, másokat veszélyeztetve közlekedik. Egy lassabb dinamikájú, de biztonságosabb vezető, nem feltétlenül nevezhető „rossz” sofőrnek, maximum rutintalannak vagy túl óvatosnak. És ezekben a kategóriában mindkét nem képviselőiből akad bőven. A lényeg, hogy legyünk türelmesek egymással és közlekedjünk körültekintően!