Ezen a héten is lekaptunk egy Nissan Leaf-et, amint a Körmendi úti eTankon töltött. Sajnos elég ritka pillanat ez még Szombathelyen, hiszen mindössze pár tisztán elektromos autó szaladgál a megyében, ennek pedig főleg az az oka, hogy nincs kiépített töltőhálózat, bár a vásárlást elősegítendő, hétfőn megjelenik a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) elektromos töltőállomások létesítésére kiírt pályázata.
Kiépül a töltőhálózat?
A hírek szerint az 1,25 milliárd forintos keretösszegű vissza nem térítendő támogatásra a 15 ezernél nagyobb lélekszámú települések önkormányzatai pályázhatnak.
A tárca számításai szerint a támogatásból mintegy ezer új e-töltőpont létesülhet országszerte. A pályázatokat szeptember 15-től lehet benyújtani, és azokat a keret kimerüléséig, de legfeljebb 2016. december 31-ig fogadják be. A fejlesztések támogatásával szeretnék elérni, hogy Magyarország minden nagyobb településén elérhető legyen az elektromos járművek töltése közterületen. A pályázatban feltétel, hogy a töltőállomásoknak bárki által, bármikor hozzáférhetőnek kell lennie, és az önkormányzatoknak legalább 5 évig vállalniuk kell az üzemeltetést. A meghirdetett támogatásra, ami akár 100 százalékos is lehet, megyei jogú városok, budapesti kerületek, és a fővárosi önkormányzat is pályázhat. Az önkormányzati önrész hiánya nem kizáró ok.
És a szervizelés?
Amíg Magyarországon még a töltőhálózat kiépítése, addig Dániában már a kötelező szervizelés okoz gondot.
Így nemcsak a töltőhálózatot, hanem a szervizek mennyiségét is a forgalomban lévő autókhoz illene méretezni, különben többhetes várakozási idők torlódhatnak fel. Ez történt a Tesla Model S-szel Dániában, ahol a 2 szervizpont már nem bírt a 3000 autóval – írta az E-verda. Dániában egyes tulajdonosoknak már 2-3 hónapot kell várnia kedvencük kötelező vagy épp nem várt, de kisebb volumenű szervizelésére. A gondot az okozta, hogy a tavalyi év második felében a dán kormány bejelentette, 2016-tól kikerülnek az adótámogatott járművek köréből az elektromos autók, így, aki addig csak gondolkodott a modell vásárlásán, egyből rohant a kereskedésekbe. Ezt mi sem mutatja jobban, hogy az év utolsó három hónapjában annyi Model S talált gazdára, mint addig 2013 óta összesen.
A két dániai szervizállomás olyan csúszást halmozott fel a javítandó autók terén, hogy a cég már bejelentette, kénytelen lesz minél előbb további két helyszínt találni az ügyfelek mielőbbi kiszolgálása érdekében, addig viszont egyeseknek egészen Németországig kell autózniuk, hogy kedvencük megkapja a törődést – ez persze jogos elégedetlenséget okozott a tulajdonosok körében.
Az idei év viszont már a nyugalomé Dániában, hiszen eddig csupán 49 példányt adtak el, így ha elkészül a további két műhely, megoldódnak a gondok. Nálunk még nincs szervizpontja egyetlen elektromos autónak sem.
Újabb vasi töltőpont
Van tehát hová fejlődni, ezt szolgálja az eTank Hungary Kft. is, mely nem tétlenkedik és Nagypál Tibor ügyvezető (képünkön) és tulajdonostársai csütörtökön Kőszegen átadják a szombathelyi után a második Vas megyei középgyors töltőállomást.